Interdyscyplinarnie na matematyce. Jak podnieść kompetencje i zdobyć wiedzę?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Interdyscyplinarność, czyli połączenie różnorodnych dziedzin w celu bardziej wszechstronnego zastosowania wiedzy i wspierania kreatywności uczniów, jest nie tylko możliwa, ale wręcz niezbędna w dzisiejszym nauczaniu przedmiotowym. Matematyka jest często postrzegana przez uczniów jako przedmiot abstrakcyjny i wymagający. Jednakże integrując matematykę z praktycznymi kontekstami, takimi jak czytanie map, przygotowywanie szacunków, interpretacja wyników badań i analiza niezależnie zebranych danych, możemy rzucić światło na matematykę w innym świetle. Co więcej, odkrywanie piękna matematyki w sztuce, rzeźbie i muzyce zachęca do zagłębienia się w krainę „królowej nauk”.

Włączenie podejścia interdyscyplinarnego do nauczania matematyki może zmienić sposób, w jaki uczniowie postrzegają ten przedmiot i angażują się w niego. Matematyka, często postrzegana jako abstrakcyjna i izolowana, może ożyć, gdy zostanie zintegrowana z różnymi dyscyplinami, oferując uczniom głębsze zrozumienie jej znaczenia w życiu codziennym.

Przykłady działań interdyscyplinarnych na lekcji matematyki:

Geometria w architekturze

Jednym z przykładów interdyscyplinarnego nauczania matematyki jest obserwacja geometrii w architekturze. Analizując kształty budynków i koncepcje, takie jak przekątne, linie prostopadłe i kąty, uczniowie zyskują wgląd w wpływ matematyki na projekty architektoniczne. Dzięki takiemu podejściu matematyka staje się istotnym narzędziem w procesie twórczym.

Fraktale i geometria

Fraktale, struktury matematyczne z powtarzającymi się wzorami w różnych skalach, stanowią kolejną drogę interdyscyplinarnych badań. Zachęcanie uczniów do tworzenia fraktali i omawiania związanych z nimi elementów geometrycznych nie tylko zwiększa ich zrozumienie matematyki, ale także pobudza kreatywność.

Symetria w przyrodzie

Badanie symetrii w przyrodzie to doskonały sposób na nauczenie uczniów o osi symetrii i jej znaczeniu w matematyce. Badając wzory na liściach, owadach lub kamieniach, uczniowie mogą zrozumieć podstawową rolę symetrii w świecie przyrody.

Matematyka w muzyce

Związek matematyki z muzyką to fascynujący temat interdyscyplinarny. Uczniowie mogą zagłębić się w pojęcia takie jak rytm, skale i matematyczne podstawy kompozycji muzycznych, pogłębiając zrozumienie obu przedmiotów.

Matematyka i astronomia

Obserwowanie ciał niebieskich i wykorzystanie nowoczesnych technologii, takich jak aplikacja Stellarium, może połączyć matematykę i astronomię. Uczniowie potrafią obliczać długości otwartych łamanych występujących w konstelacjach i obszarów określonych przez gwiazdozbiory.

Geometria w mapach

Nauczanie matematyki poprzez kartografię daje możliwość odkrywania kształtów, obszarów, odległości i skali. Uczniowie mogą analizować mapy, obliczać odległości, a nawet tworzyć własne mapy w określonej skali.

Interdyscyplinarne działania w edukacji matematycznej pokazują, że matematyka nie jest dziedziną odizolowaną, ale mającą zastosowanie w różnych aspektach życia i nauki. Oprócz doskonalenia umiejętności matematycznych zajęcia te rozwijają umiejętność logicznego myślenia i rozwiązywania problemów, umożliwiając uczniom stawienie czoła wyzwaniom świata. Wypełniając lukę między matematyką a innymi dyscyplinami, możemy uczynić edukację matematyczną bardziej wciągającą i przydatną, ostatecznie wyposażając uczniów w cenne umiejętności na przyszłość.

Po więcej zapraszam na webinar Akademii Młodego Superbelfra:

 

Notka o autorce: Agnieszka Ogiegło jest nauczycielką matematyki w Szkole Podstawowej nr 7 w Kłodzku, moderatorką Aktywnej Edukacji CEO, edukatorką Cyfrowobezpiecznych, trenerką ORKE. Należy do społeczności Superbelfrów. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie