Sześć rad do tworzenia pytań kluczowych

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Podstawowym problemem każdego nauczyciela jest zainteresowanie uczniów nauką. Jednym z efektywnych sposobów jest tworzenie pytań kluczowych, takich pytań, które zainteresują uczniów tematem.

Warunki dla pytania kluczowego:

  • Pytanie kluczowe przede wszystkim powinno być otwarte. Jeśli nie jest sformułowane jako pytanie otwarte, to warto do niego dodać polecenie uzasadnienia odpowiedzi. Czyli:
    Czy jest tak, czy nie tak. Swoją odpowiedź uzasadnij.

Unikamy sytuacji, gdy uczeń zgaduje odpowiedź lub wybiera spośród podanych propozycji.

  • Odpowiedź na pytanie nie może być oczywista lub łatwo znajdywana w internecie. Odpowiedź ma wymagać od ucznia myślenia.
  • Pytanie kluczowe jest związane z celem lekcji, a wręcz pomaga ten cel osiągnąć. Mówimy, że dobre pytanie kluczowe prowadzi lekcję od zadania pytania, aż do uzyskania na nie odpowiedzi.
  • Dobrze jest, gdy pytanie dotyczy rzeczywistych problemów, wtedy jest większa szansa, że zainteresuje uczniów.

Cztery powyższe punkty mogą stanowić listę do sprawdzenia – czy moje pytanie jest kluczowe.

6 wytycznych dla pytań kluczowych

1. Zacznij od celu lekcji

Zadaj sobie pytania:

  • Czego chcę nauczyć moich uczniów?
  • Dlaczego chcę, tego uczniów nauczyć?
  • Co jest w tym temacie intersujące?

Możesz wykorzystać wspomnienie tego, co było dla ciebie intersujące, gdy poznawałeś ten temat. Można też zasięgnąć opinii innych np. absolwentów lub sprawdzić z uczniami, czy pytanie ich interesuje.

2. Twórz wyzwanie

Zastanów się jaki problem łączy się z tematem zajęć. Co muszą uczniowie wiedzieć i do czego muszą mieć dostęp, aby mogli problem rozwiązać?

Problem powinien być widoczny w pytaniu. Wtedy nadaje sens poszukiwaniom odpowiedzi.

3. Miej na uwadze myślenie

Zastanów się, czy rozwiązując problem i odpowiadając na pytanie, uczniowie będą zachęceni do kreatywnego myślenia.

Odpowiedź nie powinna być do znalezienie w internecie lub w innych źródłach, to uczeń ma dojść do niej sam lub w grupie i umieć uzasadnić swoją drogę myślenia.

4. Proponuj uczniom poszukiwanie odpowiedzi w grupach

W grupie z innymi uczniami istnieje możliwość współpracy i korzystania wzajemnie z zasobów. Wspólna praca jest znacznie bardziej inserująca niż praca w samotności.

5. Dopuszczaj różne drogi dochodzenia do rozwiązań

Każda propozycja uczniowskich rozwiązań jest dobra i warta rozpatrzenia. Nie dąż do jedynego prawidłowego rozwiązania. Jeśli dasz uczniom swobodę propozycji, to zaskoczą cię swoim myśleniem. A jeśli odpowiedź nie będzie prawidłowa, to też bardzo dobrze, bo uczniowie uczą się, że błąd jest nieodzownym elementem uczenia się.

6. Zastanów się, czy pozyskanie odpowiedzi jest dla uczniów w ogóle możliwe

Czy wiedza i umiejętności uczniów pozwalają na udzielenie odpowiedzi.

Nie może być tak, że uczniowie starają się uzyskać odpowiedź, a nie mają odpowiednich dla niej zasobów. To owocuje frustracją.

Można dochodzić do rozwiązania etapami, z wykorzystaniem wskazówek, ale koniec musi być w zasięgu możliwości.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna – była nauczycielka matematyki i dyrektorka szkoły, ekspertka merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS) (prowadzonym przez CEO i PAFW), autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach. Niniejszy wpis pochodzi z jej bloga w partnerskiej platformie Edunews.pl – www.osswiata.pl.

Inspiracja artykułem "6 steps writing essential questions" z bloga Wabisabi Learning.

  

PRZECZYTAJ TAKŻE:

>> Pytania kluczowe

>> Pokazać uczniowi piękno myślenia

>> Jak skorzystać z visible thinking routines w praktyce szkolnej

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie