Kostki do rozwijania kompetencji komunikacyjnych

fot. Specjalni.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kostki, które przygotowałyśmy dla naszych uczniów można wykorzystać w codziennej pracy z dziećmi, z młodzieżą, ale także z dorosłymi. Rozdając uczniom lub uczestnikom zajęć kostkę możemy w dynamiczny, kreatywny sposób przeprowadzić rundę otwierającą lub podsumowującą lekcje.

Sprawdzą się podczas zajęć z wychowawcą, lub podczas klasowej dyskusji, którą zaplanujemy po trudnej sytuacji, którą musimy rozwiązać. Każdy uczeń po kolei rzuca kostką i kończy rozpoczęte na wylosowanej ścianie zdanie.

Kostki możemy wykorzystać zarówno w pracy indywidualnej jak i grupowej, świetnie sprawdzają się w parach, a nawet większych zespołach. Taką pomocą dydaktyczną zachęcimy uczniów do wyrażania swoich opinii, myśli, poszerzania słownictwa, budowania zdań, tworzenia historyjek, a co najważniejsze w kontekście uczniów z SPE, w tym uczniów z autyzmem lub ZA kształtować możemy umiejętności komunikacyjne i społeczne. Dzięki kostkom nasi uczniowie chętnie rozpoczynają rozmowę, włączają się w dyskusje i wyrażają swoje myśli.

Nasi uczniowie. klasy 3P na zakończenie lekcji funkcjonowania osobistego i społecznego, której tematem były emocje, wykorzystali kostki do określenia dzisiejszych odczuć związanych z rozpoczęciem ogólnopolskiego projektu i rozmowy z jego uczestnikami.

Podczas lekcji przysposobienia do pracy, uczniowie wykorzystali kostki w końcowej fazie zajęć. Pozwoliło nam to w bardzo szybki sposób uzyskać informację zwrotną na temat przeprowadzonych lekcji. Uczniowie kończąc zdania opowiedzieli: Co zapamiętali z lekcji? Jaka forma zajęć najbardziej im odpowiada i dlaczego? Co sprawiło im największą trudność? Co spodobało im się najbardziej? Wykorzystanie kart pozwala spojrzeć na lekcję z perspektywy ucznia. Ma to ogromne znaczenie, ponieważ pomaga zaplanować kolejne zajęcia w taki sposób, aby były nie tylko atrakcyjne ale przede wszystkim efektywne.

Takie kostki możecie tworzyć sami, dostosowując ich tematykę do potrzeb lekcji:

  

 

Notka o autorce: Zyta Czechowska jest absolwentką UAM w Poznaniu na kierunku pedagogika specjalna, od ponad 20 lat terapeuta i nauczyciel w szkole specjalnej. Pasjonatka nowoczesnych technologii. Współautorka projektu sieci współpracy nauczycieli „ Czas TIKa”, prowadzi warsztaty, szkolenia i Rady Pedagogiczne   dla nauczycieli z zakresu stosowania i wdrażania TIK. Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl. Ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli.  Trenerka Mistrzów Kodowania w zakresie programowania. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze. Posiada tytuł Microsoft Innovative Educator Ekspert, nadawany przez firmę Microsoft najbardziej innowacyjnym nauczycielom na świecie. Ambasadorka Programu eTwinning. W październiku 2019 uhonorowana tytułem Nauczyciel Roku 2019. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrzy. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie