Szkolny krajobraz - rozwiązania oparte na przyrodzie

fot. Fundacja Think!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

O ekologii uczymy od lat. Temat ten pojawia się wokół nas tak często, że przywykliśmy do tego słowa i przestaliśmy zwracać na nie uwagę. Pewne zachowania proekologiczne stały się już naszą codziennością. To jednak nie wystarcza. Stan środowiska naturalnego stale się pogarsza. Jednym z powodów jest fakt, że ludzie nie czują się odpowiedzialni za swoje otoczenie.

Aby przyczynić się do zmiany, warto uzupełnić edukację ekologiczną o rozwiązania oparte na przyrodzie (Nature Based Solutions). Są to rozwiązania architektoniczne związane z takim zagospodarowaniem przestrzeni, w którym wykorzystuje się przyrodę nie tylko do celów estetycznych, ale po to, by rozwiązać realne problemy mieszkańców. Przyrodę można zastosować do osiągnięcia celów takich, jak poprawa zdrowia i jakości życia, czysta woda, zarządzanie ryzykiem, przywracanie ekosystemów, zrównoważone miasta i społeczności. Rozwiązania oparte na przyrodzie to takie rozwiązania, które są opłacalne, zapewniają korzyści zarówno ekologiczne, społeczne, jak i ekonomiczne, a także wspierają adaptację do zmian klimatu.

Jako nauczyciele możemy zaangażować uczniów, nawet tych najmłodszych, w projektowanie przestrzeni w szkole i wokół niej. Starsi mogą pokusić się o przygotowanie projektu dla dzielnicy lub miasta, np. w ramach budżetu obywatelskiego. Na całym świecie powstało już wiele rozwiązań, którymi możemy się zainspirować: zielone ściany i dachy, otwarte ogrody warzywno-owocowe, ogrody deszczowe, zielone tereny rekreacyjne, przywrócone ekosystemy rzeczne i wiele innych. Zajęcia na temat rozwiązań opartych na przyrodzie pozwalają nie tylko zdobyć wiedzę, ale też rozwijają kompetencje miękkie, wykorzystują metodę design thinking oraz STEAM. Warto zgłębić temat i wykorzystać konkretne pomysły na zastosowanie NBS w szkole.

I jeszcze skecznotka autorstwa Joanny Komorek z @BelfryBazgrolą:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2020 odbyła się w formule hybrydowej w dniach 26-27 września w Warszawie i Internecie.

Organizatorzy: Edunews.plThink Global sp. z o.o. oraz Fundacja Think!

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP

Organizacja konferencji była możliwa dzięki zaangażowaniu Partnerów:

Patronat medialny: Głos NauczycielskiWokół szkoły

W 2020 roku zorganizowaliśmy INSPIR@CJE już po raz ósmy (zaczęliśmy w 2013 - a tutaj znajdziecie pewien manifest, dlaczego je organizujemy).

Zapraszamy na kolejne wydarzenia z cyklu!

 

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie