Batimuzykowanie w mojej klasie

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zaniedbaliśmy w szkołach nauczanie muzyki. To znaczy formalnie niby jest, ale głównie uczymy historii i teorii muzyki (czyli znów zawracamy głowę faktami), a powinniśmy przecież muzykować, bo wówczas takie lekcje rozwijają. Muzykowanie w szkole wcale nie jest trudne, można takie zajęcia poprowadzić na dziesiątki sposobów. Można skorzystać z wielu sprawdzonych metod prowadzenia zajęć.

Czasem wystarczy trafić na dobre szkolenie. Tak było w przypadku Aleksandry Schoen-Kamińskiej z Zespołu Szkół nr 3 w Pile i członkini grup Superbelfrzy RP oraz Superbelfrzy Mini. Wzięła udział w warsztatach "Aktywność muzyczno-ruchowa dzieci na podstawie metody aktywnego słuchania muzyki według Batii Strauss", a potem okazało się, że muzykowanie w klasach 1-3 może być fantastycznym doświadczeniem edukacyjnym i dla dzieci i dla nauczyciela.

„Aktywne słuchanie muzyki metodą Batii Strauss zachwyca mnie od lat. Stosuję ją w każdej, kolejnej klasie i odkrywam na nowo. Uczniowie poznają nazwy i brzmienie instrumentów perkusyjnych, sami robią inne tzw. niekonwencjonalne. Czytają partytury z nutami i symbolami, znają budowę poznanych utworów, poznają pojęcia muzyczne np. pizzicato czy coda.” – mówi Aleksandra Schoen-Kamińska. „Dzieci bawią się przy utworach muzyki klasycznej, które w innych sytuacjach mogłyby ich nie zainteresować, a tak... grają Straussa, Haendla, Schuberta, Bethoveena i Mozarta. Tańczą Rachmaninowa i Chopina. Ta metoda, choć na początku (nawet dla nauczyciela) wcale nie jest łatwa - naprawdę aktywizuje, przynosi niezwykłe efekty i ogromną satysfakcję.”

Muzyka była tematem przewodnim tegorocznych INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2016. Aleksandra Schoen Kamińska zaprezentowała podczas konferencji wykorzystanie metody Batii Strauss w pracy z uczniami klas 1-3. Na pewno warto się zainspirować i spróbować przenieść pewne muzyczne zabawy do swoich klas:

***

Organizatorami konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2016 są firma Think GlobalFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym jest społeczność Superbelfrzy RP, a szczególnie nauczycielki wczesnoszkolne działające w fejsbukowej grupie Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji są: Fundacja OrangeFundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji jest Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski, kwartalnik Wokół Szkoły oraz pismo Pieniądze są dla szkoły.

 

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie