Szkolny krajobraz - rozwiązania oparte na przyrodzie

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

O ekologii uczymy od lat. Temat ten pojawia się wokół nas tak często, że przywykliśmy do tego słowa i przestaliśmy zwracać na nie uwagę. Pewne zachowania proekologiczne stały się już naszą codziennością. To jednak nie wystarcza. Stan środowiska naturalnego stale się pogarsza. Jednym z powodów jest fakt, że ludzie nie czują się odpowiedzialni za swoje otoczenie.

Aby przyczynić się do zmiany, warto uzupełnić edukację ekologiczną o rozwiązania oparte na przyrodzie (Nature Based Solutions). Są to rozwiązania architektoniczne związane z takim zagospodarowaniem przestrzeni, w którym wykorzystuje się przyrodę nie tylko do celów estetycznych, ale po to, by rozwiązać realne problemy mieszkańców. Przyrodę można zastosować do osiągnięcia celów takich, jak poprawa zdrowia i jakości życia, czysta woda, zarządzanie ryzykiem, przywracanie ekosystemów, zrównoważone miasta i społeczności. Rozwiązania oparte na przyrodzie to takie rozwiązania, które są opłacalne, zapewniają korzyści zarówno ekologiczne, społeczne, jak i ekonomiczne, a także wspierają adaptację do zmian klimatu.

Jako nauczyciele możemy zaangażować uczniów, nawet tych najmłodszych, w projektowanie przestrzeni w szkole i wokół niej. Starsi mogą pokusić się o przygotowanie projektu dla dzielnicy lub miasta, np. w ramach budżetu obywatelskiego. Na całym świecie powstało już wiele rozwiązań, którymi możemy się zainspirować: zielone ściany i dachy, otwarte ogrody warzywno-owocowe, ogrody deszczowe, zielone tereny rekreacyjne, przywrócone ekosystemy rzeczne i wiele innych. Zajęcia na temat rozwiązań opartych na przyrodzie pozwalają nie tylko zdobyć wiedzę, ale też rozwijają kompetencje miękkie, wykorzystują metodę design thinking oraz STEAM. Warto zgłębić temat i wykorzystać konkretne pomysły na zastosowanie NBS w szkole.

I jeszcze skecznotka autorstwa Joanny Komorek z @BelfryBazgrolą:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2020 odbyła się w formule hybrydowej w dniach 26-27 września w Warszawie i Internecie.

Organizatorzy: Edunews.plThink Global sp. z o.o. oraz Fundacja Think!

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP

Organizacja konferencji była możliwa dzięki zaangażowaniu Partnerów:

Patronat medialny: Głos NauczycielskiWokół szkoły

W 2020 roku zorganizowaliśmy INSPIR@CJE już po raz ósmy (zaczęliśmy w 2013 - a tutaj znajdziecie pewien manifest, dlaczego je organizujemy).

Zapraszamy na kolejne wydarzenia z cyklu!

 

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie