Kształcenie kompetencji medialnej w szkołach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
media i edukacjaW dokumentach nowej podstawy programowej odnajdujemy następujący zapis: „ponieważ środki społecznego przekazu odgrywają we współczesnym świecie coraz większą rolę, każdy nauczyciel powinien poświęcić dużo uwagi wychowaniu swoich uczniów do ich właściwego odbioru i wykorzystania, czyli edukacji medialnej”. Czy każdy z nauczycieli ma dbać o edukację medialną?
 
Edukacja medialna to jest niezbędna w czasach, w których to dzięki mediom zdobywamy informację na temat otaczającego nas świata, czasem nawet tego w naszym bezpośrednim sąsiedztwie. Współcześnie młodzież korzysta z mediów (elektronicznych i społecznościowych) znacznie więcej niż ich rodzice i praktycznie przez całą dobę. Młodzi ludzie powinni więc posiadać elementarną wiedzę, o tym, jak korzystać z mediów z pożytkiem dla własnego rozwoju osobistego, czy potem zawodowego.

Umiejętność korzystania z mediów jest według europejskiego prawodawstwa kluczową kompetencją społeczeństwa informacyjnego. Według nowej Dyrektywy Audiowizualnej UE z 2007 roku: „należy upowszechniać umiejętność korzystania z mediów we wszystkich grupach społecznych i uważnie obserwować rozwój tych umiejętności.”

Żadne, nawet najlepsze systemy oznakowania treści publikowanych w środkach masowego przekazu, nie będą w stanie zastąpić troski rodziców, nauczycieli i wychowawców w kształtowaniu umiejętności roztropnego korzystania z mediów. Stąd płynie potrzeba popularyzacji edukacji medialnej w polskim systemie edukacji.

Rozwiązania polskiej edukacji medialnej proponowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zostały przez część środowiska pedagogów uznane za niewystarczające. MEN daje jednak możliwość prowadzenia edukacji medialnej w postaci odrębnych zajęć. Otwiera również możliwość prowadzenia ich równolegle z Wiedzą o Kulturze. Jak realizować ten zapis w praktyce i jakie trudności są z tym związane? Kto i jak ma uczyć edukacji medialnej w naszej szkole? Dlaczego warto wprowadzić edukację medialną jako odrębny przedmiot w szkole?

Media Desk Polska razem z Instytutem Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie organizują nieodpłatne szkolenie dla dyrektorów i wicedyrektorów szkół oraz nauczycieli zainteresowanych prowadzeniem zajęć z edukacji medialnej w szkole. Odbędzie się ono we wtorek 15 grudnia br. w godz. od 14 do 16. w Hotelu InterContinental w Warszawie, przy ul. Emilii Plater 49. Szczegóły dotyczące rekrutacji znajdują się na stronie internetowej presscafe.eu
 
Notka o autorze: Dr Piotr Drzewiecki, adiunkt w Instytucie Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Dziennikarz, specjalista ds. edukacji medialnej. Prowadzi internetowy serwis o wychowaniu do mediów Press Cafe.
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie