Dymki i obrazki

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Podczas spotkań z nauczycielami, gdy zachęcam ich do stosowania narzędzi TIK w czasie lekcji, spotykam się najczęściej z opinią, że lekcja jest za krótka, nie ma czasu na zabawę. Pracuję z młodszymi uczniami, oni uczą się przez zabawę i aby ich zaciekawić często stosuję różne narzędzia TIK. Poszukuję takich rozwiązań, które są szybkie do wykonania, nie wymagają logowania i efekt końcowy można podziwiać już po chwili.fot. Jolanta Okuniewska

Internet obfituje w darmowe narzędzia, które z powodzeniem może wykorzystać nauczyciel uczący każdego przedmiotu na różnych poziomach edukacyjnych. Jeśli są to narzędzia nie wymagające zakładania konta, czy logowania się wtedy nawet mali uczniowie poradzą sobie z przygotowaniem materiału do lekcji. 

Zaproponuję dziś zabawę z edytowaniem zdjęć na komputerze lub na tablecie.

Najprostszym narzędziem, z którego można korzystać zarówno na komputerze, jak i tablecie jest Pizap. W aplikacji jest wiele opcji: można dodawać ramki, naklejki, napisy, tworzyć kolaże. Można założyć konto i zapisywać swoje prace w galerii lub pracować bez logowania i zdjęcia zapisywać w folderze na swoim komputerze, albo w galerii zdjęć na tablecie. Moi uczniowie lubią najbardziej bawić się ze zdjęciami dodając naklejki, napisy. Gotową pracę wprost z tabletu wysyłają na moją pocztę, z otrzymanych zdjęć tworzę pokaz slajdów, który umieszczam na klasowym blogu.

fot. Jolanta Okuniewska

Zdecydowanie szybciej jest przygotować takie zdjęcie z wykorzystaniem tabletu niż komputera. Tabletem zrobimy zdjęcie, które otworzymy w aplikacji, naniesiemy napisy i od razu wyślemy mailem. To kilka tapnięć. Nieco więcej pracy należy włożyć, gdy pracujemy na komputerze, ale podczas zajęć komputerowych uda się to zrobić i warto zaproponować uczniom taką zabawę ze zdjęciem.

fot. Jolanta Okuniewska

Kolejnym programem jest addtext. To narzędzie do pracy na komputerze, ale strona też znakomicie działa na tablecie.. Na zdjęciu dodamy wyrazy, dobierzemy kolor i krój czcionki. Pracę zapiszemy w folderze komputera, lub w galerii tabletu.

Znakomita i prosta aplikacja do edycji zdjęć na tablecie to PicSay (na urządzenia mobilne z systemem Android). Aplikacja oprócz dodawania tekstu w dymkach lub podpisów ma w zasobach naklejki, które są bardzo chętnie wykorzystywane przez uczniów.

Kolejną propozycją aplikacji na tablet jest Skitch (zarówno na urządzenia Apple, jak i z systemem Android). Szybka edycja każdego zdjęcia pozwala na sprawne przygotowanie przez uczniów podsumowania zajęć, utrwalenia zwrotów, czy terminów.

fot. Jolanta Okuniewska

Jak można wykorzystać edytory zdjęć?

Uczniowie robią sobie po kilka zdjęć, pomagają jeden drugiemu. Każde zdjęcie edytują dopisując coś o sobie. Jeśli to lekcja języka obcego, wykorzystują znajomość słownictwa, zwrotów .

Zdjęcie zwierzątka domowego – przedstawi się, powie co je, gdzie mieszka, dopiszemy przymiotniki.

Zdjęcie kwiatka – dopiszą zdanie, rzeczowniki, części rośliny.

Zdjęcie zapakowanego prezentu – dzieci dopiszą zabawny komentarz.

Z kilku edytowanych zdjęć można stworzyć kolaż – Moje zainteresowania; Moje miasto; Zwierzęta leśne; Od nasionka do kwiatu; Pogoda w marcu...

Warto stosować narzędzia do edycji zdjęć, ponieważ jest to najprostszy sposób, by aktywizować uczniów, zachęcać ich do twórczych zabaw, wyzwalać kreatywność.

Notka o autorce: Jolanta Okuniewska - nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w klasach I-III w Szkole Podstawowej im. KEN w Olsztynie. Autorka blogów www.tableciaki.blogspot.com oraz www.mywszkole.blogspot.com. Członek grupy Superbelfrzy RP, ambasador międzynarodowego programu eTwinning. Niniejszy artykuł ukazał się dawno dawno temu w blogu Superbelfrów i został obecnie zaktualizowany. Licencja CC-BY-SA.

Poczytaj w Edunews.pl także o innych e-narzędziach dla nauczycieli:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie