Jak przekonać, że warto czytać?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Olbrzymią popularność w Stanach Zjednoczonych zdobywa film pokazujący uczniów szkoły średniej z Ocoee śpiewających piosenkę „Gotta Keep Reading“ (Musisz czytać) promującą czytanie. Słychać często narzekanie, że uczniowie nie czytają. Nauczyciele i edukatorzy przekonują ich ciągle, że czytać muszą. Może trzeba wytłumaczyć to w inny sposób?PHOTO: SXC.HU

Okazuje się, że przy dobry pomysł może zelektryzować całą szkolną społeczność do zrobienia czegoś innowacyjnego, niespotykanego dotąd w praktyce szkolnej. Zamiast mówić do uczniów, że mają czytać, lepiej powierzyć im trudne zadanie: stwórzmy wspólnie wielkie wydarzenie, którego celem będzie zachęcenie uczniów do czytania. Jak to zrobić?

„Chcieliśmy wypromować czytanie – tak jak zwykle to robiliśmy – w sposób motywujący i angażujący młodzież. Adresatami naszych działań byli młodzi czytelnicy.“ – mówi dyrektor szkoły, Sharyn C. Gabriel. „Oni kochają muzykę, muzyczne wideoklipy – pomyśleliśmy, dlaczego więc nie spróbować nakręcić muzycznego wideo na temat czytania. To przecież sytuacja, w której wszyscy będą wygranymi.“

Wydarzenie było stylizowane na tzw. flash mob (niespodziewane spotkanie wielu osób robiących niecodzienne rzeczy w miejscu publicznym). Poszczególne elementy wydarzenia ćwiczono przez kilka tygodni. Równocześnie zwrócono się do wydawców popularnego zespołu Black-Eyed Peas o zgodę na wykorzystanie ich utworu „I Gotta Feelin“. Gdy tylko uzyskano ich zgodę, rozpoczęto przygotowywanie tekstu piosenki, przerobionego teraz na „Gotta Keep Reading“, scenariusza wydarzenia i choreografii.

W wydarzeniu wzięło udział 1700 uczniów i wszyscy nauczyciele, tańcząc i śpiewając z książkami w rękach. Całość została sfilmowana i upowszechniona w YouTube. Rezultat jest fenomenalny – przez kilka tygodni o wydarzeniu mówiły już wszystkie szkoły i ważniejsze media w kraju. Żyjemy w erze obrazu – i to przez obraz najlepiej dziś zachęcać młodzież do czegokolwiek, także do czytania. Zwłaszcza poprzez działania edutainment.

(Źródło: eSchoolNews.com, opr.red.)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie