Informacja zwrotna to nie ocena osiągniętego rezultatu

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dorośli ludzie pytani o to, jaką informację zwrotną, czy opinię o swojej pracy chcieliby otrzymać, mówią, że powinna być ona motywująca i przydatna w ich pracy. Ale przede wszystkim powinna szanować odbiorcę i pokazywać mu jednocześnie, jak ma się poprawić. Na pewno nie może poniżać odbiorcy i oceniać go.

Niestety często opinia wyrażana przez pracodawcę nie spełnia tych cech i dlatego pracownicy bardzo się jej obawiają.

Każdy potrzebuje informacji zwrotnej o swojej pracy, a gdy ją otrzymuje regularnie, to zwiększa się jego zaangażowanie, a nawet w konsekwencji zmniejsza się rotacja pracowników.

To samo odnosi się do uczniów i do nauczyciela udzielającego informacji zwrotnej.

Informacja zwrotna ma na celu towarzyszenie procesowi uczenia się, a nie podsumowuje pracę ucznia. Dlatego powinna dawać wskazówki uczniowi i być rodzajem dialogu, który sprawdza, czy wskazówki były przydatne do poprawy pracy przez ucznia.

W formułowaniu informacji zwrotnej pomocne może być omówienie zaobserwowanych faktów i zapytanie odbiorcę o powody jego postepowania. Dzięki nawiązaniu dialogu, udzielający informacji zwrotnej może się dowiedzieć, co spowodowało błąd i w jakim momencie uczeń się zatrzymał lub nie mógł dokończyć pracy.

Oto kilka pytań, które mogą być pomocne:

Co myślałeś kiedy…?
Co spowodowała, że…?
Co sądzisz, że wykonałeś dobrze, a gdzie masz wątpliwości?
Co mógłbyś zrobić, aby uniknąć tego błędu?
Co byś poprawił wykonując tę prace jeszcze raz?

Najtrudniej jest skonstruować informację zwrotną, gdy trzeba zareagować szybko na popełniony przez ucznia błąd.

Naphatali Hoff proponuje procedurę EARN.

Event : Jakie było polecenie lub czego dotyczyła sytuacja?

Action : Co zostało zaobserwowane, co zostało wykonane?

Result : Jakie osiągnięto rezultaty, jakie są konsekwencje wykonanej racy?

Next : Co powinno być zmienione, poprawione?

Przykład:

E – Twoim zadaniem było dodać i pomnożyć dwa ułamki zwykłe.

A – Wykonałeś oba działania.

R – Wynik mnożenie masz dobry, a wynik dodawania niepoprawny.

N – Następnym razem pamiętaj, że aby dodać dwa ułamki, najpierw musisz rozszerzyć je do tego samego mianownika.

Zaletą tej metody jest nieocenianie – „źle/dobrze wykonana praca” i też nie odnoszenie się do osoby np.: „znowu zapomniałeś” lub „pięknie wykonane”.

Inny przykład:

E – Zadaniem było napisanie zaproszenia na przedstawienie szkolne.

A – Wykonałeś zadanie zgodnie z ustalonymi kryteriami.

R – Twoje zaproszenie nie w pełni zachęca gościa do przyjścia na przedstawienie.

N – Zastanów się, jak mógłbyś zachęcić (np. twojego kolegę) do przyjścia na przestawienie.

 

Korzystałam z artykułu Naphatali Hoff 10 lipca 2019 roku, Great Feedback Learned.

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Leszek napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pani Minister,mam bardzo podobne przemyślenia jako nauczyciel z 40-letnim stażem i dyrektor od ćwier...
Tomasz napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pano SylwioO tym co pani pisze moga zawalczyc nauczyciele tacy jak pani czy ja (zakladam ze pani jes...
Sylwia napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Szanowna Pani Minister, uprzejmie proszę o podjecie tematu zróżnicowania pensum. Jest to konieczne, ...
Ppp napisał/a komentarz do Co młodzi sądzą o demokracji?
Wychodzi na to, że młodzież jest bardzo świadoma. Zatem: politycy - DO ROBOTY! Godzina tygodniowo no...
Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obowiązki zamykają się w szkole. Nie przygotowują się w domu ...
Wygrywamy wszystkie bitwy a przegrywamy wojnę. Taka rozmowa podczas wywiadówki: Pani syn ma braki a ...
Sprzeczność niewątpliwie jest, ale myślący człowiek powinien zauważyć, co ważniejsze. A ważniejsze j...
Egzaminy to diabeł. I do tego sprawdzają wiedze, która nie będzie nikomu w przyszłości potrzebna i k...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie