Krok w nową edukację

fot. B. Matwiejczyk, CN Experyment

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Za nami pierwszy miesiąc nauki w szkołach i przedszkolach. Mimo iż tylko część z nich przeszła na edukację zdalną lub hybrydową, to wizja kolejnej fali pandemii niepokoi nie tylko uczniów i ich rodziców, ale też całe grono pedagogiczne. Doświadczenia z minionego roku szkolnego, gdzie granica pomiędzy szkołą, pracą i domem praktycznie się rozmyła, sprawiają, że mamy dreszcze na samą myśl o powrocie do tych czasów. Jednak te same doświadczenia sprawiają również, iż mądrzejsi o błędy, które popełniliśmy i wiedzę, którą w ekspresowym tempie musieliśmy zdobyć, możemy tworzyć plan B wizji przyszłości edukacji.

Jak? Nie ma jednej odpowiedzi, bo rozwiązań jest wiele. Są szyte na miarę, w zależności od indywidualnych potrzeb placówki oświatowej, ale łączy je jedno: w czasach dynamicznego rozwoju nowych technologii, znaczna ich część wymaga nowego spojrzenia na edukację, a co za tym idzie zmiany w interpretacji hasła e-edukacja. W chwili obecnej hasło to przywołuje w wielu nauczycielach wspomnienia godzin spędzonych przed ekranem komputera w poszukiwaniu inspiracji, aby zdalnie i zarazem efektywnie wytłumaczyć np. twierdzenie Pitagorasa, wprowadzić w tajniki elektroniki czy opowiedzieć cykl rozwojowy roślin okrytonasiennych. Niemałym wyzwaniem jest też motywacja uczniów do lekcji online z wf-u, nauki gry na instrumentach czy też zajęć plastyki.

Po intensywnym semestrze letnim minionego roku szkolnego nadszedł czas „wakacji”, podczas których każdy spragniony odpoczynku odwiesił na haczyk szkolny bagaż doświadczeń. Wraz z nowym rokiem szkolnym pojawiła się obawa przed tym, jak teraz będzie wyglądać nowa, szkolna rzeczywistość. Od kilku lat głośno mówiono o wprowadzeniu nowych metod pracy z uczniami, dostosowaniu edukacji do potrzeb dzieci i młodzieży, diametralnie różniących się od tych, które praktykowano przez wiele lat. Pandemia natomiast podjęła za nas decyzję o przyspieszonym tempie wdrażania innych form pracy z uczniem. Tutaj trzeba znaleźć złoty środek: połączyć doświadczenie w edukacji, nowe potrzeby dzisiejszego ucznia i rozwijającą się technologię, aby osiągnąć wspólny cel, jakim jest efektywne kształcenie młodych ludzi.
Naprzeciw tym wyzwaniom wychodzi szereg firm, instytucji i organizacji, działających w zakresie edukacji formalnej oraz nieformalnej, które, tak samo jak szkoły i przedszkola, musiały zweryfikować sposób swojego funkcjonowania. Dynamicznie zachodzące zmiany w zakresie oświaty pociągają za sobą lawinę zdarzeń i metodą kuli śnieżnej ciągną inne organy bezpośrednio z nimi współpracujące. Nie ma organizowanych wycieczek szkolnych, zielonych szkół, a placówki nie rezerwują wizyt w teatrze czy kinie, mimo iż wszystkie te miejsca dostosowują się do reżimu sanitarnego. Dyrektor nie chce brać odpowiedzialności za nieprzewidziane sytuacje, które mogą doprowadzić do natychmiastowego przejścia na edukacje zdalną.

Pozytywną konsekwencją trudnej sytuacji, w której się znaleźliśmy, jest fakt, iż powstają nowe formy komunikacji nauki. Szukamy rozwiązań na aktywną realizację podstawy programowej lub formę nowoczesnej lekcji wychowawczej. Dostosowując się do nowych potrzeb i nowej sytuacji w zakresie bezpieczeństwa prowadzonych działań edukacyjnych, Centrum Nauki EXPERYMENT poszerzyło swoją ofertę edukacyjną i dostosowało model ich organizacji do dynamicznie zmieniających się warunków i potrzeb. Od teraz szkoły i przedszkola mogą skorzystać z trzech wariantów zajęć edukacyjnych: zajęć laboratoryjnych prowadzonych w centrum i dostosowanych do obowiązujących zasad bezpieczeństwa, zajęć wyjazdowych (w szkole) oraz zajęć interaktywnych online.

Te ostatnie idą z duchem czasu, ale też są prawdopodobnie największym wyzwaniem dla prowadzących i odbiorców. „Lekcje online z EXPERYMENTEM” są prowadzone na żywo przez edukatorów CNE, którzy łączą się z nauczycielem oraz klasą, wykorzystując popularne narzędzia do komunikacji online. Lekcja odbywa się aktywnie, poprzez interakcję z prowadzącym, obserwację doświadczeń lub metodą burzy mózgów. Edukator przedstawia doświadczenia, wyjaśnia zachodzące zjawiska i pobudza zainteresowanie uczestników zgodnie z założeniem wybranych warsztatów. Dodatkowo w trakcie połączenia uczniowie samodzielnie wykonują doświadczenia. W tym celu już od momentu rezerwacji zajęć utrzymywany jest stały kontakt pomiędzy EXPERYMENTEM i nauczycielem, który otrzymuje dokładne instrukcje na temat przygotowania sali, sprzętu i klasy. Podczas zajęć edukatorzy widzą i słyszą klasę, gdyż obraz z sali lekcyjnej widoczny jest na tablicy multimedialnej w Centrum. Identyczna sytuacja jest w szkole, gdzie uczniowie widzą edukatorów na tablicy multimedialnej lub obrazie z rzutnika, a także słyszą ich z głośników. To nowoczesna forma prowadzenia zajęć, w przyjaźni z technologią.

Istnieje też możliwość skorzystania z zajęć edukacyjnych „EXPERYMENT w szkole”. To nic innego niż wyjazd ekipy edukatorów do szkoły, gdzie prowadzą kilka zajęć dla różnych klas. W tym przypadku przedstawiciele CNE przywożą niezbędne szkło laboratoryjne, odczynniki i dużą dawkę wiedzy. Zajęcia prowadzone są przez pasjonatów nauk ścisłych i przyrodniczych, czyli niezastąpionych edukatorów EXPERYMENTU.

- Głęboko wierzymy, iż zaufanie, jakie wypracowaliśmy przez lata na linii współpracy ze szkołami i przedszkolami zaowocuje tym, że za jakiś czas placówki oświatowe otworzą się i bez obaw skorzystają z oferty zajęć edukacyjnych, jakimi są „Lekcje w EXPERYMENCIE” – komentuje Lilianna Gołaszewska, odpowiedzialna za współpracę ze środowiskami edukacyjnymi ze strony EXPERYMENTU. - W Centrum czeka aż 20 rodzajów zajęć dostosowanych do wieku uczestników. Zachowując wszelkie środki ostrożności, pod czujnym okiem edukatorów, uczniowie mają możliwość zapoznania się z pracą w laboratorium, mogą też poznać odczynniki chemiczne i po prostu eksperymentować. W bezpiecznych warunkach uczniowie rozwijają umiejętność pracy zespołowej, logicznego myślenia, wyciągania wniosków, a także zaprzyjaźniają się z przedmiotami ścisłymi i przyrodniczymi. Jednocześnie udostępniamy przestrzeń do aktywnej nauki, oddając do dyspozycji uczniów ponad 160 stanowisk edukacyjnych podzielonych na pięć tematycznych wystaw – dodaje Gołaszewska.

***

Celem Centrum Nauki EXPERYMENT jest wsparcie realizacji podstawy programowej w przedszkolach i szkołach, poprzez aktywną naukę, przy użyciu wielu metod i, co najważniejsze, poprzez doświadczanie, które jest doskonałym narzędziem do pracy z dzieckiem/uczniem.

Szczegóły oferty edukacyjnej na nowy rok szkolny 2020/2021 można znaleźć pod linkiem - https://experyment.gdynia.pl/dla-grup/zajecia-edukacyjne-dla-szkol/.

 

(Źródło: Centrum Nauki Experyment)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie