Jak przekonać Polaków, że warto uczyć się przez całe życie?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Według badania zespołu projektowego Rinascimento II Polacy deklarują dużą chęć nieustannego poszerzania swojej wiedzy. Niestety w większości przypadków kończy się jedynie na dobrych chęciach. Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie alarmuje: nie jesteśmy zainteresowani udziałem w kursach oraz szkoleniach podnoszących kwalifikacje.photo: sxc.hu

Instytucje edukacyjno-badawcze z Polski, Austrii, Hiszpanii, Litwy, Czech oraz Włoch wspólnie realizowały projekt Rinascimento II, którego celem było opracowanie i zastosowanie spójnych kwestionariuszy, aby w oparciu o nie przeprowadzić porównawczą analizę kompetencji kluczowych w państwach europejskich. W każdym z partnerskich krajów od lutego 2011 roku do stycznia 2012 roku zrealizowano badania na temat poszczególnych 8 kompetencji, uznanych przez Parlament Europejski za kluczowe. Łącznie przeanalizowano odpowiedzi 4800 respondentów, odnoszące się do samodzielnej oceny ich wiedzy, umiejętności oraz postaw z danego zakresu.

Deklaratywne odpowiedzi respondentów kontra stan faktyczny

Rezultaty badań Rinascimento II na tle europejskich trendów rysują się w następujący sposób. Zdecydowana większość badanych jest świadoma tego, że powinna cały czas podnosić swoje kompetencje i nieustannie uczyć się, aby pozostawać konkurencyjnym na rynku pracy. 23,9% osób odczuwa tę konieczność w stopniu bardzo wysokim, 34,1% w stopniu wysokim, 22% - w średnim. Generalnie respondenci nie potrzebują zachęty pracodawców, aby podnosić swoje kwalifikacje, ale jeśli ci proponują im taką możliwość, to z wielką, a nawet bardzo wielką chęcią uczestniczą w oferowanych kursach (44,9% ankietowanych). Wiązać się to może z pragnieniem uzupełniania swojej wiedzy oraz luk kompetencyjnych, aby awansować lub zmienić pracę na lepszą (blisko 60%  osób ma taką motywację w stopniu wysokim lub bardzo wysokim). Z drugiej strony pomimo wiedzy na temat konieczności nieustannej nauki i rozwijania się respondenci mają kłopot z wewnętrzną motywacją. Ponad 20% osób ma niską lub bardzo niską samodyscyplinę. Można przypuszczać, że problemy  z motywacją respondentów sprawiają, że badania prowadzone przez Wojewódzki Urząd Pracy przynoszą diametralnie różne wyniki.

Odkąd w Polsce rozpoczęto wdrażanie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, zwłaszcza Działania 2.1 Rozwój Kadr Nowoczesnej Gospodarki i 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionach,  spodziewano się znacznego przyrostu poziomu uczestnictwa Polaków w kształceniu ustawicznym. O ile w skali ogólnopolskiej wskaźnik ten w roku 2004 wzrósł o jeden punkt procentowy z 4 do 5%, to w Małopolsce do 2009 roku utrzymywał się na nieomal tym samym poziomie 4,3% i dopiero od 2010 roku zaczął zbliżać się do 5% (źródło: dane własne WUP-u na podstawie Banku Danych Lokalnych Głównego Urzędu Statystycznego). 73% mieszkańców województwa małopolskiego nie dokształcało się w żadnej formie. 577 tysięcy osób zainwestowało w rozwój swoich kompetencji: 18%, czyli ponad 385 tysięcy Małopolan brało udział w kursach oraz szkoleniach, w tym 302 tysiące osób pracujących oraz  28 tys. bezrobotnych. 17% osób z województwa małopolskiego (353 tysiące) dokształcało się samodzielnie. 8% osób korzystało zarówno z kursów, jak też uczyło się samodzielnie (źródło: Bilans Kapitału Ludzkiego, WUP Małopolska).

Szukając recepty

Co zrobić, aby Polacy zaczęli w praktyce podnosić swoje kwalifikacje, aby brali udział w kursach i warsztatach? Czy to tylko polski problem, czy borykają się z nim inne państwa? Czy europejskie społeczeństwo jest aktywne, jeśli chodzi o kształcenie? Zagadnienia te, między innymi, były przedmiotem konferencji Rinascimento II - Europejska sieć na rzecz kluczowych kompetencji, która odbyła się 9 lipca w Krakowie. W otwartym seminarium udział wzięli przedstawiciele organizacji współtworzących projekt: Ibis acam Bildungs GmbH z Austrii, National Association of Distance Education z Litwy, Institut Inpro A.S z Czech, Nexus SRL z Włoch, Granaforma z Hiszpanii, Nowe Motywacje Sp. z o.o. z Polski oraz zaproszeni goście z Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie, Powiatowych Urzędów Pracy w Tarnowie, Gorlicach, Proszowicach, Starostwa Powiatowego w Mikołowie, Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej w Warszawie, firm szkoleniowo-doradczych: Anvix Sp. z o.o., Quest, Orange Hill Sp. z o.o., Instytut Szkoleń i Innowacji z Francji, a także Fundacji Rozwoju Bankowości Spółdzielczej. Wspólnie starano się wypracować wymierne rezultaty, które mogłyby przełożyć się na zwiększenie zainteresowania nauką przez całe życie.

Spotkanie składało się z trzech głównych części.  Po krótkim wprowadzeniu w główne idee projektu, dokonanym przez moderatorkę Joannę Zwolińską, partnerzy zaprezentowali profil działalności swoich instytucji, kładąc nacisk na te projekty, które były poświęcone edukacji oraz rozwojowi kompetencji.  Alicia Sanchez Molero – reprezentująca firmę Granaforma, koordynującą projekt Rinascimento II, przedstawiła zbiorcze wyniki badań kompetencji kluczowych.

Istotnym punktem programu było wystąpienie Małgorzaty Dudziak z Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie, dotyczące europejskich trendów w rozwoju kluczowych kompetencji – szans i nowych możliwości. Prelegentka obrazowała europejskie trendy przykładami z Małopolski. Pomimo potencjału społeczno - demograficznego Krakowa i całego regionu pracodawcy mają problem ze znalezieniem wartościowych pracowników, którzy oprócz wiedzy posiadają również wysoko rozwinięte kompetencje: odpowiedzialność, umiejętność pracy zespołowej, sumienność. Kolejnym z dostrzeżonych problemów była wciąż niewystarczająca, choć systematycznie rosnąca liczba placówek wczesno wychowawczych. Nauka na etapie przedszkolnym i wczesnych lat szkolnych rzutuje na późniejszą zdolność radzenia sobie na rynku pracy. Widząc potrzebę integracji pomiędzy instytucjami naukowymi, przedsiębiorcami, a publiczną administracją Wojewódzki Urząd Pracy stworzył sieć współpracy, w skład której wchodzi 111 podmiotów.

Współpraca w sieci

Tworzenie sieci wzajemnych powiązań to jeden z międzynarodowych trendów, cieszących się coraz większym zainteresowaniem instytucji edukacyjnych i rynku pracy. Powiązania sieciowe pozwalają na tworzenie sprawdzonych partnerstw i rozszerzenie spektrum realizowanych projektów. Cel, który samemu trudno osiągnąć, łatwiej zrealizować wspólnymi siłami, wykorzystując dobre praktyki oraz doświadczenia partnerów. Odkryte w trakcie badań problemy (takie jak rozdźwięk pomiędzy deklaracjami chęci rozwijania kompetencji przez respondentów, a faktycznym uczestnictwem w kursach) mogą stać się punktem wyjścia do kolejnych projektów, tworzonych w ramach Europejskiej sieci na rzecz kompetencji kluczowych.

Szczegółowe informacje  o projekcie Rinascimento II, tworzonego w ramach programu Leonardo da Vinci Uczenie się przez całe życie, można znaleźć na stronie internetowej: http://www.key-competences.com/.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie