Lapbookowy zawrót głowy (1)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Lapbooki są bardzo popularne w edukacji domowej. Znalazłam je kilka lat temu na stronach anglojęzycznych, bo mamy uczące swoje dzieci w krajach zachodnich pięknie dokumentują działania edukacyjne podejmowane z dzieckiem. Poza tym dzielą się materiałami z innymi rodzicami, którzy dzięki temu mają dostęp do wielu ciekawych i sprawdzonych materiałów.fot. Aleksandra Schoen-Kamińska - Lapbook uczennicy klasy II ZS nr 3 w Pile

Pierwsze lapbooki jakie zrobiłam ze swoimi uczniami to były lapbooki o Tatrach. Całe bogactwo materiałów zmieszczonych w książce interaktywnej, jak nazwali je moi uczniowie. Problem był taki, że każdy chciałby mieć ten lapbook na własność, a wykonanie zajmuje sporo czasu. Dlatego uważam, że lapbook powinien być książką spersonalizowaną.

Jak zabrać się za przygotowanie lapbooka? Najpierw należy zgromadzić materiały: teczki papierowe, ilustracje związane z tematyką lapbooka, informacje. Potem pracujemy etapami: przygotowujemy okładkę tytułową, projektujemy działy lapbooka, przygotowujemy szablony dla informacji, kopertki na obrazki, elementy ozdobne.

Jestem w trakcie przygotowywania lapbooka o motylach z uczniami klasy pierwszej. Moi uczniowie sprawnie czytają, ale wolno piszą. Dlatego część materiałów dostają gotowych, część wykonują samodzielnie.

Chcę, by ten lapbook łączył różne rodzaje edukacji, nie tylko środowiskową. Dlatego poświęciliśmy sporo miejsca edukacji matematycznej, która pojawia się w ciekawych zagadkach, samodzielnie wymyślonych i zapisanych działaniach matematycznych, domino liczbowe. Pojawiają się nazwy dni tygodnia w języku angielskim oraz książeczka o głodnej gąsienicy na podstawie opowiadania Erica Carle pt. The very hungry caterpillar, wcześniej przygotowana na zajęciach języka angielskiego do projektu eTwinning pt. Butterfly on the swing.

Dzieci bardzo chętnie pracują nad wykonaniem swojego lapbooka, mają przy tym dużo ćwiczeń doskonalących cięcie po liniach, staranne kolorowanie, estetyczne klejenie, planowanie. Oczywiście dużo czytają i piszą, jakby mimochodem zdobywając wiadomości nie tylko o motylach. Utrwalają w ten sposób wiadomości zdobywane przez cały czas pracy nad tematyką motyli, powtarzając wielokrotnie lepiej zapamiętują.

fot. Jolanta Okuniewska

Praca nad lapbookiem w klasie pierwszej

W klasach starszych będą potrafiły samodzielnie wykonać lapbook na podany temat oraz według własnych pomysłów. Mogą zaprezentować swoje hobby, wspomnienia z wakacji, życie żab, czy historię własnego zwierzątka. Właściwie każdy temat nadaje się do wykonania lapbooka, ale na pewno nie można tego nadużywać, żeby dzieci się nie znudziły. Niektóre dotyczą hobby, ale jest sporo tematycznych – o czekoladzie, o zwierzątkach domowych i hodowlanych, o żabach.

Oglądając lapbook kolegi można się dowiedzieć o jego zainteresowaniach, zdobyć wiedzę o starożytnym Egipcie, o średniowiecznych zamkach albo o życiu w morskich głębinach. To małe interaktywne książki.

Fot. Lapbook wykonany pod kierunkiem Moniki Walkowiak, nauczycielki w Szkole Podstawowej w Kamieńcu Wrocławskim

Fot. Lapbook matematyczny wykonany przez uczniów klasy drugiej pod kierunkiem Joanny Apanasewicz, nauczycielki „Małej Szkoły” w Koninie Żagańskim

Film o lapbookach Beaty Skrzypiec, nauczycielki klasy pierwszej z Piasku

Ciekawe linki na temat lapbooków:

Notka o autorce: Jolanta Okuniewska - nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w klasach I-III w Szkole Podstawowej im. KEN w Olsztynie. Autorka blogów www.tableciaki.blogspot.com oraz www.mywszkole.blogspot.com. Członek grupy Superbelfrzy RP, ambasador międzynarodowego programu eTwinning. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

Na temat dobrych praktyk w edukacji wczesnoszkolnej przeczytaj także w Edunews.pl:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...
Ludzie nie umieją słuchać bo są skupieni na sobie, na swoim ja. Do tego dochodzą narcystyczne wzorce...
Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie