Dla współczesnego nauczyciela wyzwaniem jest takie organizowanie procesów nauczania - uczenia się, by uczniowie, a później absolwenci dali sobie radę w szybko zmieniającym świecie. Trudno dziś przewidzieć jakie umiejętności i kompetencje będą potrzebne w przyszłości naszym uczniom. Możemy tylko przypuszczać, że jedną z najważniejszych kompetencji będzie gotowość do uczenia się przez całe życie. Umiejętność uczenia się, współpracy w zespole, planowania, skutecznego komunikowania się oraz samodzielność i odpowiedzialność, to kompetencje cenione na rynku pracy. Nie znam lepszej metody pomagającej w ich rozwijaniu niż praca metodą projektu.
Istotą metody jest samodzielna, wielokierunkowa działalność uczniów, często we współpracy z innymi. Rolą nauczyciela jest towarzyszenie swoim podopiecznym, organizowanie środowiska sprzyjającego ich działalności oraz czuwanie nad przebiegiem całego, wcześniej zaplanowanego procesu uczenia się. Praca tą metodą daje uczniom szansę na zintegrowanie wiedzy z różnych dziedzin, daje szansę zerwania ze szkolną codziennością, w której wiedza poszatkowana jest na rozmaite przedmioty nauczania.
Od pierwszej klasy pracuję z dziećmi projektowo, stopniowo przechodząc od wspólnie planowanych projektów do całkowicie samodzielnych. Staram się pamiętać, że kluczem do uczenia jest ciekawość i zainteresowanie. Konieczna również jest aktywność ucznia i jego zaangażowanie w proces uczenia się. Dziecko potrafi zaangażować się całym sobą, gdy może badać, eksperymentować i poszukiwać odpowiedzi na pytania.
Projekt planuję wspólnie z dziećmi. Zaczynamy od wyboru tematu, który czasem podsuwa nam życie w postaci śniegu, który właśnie spadł albo gąsienicy przyniesionej w słoiczku. Na początku ustalamy cele, kryteria sukcesu oraz sposoby zbierania i gromadzenia informacji. Razem ustalamy sposób zakończenia projektu, a mimo to nigdy nie jestem pewna dokąd zaprowadzi nas dziecięca ciekawość.
Dla moich uczniów praca metodą projektu jest edukacyjną przygodą. Przygodą, pozwalającą odkrywać złożoność świata i nabywać przekonania, że mają wpływ na to czego i jak się uczą. Dla mnie jest okazją do rozwijania własnych, nauczycielskich kompetencji, sposobem na realizację podstawy programowej i wspieranie dzieci w rozwoju.
Zapraszam na moje wystąpienie podczas INSPIR@CJI 2021 w Warszawie:
***
Konferencja INSPIR@CJE 2021 odbyła się w Warszawie w dniach 25-26 września 2021 r. Uczestniczyło w nich blisko 300 nauczycieli z całego kraju. Organizatorami były: Think Global sp. z o.o., Fundacja Think! i Edunews.pl. Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP.
Partnerzy: Amazon, Samsung, Cartoon Network, Learnetic, Skriware, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, ZłotyNauczyciel.pl, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Wszystkim Partnerom dziękujemy za wsparcie tego wydarzenia edukacyjnego.
Notka o autorce: Wiesława Mitulska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej im. gen. J. H. Dąbrowskiego w Słupi Wielkiej. Od dawna pracuje z dziećmi bez ocen, bez podręczników i ćwiczeń, w oparciu o własny program nauczania. Konsultantka Fundacji Plan Daltoński. Współpracuje też z Centrum Edukacji Obywatelskiej w zakresie wprowadzania oceny kształtującej i OK zeszytu. Interesuje się wszystkim, co dotyczy mózgu, procesów uczenia się i strategii skutecznego uczenia się. Od pierwszej klasy uczy swoich uczniów jak się uczyć, by mogli w przyszłości sprostać wymaganiom współczesnego świata. Należy do społeczności Superbelfrzy RP.