Angażujące metody pracy z uczniami: pokój zagadek i design thinking

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W czasie pandemii szkoły stanęły przed istotnym wyzwaniem – jak angażować uczniów w naukę komunikując się z nimi tylko przez ekrany komputerów i urządzeń. Nauczania ze szkolnej klasy nie można przenieść w całości do edukacji zdalnej, a wiele metod i narzędzi, którymi posługiwali się nauczyciele trzeba było dopasowywać do nowej rzeczywistości. Dawało to jednak możliwość odkrywania wielu nowych sposobów współpracy z uczniami i przyczyniło się do odkrycia ciekawych narzędzi edukacyjnych.

Nie lubimy znudzonych uczniów, którzy myślą tylko o tym, kiedy się skończy lekcja. Dlatego warto analizować swoje zajęcia dzięki uczniom. To uczeń trudny, wymagający, stawiający wyzwania daje nam największe możliwości rozwoju – mówiła Dorota Czech-Czerniak, nauczycielka informatyki z Samorządowej Szkoły Podstawowej nr 6 we Wrześni podczas webinarium Akademii Cyfrowego Edukatora Microsoft. To właśnie moi uczniowie mnie motywują, żeby sięgać po nowsze, ciekawe narzędzia pracy. Ja nie jestem alfą i omegą. – mówiła.

Swoje wystąpienie Dorota Czech-Czerniak poświęciła prezentacji dwóch metod, które z powodzeniem możemy wykorzystać na szkolnych zajęciach – tak w klasie, jak i online, odpowiednio je modyfikując: pokojom zagadek i design thinking. Nie mamy w tym wypadku ograniczeń przedmiotami – wszystko zależy od pomysłowości nauczyciela, który przygotowuje zajęcia.

Metody angażujące to takie, które oddają przestrzeń uczniom. Muszą oni mieć przestrzeń do działania i doświadczania. Dlatego każdy pokój zagadek trzeba odpowiednio przygotować. – mówiła Czech-Czerniak. Uczniowie wspólnie muszą znaleźć klucz do rozwiązania problemu/zadania, które przed nimi stawiamy. To zadanie ma oczywiście określone odpowiednie cele dydaktyczne, które nauczyciel chce zrealizować. Pokój zagadek dobrze się sprawdza na etapie powtórek materiału.

Narzędzia Microsoft Office 365 pomagają zaprojektować ciekawe i urozmaicone zadania dla uczniów, ale najważniejszy jest pomysł. Nawet nudne zadania z matematyki muszą być osadzone w jakiejś fabule – np. że jesteśmy rozbitkami. Każde z kolejnych zadań zawiera kawałek fabuły, a uczniowie muszą czuć, że zbliżają się do celu. Zadanie pierwsze daje wskazówkę do rozwiązania kolejnego. Taką układankę możemy ułożyć na przykład w Microsoft Forms. – mówiła Czech-Czerniak. Ważne jest też zakończenie – uczniowie muszą dostać informację, że historia się szczęśliwie zakończyła.

Z kolei druga metoda – design thinking - to forma myślenia projektowego, podczas której liczy się kreatywność i współpraca. W procesie tym praca na zajęciach jest rozłożona na 5 etapów, a uczniowie pracują w grupach.

W fazie empatyzacji – staramy się rozwiązać problem konkretnej osoby lub grupy. Nie tworzymy rozwiązania dla samego rozwiązania, tylko aby rzeczywiście komuś pomóc. Następnie mamy definiowanie problemu – co w zasadzie mamy rozwiązać? Nie jest łatwo nazwać ten problem uczniom. Potem przechodzimy do generowania pomysłów – wychodzimy ze strefy komfortu i wymyślamy jak najwięcej rozwiązań. Takich, które nie znają żadnych ograniczeń, nie zamykamy się w wąskim myśleniu. Ta metoda wymaga i zabiera wiele zatem czasu. W kolejnym etapie zaczyna się budowanie prototypów – moment, w którym uczniowie swój pomysł muszą przekuć w coś namacalnego. Np. budują jakąś makietę albo robota czy piszą program komputerowy. W ostatniej części przechodzimy do testowania. Obserwujemy, jak działa to, co uczniowie wymyślili, a potem wracamy do budowy prototypów.

W pracy metodą Design Thinking świetnie sprawdza się Minecraft Education Edition, dzięki któremu uczniowie mogą puścić wodze swojej wyobraźni i wymyślają niesamowite rozwiązania i prototypy. Narzędzie to pozwala też na doskonalenie wymyślonych pomysłów, rozwija współpracę i komunikację w zespole, wyzwala kreatywność, a do tego może być wykorzystane praktycznie na każdym przedmiocie. Moi uczniowie byli w stanie stworzyć np. inteligentne domy z wieloma rozwiązaniami ułatwiającymi życie mieszkańcom, budowali inteligentne tamy, konstruowali buty z czujnikami przeszkód – opowiada nauczycielka.

Dzięki obu metodom w czasie pandemii mogłam lepiej poznać moich uczniów i rzeczywiście zaangażować ich na moich zajęciach. – mówiła Dorota Czech-Czerniak.

Zapraszamy na ciekawe wystąpienie z cyklu Akademia Cyfrowego Nauczyciela:

 

***

Zapraszamy także na stronę: Akademia Cyfrowego Edukatora – Microsoft dla Edukacji, na której można zapisać się na kolejne webinaria, a także znaleźć praktyczne szkolenia, kursy i inspiracje.

W razie pytań, zapraszamy do kontaktu z Zespołem Microsoft dla Edukacji
na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008) i organizatorem cyklu INSPIR@CJE. Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie