Zbadaj to sam/sama, czyli o odkrzesłowieniu uczniów

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu przeciętny uczeń spędzał w szkole na krześle trzy razy mniej niż obecnie. Skoro dłuższy czas spędza w szkole, to pojawia się pytanie, czy czegoś jednak nie traci w swoim rozwoju, tego co znajduje się poza szkołą. Jak zatem „odkrzesławiać” uczniów i odkrywać to, co znajduje się obok szkoły lub zupełnie poza nią?

Otoczenie się zmienia i dlatego się też szkoła musi się zmieniać. Musimy rozumieć będącą w ciągłym ruchu rzeczywistość wokół nas. Świat potrzebuje nowych umiejętności, w które powinni być „wyposażeni” nasi uczniowie. Czy szkoła w obecnym formacie jest w stanie przekazać je uczniom?

Współcześnie mamy coraz więcej możliwości, aby "wyprowadzać" edukację ze szkoły, pokazywać naukę i uczenie się w działaniu, w realizacji doświadczeń, zadań, zabaw, itp. Klucz do zmiany podejścia do edukacji znajduje się w rękach nauczyciela. Bądźmy pewnego rodzaju ignorantami – apelował do nauczycieli prof. Stanisław Czachorowski z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego podczas INSPIR@CJI 2016. Spróbujmy postawić się na miejscu dziecka, które odkrywa świat. Badajmy ten świat, jak on działa. Metoda projektu badawczego jest dobrym punktem wyjścia do ruszenia się ze szkolnych krzeseł.

Co może być obiektem badawczym? Wszystko – nawet zwykła puszka aluminiowa, przekonuje prof. Czachorowski. Jednym z prostych doświadczeń, które można wykonać w każdej klasie, jest analiza kosza na śmieci. Wiedzy wokół nas jest bardzo dużo – mamy olbrzymie szanse, aby czegoś się dowiedzieć, zaciekawić. Nauka może być fascynująca - spróbujmy pokazać uczniom, że uczenie się jest wspaniałą przygodą.

Zapraszamy na wystąpienie poszerzające spojrzenie na edukację szkolną:

***

Organizatorami konferencji INSPIR@CJE 2016 są firma Think Global, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym jest społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji są: Fundacja Orange, Squla, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji jest Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski, kwartalnik Wokół Szkoły oraz pismo Pieniądze są Dla Szkoły.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie