Batimuzykowanie w mojej klasie

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zaniedbaliśmy w szkołach nauczanie muzyki. To znaczy formalnie niby jest, ale głównie uczymy historii i teorii muzyki (czyli znów zawracamy głowę faktami), a powinniśmy przecież muzykować, bo wówczas takie lekcje rozwijają. Muzykowanie w szkole wcale nie jest trudne, można takie zajęcia poprowadzić na dziesiątki sposobów. Można skorzystać z wielu sprawdzonych metod prowadzenia zajęć.

Czasem wystarczy trafić na dobre szkolenie. Tak było w przypadku Aleksandry Schoen-Kamińskiej z Zespołu Szkół nr 3 w Pile i członkini grup Superbelfrzy RP oraz Superbelfrzy Mini. Wzięła udział w warsztatach "Aktywność muzyczno-ruchowa dzieci na podstawie metody aktywnego słuchania muzyki według Batii Strauss", a potem okazało się, że muzykowanie w klasach 1-3 może być fantastycznym doświadczeniem edukacyjnym i dla dzieci i dla nauczyciela.

„Aktywne słuchanie muzyki metodą Batii Strauss zachwyca mnie od lat. Stosuję ją w każdej, kolejnej klasie i odkrywam na nowo. Uczniowie poznają nazwy i brzmienie instrumentów perkusyjnych, sami robią inne tzw. niekonwencjonalne. Czytają partytury z nutami i symbolami, znają budowę poznanych utworów, poznają pojęcia muzyczne np. pizzicato czy coda.” – mówi Aleksandra Schoen-Kamińska. „Dzieci bawią się przy utworach muzyki klasycznej, które w innych sytuacjach mogłyby ich nie zainteresować, a tak... grają Straussa, Haendla, Schuberta, Bethoveena i Mozarta. Tańczą Rachmaninowa i Chopina. Ta metoda, choć na początku (nawet dla nauczyciela) wcale nie jest łatwa - naprawdę aktywizuje, przynosi niezwykłe efekty i ogromną satysfakcję.”

Muzyka była tematem przewodnim tegorocznych INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2016. Aleksandra Schoen Kamińska zaprezentowała podczas konferencji wykorzystanie metody Batii Strauss w pracy z uczniami klas 1-3. Na pewno warto się zainspirować i spróbować przenieść pewne muzyczne zabawy do swoich klas:

***

Organizatorami konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2016 są firma Think GlobalFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym jest społeczność Superbelfrzy RP, a szczególnie nauczycielki wczesnoszkolne działające w fejsbukowej grupie Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji są: Fundacja OrangeFundacja Rozwoju Systemu Edukacji oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji jest Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski, kwartalnik Wokół Szkoły oraz pismo Pieniądze są dla szkoły.

 

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie