Pomysły (nie tylko) na godzinę wychowawczą

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ile razy usłyszałaś/usłyszałeś w ostatnich miesiącach od swoich uczniów pytanie: “Po co mi to?” Jak często sama/a miewasz poczucie, że to czego uczysz, mogłoby być bardziej powiązane z życiem?

To dylematy i wyzwania, które towarzyszą wielu z nas w pracy w szkole, dlatego pomyślałam, że zaproponuję dziś kilka tematów i pomysłów na zajęcia z uczennicami i uczniami, wprowadzając nas na początek bardzo krótko w świat generacji Z, kompetencji i efektywnych praktyk nauczania. Zrobię to po to, by osadzić nas w tym, co przebadane i… możliwe do realizacji nawet w bardzo licznej klasie, w formacie 45 minut lekcji.

Generacja Z

O pokoleniu Z (ludziach urodzonych po roku 1995) można przeczytać w wielu raportach i publikacjach (kliknij, kliknij), w których jest ono ukazane wielopłaszczyznowo – od świata wartości, osadzenia w świecie cyfrowym, poprzez stosunek do pracy i potrzeby edukacyjne. Te ostatnie są ważne dla nas, osób, które na co dzień pracujemy z młodymi ludźmi. O czym zatem warto pamiętać? Z opracowań Michała Kociankowskiego zabieram do swoich działań 3 najważniejsze rzeczy.

Nastolatki uczą się chętniej, gdy:

Rozumieją, po co to robią.
Łączą przedmioty szkolne ze swoimi planami na życie.
• Mają szansę być w czymś bardzo dobrzy.

Nie będę rozwijała każdego z trzech wątków, podkreślę natomiast, jak ważne jest szeroko rozumiane łączenie tego, co w szkole, ze światem zewnętrznym. Nie tylko po to, by młodzi ludzie rozumieli rzeczywistość, ale także po to, by kwestionowali, krytycznie myśleli i… w przyszłości kreowali lepszy świat.

Czas na kompetencje

Wiemy, z jakim pokoleniem pracujemy. Doświadczenia ostatnich lat pokazały, jak zmienna może być rzeczywistość i z iloma problemami musimy się dziś mierzyć, więc czujemy, że i praca edukacyjna powinna wyglądać trochę inaczej – być nastawiona na rozwijanie kompetencji, a tym samym wzmacnianie podmiotowości i sprawczości ucznia.

Co to oznacza w praktyce? Powiem krótko i konkretnie – idziesz na lekcję, więc pomyśl o modelu WUP:

• jaką wiedzę zdobędą lub pogłębią Twoi uczniowie i uczennice?
• jakie umiejętności rozwiną?
• jakie postawy będziesz kształtować?

Podstawa programowa obejmuje przecież nie tylko treści. Co więcej – odpowiedni dobór różnorodnych metod pomoże rozwijać właśnie umiejętności uczniów i ich postawy. Pod warunkiem, że w Twojej pracy model podawczy nie będzie tym dominującym.

O tym, jak to robić krok po kroku piszę w swojej książce “Projekt zmiana – od frustracji do satysfakcji z pracy w szkole” (więcej tutaj) https://www.edunews.pl/system-edukacji/warto-przeczytac/5832-zaprojektuj-swoja-zmiane, a takie szkolenia dla rad pedagogicznych prowadzimy w ramach ProjektZMiana https://projektzmiana.com/index.php/szkolenia/ z Arturem Krawczykiem.

Efektywne praktyki nauczania

Dzięki współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej w ramach programu Szkoła dla innowatora (gdzie pełniłam między innymi role doradczyni dyrektorów i trenerki trenerów), mogłam przekonać się po raz kolejny, jak ważne jest codzienne doświadczenie ucznia i stosowanie prostych, a sprawdzonych praktyk dydaktycznych. W naszym programie były to:

• zadawanie pytań,
• praca w grupach lub parach,
• informacja zwrotna,
• praca z błędem.
Więcej na ten temat tutaj.

Do tej krótkiej listy dodałabym 3 efektywne praktyki przebadane przez Johna Hattie’go:

Stymulowanie dyskusji zorientowanej na ucznia.
• Polecanie uczniom częstego zapisywania własnych przemyśleń, robienia notatek.
• Regularne odwoływanie się do przemyśleń uczniów oraz regularne podsumowania.

Pomysły na lekcje

Proponuję tematy związane ze światem… przyszłości, a tak naprawdę rzeczywistości, w której żyjemy:

• Czy roboty nas zastąpią?
• Czy można zaprzyjaźnić się z robotem? (Czy możliwa jest relacja z hologramem?)
• Co by było, gdyby nie było internetu?
• Czy potrzebna nam maszyna kresu życia?
• Czy sztuczna inteligencja zastąpi artystów?
• Co będziemy jedli w 2045 roku? (jedzenie przyszłości)

To tematy inspirowane wystawą w Centrum Nauki Kopernik “Przyszłość jest dziś”, w ramach której został przygotowany cały pakiet materiałów edukacyjnych z filmami i scenariuszami lekcji. Znajdziesz je tutaj.

Roboty społeczne pomagają ludziom. Mogą dbać o nasze zdrowie, poprawiać nam samopoczucie, dotrzymać towarzystwa.

Jak artyści mogą współpracować ze sztuczną inteligencją? Czy nie obawiają się jej konkurencji?

Co ważne w procesie planowania lekcji?

wprowadzenie do lekcji – podanie celu zajęć w języku zrozumiałym dla uczniów,
praca w parach na początek lekcji (obejrzenie krótkiego filmu lub szukanie materiałów źródłowych, lub przygotowanie krótkiej notatki, lub burza mózgów, lub zbieranie pytań otwartych do tematu),
dalsze działania uczniów – burza mózgów lub metoda myślących kapeluszy de Bono, lub debata – więcej propozycji i opisów metod angażujących znajdziesz tutaj – kliknij.
podsumowanie lekcji – Czego się dzisiaj nauczyliśmy? Czego się dowiedzieliśmy? Co nas zainteresowało?

Celowo nie zostawiam scenariusza lekcji, zachęcając Cię do samodzielnego zaplanowania procesu zajęć, nie tylko wychowawczych. Mam nadzieję, że tematy zainteresują i Ciebie, i Twoje uczennice i uczniów.

 

Notka o autorce: Oktawia Gorzeńska - absolwentka Leadership Academy for Poland. Wieloletnia dyrektorka szkoły z mocą zmieniania świata, twórczyni szkoły w chmurze oraz Flagowej Szkoły Microsoft w Polsce. Członkini Rady Programowej, a także doradczyni dyrektorów w projekcie "Szkoła dla Innowatora" Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej. Twórczyni Akademii Przywództwa Edukacyjnego. Współinicjatorka platformy wymiany wiedzy, komunikacji i współdziałania EduLab, ogólnopolskiego ruchu #wiosnaedukacji oraz projektu społecznego nauczycieli lekcjewsieci.pl. Autorka poradników dla dyrektorów szkół z zakresu edukacji zdalnej i innowacji. Wspiera nauczycieli, dyrektorów oraz instytucje w procesie tworzenia i wdrażania strategii edukacyjnej zmiany, w tym w obszarach liderstwa oraz cyfryzacji. Prowadzi blog Laboratorium Zmiany.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie