Z wizytą w edukacyjnej Fabryce Przyszłości

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Uczestnictwo dorosłych Polaków (25-64 lat) w różnych formach kształcenia formalnego i nieformalnego jest bardzo niskie. Z danych Eurostatu (Europejskiego Urzędu Statystycznego) wynika, że dokształca się tylko 4,5% osób w tej grupie wiekowej[1]. Za nami są tylko takie kraje UE, jak Słowacja, Węgry, Grecja, Chorwacja, Rumunia. Komisja Europejska przekonuje, że władze publiczne w krajach UE powinny podjąć szerzej zakrojone działania na rzecz rozwoju umiejętności osób dorosłych.(C) Stowarzyszenie Miasta w Internecie

Działania te powinny być podejmowane nie tylko na poziomie krajowym, ale i lokalnym, przy współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego. Jednym z przykładów takich działań, które wychodzą naprzeciw oczekiwaniom Komisji Europejskiej, jest otwarcie w dniu 28.02.2014 r. w Tarnowie Centrum Edukacji i Kreacji Cyfrowej „Fabryka Przyszłości“.

Pomysłodawcą i twórcą Fabryki Przyszłości jest Stowarzyszenie „Miasta w Internecie“. W zamyśle organizatorów będzie to miejsce eksperymentów i realizacji twórczych pomysłów oraz podnoszenia kompetencji cyfrowych osób dorosłych (w tym seniorów), nauczycieli, edukatorów i uczniów.

„Wychodzimy z założenia, iż edukacja staje się procesem coraz bardziej nieformalnym, rozproszonym i „odcieleśnianym” dzięki gościnie w Sieci“ – mówił prezes stowarzyszenia Miasta w Internecie i pomysłodawca projektu Krzysztof Głomb w rozmowie z portalem Tarnow.pl. „Współczesna szkoła nie jest do końca przygotowana na taką jakościową zmianę, dlatego potrzebne są centra kompetencji, miejsca eksperymentu i codziennej pracy edukacyjnej - takie jak Fabryka Przyszłości, które będą pomagały nauczycielom, uczniom, rodzicom i decydentom w skutecznym przeprowadzaniu tej trudnej zmiany.“

O tym, czym jest tarnowska Fabryka Przyszłości i z jaką ofertą wychodzi do osób uczących się (przez całe życie) opowie Marcin Zaród, współtwórca Fabryki Przyszłości, nauczyciel z V Liceum Ogólnokształcącego w Tarnowie, członek grupy Superbelfrzy RP:

Więcej informacji o Fabryce Przyszłości: https://www.facebook.com/fabrykaprzyszlosci.

[1] Adult and continuing education in Europe. Using public policy to secure a growth in skills, European Commission, Luxembourg, 2013, http://ec.europa.eu/research/social-sciences/pdf/kina25943enc.pdf, s. 27. Dostęp: 9.03.2014.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie