Karty pracy do kodowania i nie tylko

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Z kart pracy korzysta wielu nauczycieli. Czasem krytykowane są za odtwórczość, powtarzalność, przeładowanie treściami. Czy takie muszą być? Nie, jeśli weźmiemy sprawę w swoje ręce. Możemy stworzyć karty pracy, które zachwycą dzieci, będą możliwe do wykorzystania również w trybie edukacji zdalnej, a samo ich tworzenie sprawi przyjemność nauczycielowi, a w odbiorze jego podopiecznym. Pojawi się w nich tylko (i aż) to, na czym nam najbardziej zależy - będą dopasowane do zainteresowań i umiejętności naszych uczennic i uczniów.

Właśnie o tym, jak tworzyć takie karty pracy, dowiecie się od Joanny Apanasewicz, która poprowadziła cykl dwóch webinarów Karty pracy do kodowania i co zamiast kart pracy. Co ciekawe, Joanna sama jasno zaznacza, że... nie jest to jej ulubione narzędzie pracy, ale nie znaczy to jednak, że z niego nie korzysta. Chociaż webinar dotyczy konkretnie kart pracy do nauki programowania dla najmłodszych, to na pewno będzie to materiał przydatny wszystkim nauczycielom chcącym tworzyć oryginalne i angażujące ćwiczenia z innych dziedzin. Zwłaszcza, że swoją niechęć do tradycyjnych kart pracy udało się prowadzącej zastąpić pomysłami na autorskie materiały, które spełniają swoje zadanie - zachęcają do nauki i zabawy, pomagają utrwalać wiadomości i wyzwalają u dzieci kreatywność. A wszystko z pomocą funkcji dostępnych niemalże dla każdego użytkownika Internetu - chociażby aplikacji do tworzenia prezentacji oraz zaledwie kilku prostych i niezwykle przydatnych stron, programów czy aplikacji.

Część ćwiczeń Joanna wymyśla sama, część jest inspirowana innymi materiałami lub zadaniami. Mimo nauki online autorka nie rezygnuje z nawiązywania także do narzędzi, których dzieci nie mają w domu, a które dostępne były stacjonarnie w szkole, bo okazuje się, że wystarczy zrobić kilka zdjęć, zrzutów ekranu, rozmieścić grafiki na slajdzie prezentacji, dodać pola tekstowe z treścią, by uzyskać wspaniały efekt. Elementy graficzne dodają takim materiałom charakteru, dzięki czemu dzieciom przyjemnie jest z nimi pracować. Karty pracy, których przygotowania uczy Joanna Apanasewicz podczas webinaru, można łatwo udostępnić nie tylko uczennicom i uczniom, ale też innym nauczycielom. A przechowywanie ich w chmurze sprawia, że z czasem wspólnie - w duchu współpracy i dzielenia się - zgromadzimy unikatową bazę materiałów, która na dodatek będzie łatwo dostępna, niezależnie od sprzętu, którym akurat dysponujemy.

Zapraszamy na część I:

i część druga:

Webinary w cyfrowym dialogu to spotkania online dla nauczycielek i nauczycieli, edukatorek i edukatorów, ale też rodziców, dzieci i młodzieży. Niemal każde z nich jest nagrywane i udostępniane w sieci. Warsztaty prowadzą trenerki i trenerzy Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog - pełni pasji i zaangażowania ludzie, którzy kochają uczyć (się) i przekazywać swoje doświadczenia innym, inspirując do podejmowania własnych twórczych działań. W ciągu roku Cyfrowy Dialog prowadzi około 200 webinarów, a odkąd zaczęliśmy pracować i uczyć się zdalnie, ta liczba wzrosła niemalże dwukrotnie.

Wartościowych materiałów jest bardzo dużo, dlatego rozpoczynamy na łamach Edunews.pl cykl artykułów pt. Webinary w cyfrowym dialogu, w których będziemy polecać najciekawsze naszym zdaniem nagrania wideo i argumentować, dlaczego warto do nich sięgnąć.

Dlaczego polecamy właśnie ten webinar?

Zdobywamy ważne umiejętności, które po prostu z nami zostaną. Obsługa prezentowanych narzędzi usprawnia i ułatwia wykonanie wielu zadań, a przydatna okazuje się nie tylko w pracy.

Uniwersalność. Podczas webinaru prezentowane są ćwiczenia, które będą pomocne podczas nauki kodowania. Okaże się jednak, że możemy też stworzyć świetną kartę pracy, która utrwali części mowy, czy pozwoli opanować rachunki, zupełnie przy okazji rozwijając myślenie programistyczne. A zdobycie kilku podstawowych umiejętności tworzenia takich materiałów pozwoli nam dopasować formę ćwiczeń do materiału.

O materiałach edukacyjnych inaczej. Asia przypomina, że nieszablonowe myślenie otwiera nowe możliwości. Zwykłe narzędzie do prezentacji staje się przestrzenią do tworzenia tutoriali, kart pracy, kolorowych ćwiczeń i wyzwań dla dzieci.

Praktyka! Oglądając ten webinar, możemy od razu przejść do działania. Przykłady ćwiczeń i kart pracy będzie później można modyfikować, a ich elementy wykorzystywać w kolejnych materiałach. Zdobywamy nowe umiejętności, krok po kroku, a wszystko wyjaśnione jest w sposób przystępny i... ciekawy.

Dla początkujących i zaawansowanych – niezależnie od tego, jak bardzo jesteśmy zaawansowani w internetowych narzędziach, czy też dopiero zaczynamy swoje buszowanie w sieci, wyniesiemy z webinaru konkretne umiejętności i inspiracje do pracy własnej.

Czego dowiesz się podczas webinarów?

  • Jak zrobić zrzut ekranu i dlaczego jest to niezastąpiona umiejętność?
  • Pierwsze kroki w prezentacjach Google - jak stworzyć nową prezentację i nadać jej charakteru?
  • Jak udostępnić stworzony materiał?
  • Z jakich dodatkowych stron można skorzystać, komponując swoją unikatową kartę pracy?
  • Jak wykorzystać narzędzie do rysowania i wstawiania kształtów, by dodać do karty pracy własną grafikę?
  • Jak i jakie ćwiczenia można tworzyć w kartach pracy?

A jak nie masz dużo czasu....

Pamiętaj, że można zmienić ustawienia wyświetlania filmów dostępnych na kanale YouTube. Dzięki temu przyspieszysz odtwarzanie materiału tak, by jego oglądanie zajęło mniej czasu. A jeśli nie planujesz oglądania całości, zobacz chociaż kilkuminutowy fragment:

Część 1:

Jak ozdobić kartę pracy i nadać jej charakteru? – zobacz fragment 47:24 – 51:25

Jak zrobić kartę pracy do ćwiczenia “Mucha”? - zobacz fragment 1:03:39-1:12:34

Część 2:

Zakodowany język polski - pomysł na ćwiczenie ortografii – 40:53 – 48:00

Jak wyszukać potrzebną do karty pracy grafikę dzięki kilku słowom-kluczom. 59:00-1:04:10

Już na podstawie takiego fragmentu możesz zacząć eksperymentować z własnymi materiałami. A może zachęci Cię on do obejrzenia całego nagrania?

O prowadzącej: Joanna Apanasewicz jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej im. Piastów Śląskich w Chrząstawie Wielkiej, trenerką w Stowarzyszeniu Cyfrowy Dialog, Superbelferką. W 2018 r. została wpisana na Listę 100 osób mających wpływ na rozwój kompetencji cyfrowych w Polsce. Jest autorką licznych publikacji i scenariuszy zajęć dla nauczycieli i edukatorów. W swojej pracy wdraża lekcje o charakterze STEAMowym. Prowadzi blogi maliprogramisci.blogspot.com oraz apanaski.blogspot.com.

***

Webinary zrealizowane zostały przez Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog w ramach projektów Zaprogramuj Przyszłość współfinansowanych przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, Oś priorytetowa III Cyfrowe kompetencje społeczeństwa, Działanie 3.2 Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie