Szkolny krajobraz - rozwiązania oparte na przyrodzie

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

O ekologii uczymy od lat. Temat ten pojawia się wokół nas tak często, że przywykliśmy do tego słowa i przestaliśmy zwracać na nie uwagę. Pewne zachowania proekologiczne stały się już naszą codziennością. To jednak nie wystarcza. Stan środowiska naturalnego stale się pogarsza. Jednym z powodów jest fakt, że ludzie nie czują się odpowiedzialni za swoje otoczenie.

Aby przyczynić się do zmiany, warto uzupełnić edukację ekologiczną o rozwiązania oparte na przyrodzie (Nature Based Solutions). Są to rozwiązania architektoniczne związane z takim zagospodarowaniem przestrzeni, w którym wykorzystuje się przyrodę nie tylko do celów estetycznych, ale po to, by rozwiązać realne problemy mieszkańców. Przyrodę można zastosować do osiągnięcia celów takich, jak poprawa zdrowia i jakości życia, czysta woda, zarządzanie ryzykiem, przywracanie ekosystemów, zrównoważone miasta i społeczności. Rozwiązania oparte na przyrodzie to takie rozwiązania, które są opłacalne, zapewniają korzyści zarówno ekologiczne, społeczne, jak i ekonomiczne, a także wspierają adaptację do zmian klimatu.

Jako nauczyciele możemy zaangażować uczniów, nawet tych najmłodszych, w projektowanie przestrzeni w szkole i wokół niej. Starsi mogą pokusić się o przygotowanie projektu dla dzielnicy lub miasta, np. w ramach budżetu obywatelskiego. Na całym świecie powstało już wiele rozwiązań, którymi możemy się zainspirować: zielone ściany i dachy, otwarte ogrody warzywno-owocowe, ogrody deszczowe, zielone tereny rekreacyjne, przywrócone ekosystemy rzeczne i wiele innych. Zajęcia na temat rozwiązań opartych na przyrodzie pozwalają nie tylko zdobyć wiedzę, ale też rozwijają kompetencje miękkie, wykorzystują metodę design thinking oraz STEAM. Warto zgłębić temat i wykorzystać konkretne pomysły na zastosowanie NBS w szkole.

I jeszcze skecznotka autorstwa Joanny Komorek z @BelfryBazgrolą:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2020 odbyła się w formule hybrydowej w dniach 26-27 września w Warszawie i Internecie.

Organizatorzy: Edunews.plThink Global sp. z o.o. oraz Fundacja Think!

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP

Organizacja konferencji była możliwa dzięki zaangażowaniu Partnerów:

Patronat medialny: Głos NauczycielskiWokół szkoły

W 2020 roku zorganizowaliśmy INSPIR@CJE już po raz ósmy (zaczęliśmy w 2013 - a tutaj znajdziecie pewien manifest, dlaczego je organizujemy).

Zapraszamy na kolejne wydarzenia z cyklu!

 

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Świetny sposób uczenia dorosłości, odpowiedzialności i współpracy - bez osądzania, bez wzbudzania po...
A może chodzi o to, aby introwertycy uczyli się udziału w dyskusji.
Jacek napisał/a komentarz do Wyzwanie dla prawnika...
Janusz Korczak powiedział „nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. Przecież każdy dorosły kiedy...
Obawiam się, że to może się często zmienić w atak 2:1 lub 3:1 - kiedy rodzice wezmą stronę dziecka (...
To się nazywa "zimny telefon" - metoda marketingowa polegająca na dzwonieniu do losowych ludzi, nie ...
Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie