Wyprawa po przygodę, czyli o projektach edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Praca z lekturą nie musi być nudna, wręcz przeciwnie może być prawdziwym wyzwaniem i fascynującą przygodą. Wszystko zależy od aktywności uczniów i celów, jakie chcemy zrealizować. Zachęcamy do rozpoczęcia przygody z projektem edukacyjnym już w klasach 1-3. Przy realizacji projektów podstawa programowa może być realizowana we wszystkich obszarach nauczania.

Poniżej podajemy kilka przykładów, które mogą być inspiracją przy tworzeniu własnych projektów.

Baśń H. Ch Andersena pt. Imbryk – do działań można włączyć roboty, programowanie oraz układanie algorytmów, np. parzenia herbaty. Ułożony algorytm sprawdzamy w praktyce. Inny pomysł, to opowiadanie baśni, ale w taki sposób, że każde dziecko dopowiada jedno zdanie. całość można nagrać i zilustrować.

Przy omawianiu lektury J. Porazińskiej Szewczyk Dratewka można kształcić kompetencje przedsiębiorczości. Uczniowie mogą założyć firmę organizującą, np. uroczystości weselne i przygotować ofertę handlową.

W projekcie Na jesienną nutę zaproponowałyśmy kilka pomysłów np. przyrodniczo-matematycznych, praca na materiale przyrodniczym, badanie i doświadczanie: Ile wody wchłonie mech?; plastyczno-przyrodniczych: tworzymy drzewa z liści, komputerowo-przyrodniczych: grafika komputerowa oraz wykorzystanie różnych narzędzi do stworzenia atlasu gadających grzybów.

Projekty nastawione na samodzielność w działaniu uczniów od pomysłu do realizacji, to m.in. tor przeszkód wymyślony i stworzony przez uczniów sięgających po rozwiązania oparte na przyrodzie czy też tydzień życzliwości: projekt, gdzie to uczniowie dostrzegli, zdefiniowali i wdrożyli działania rozwiązujące problemy w szkole.

Po więcej szczegółów zapraszamy do nagrania z webinaru:

***

Warto rozpocząć przygodę z projektem w programie eTwinning.

eTwinning to jeden z programów UE, którego celem jest realizacja projektów między szkołami w Polsce i w Europie. Aby zrealizować projekt eTwinning trzeba: wymyślić projekt, znaleźć współzałożyciela i zarejestrować go na platformie. Kiedy projekt jest zarejestrowany, założyciele projektu zapraszają partnerów do współpracy, opracowują plan pracy, dokumentują działania i dzielą się wiedzą, rezultatami projektu.

Jednym z ciekawszych projektów eTwinning, którego byłyśmy założycielkami był projekt “Szkolne Safari”. W projekcie dzieci poznawały sposoby ochrony przyrody, zbierały informacje o najbliższych parkach narodowych, przedstawiały je swoim partnerom. W projekcie aktywnie uczestniczył polski dziennikarz, p. Krystian Tyrański. Dzięki niemu uczniowie podjęli działania charytatywne na rzecz dzieci w Kidongo (Tanzania, Afryka).

Rezultatami tego projektu były:

  • dziecięce konferencje o parkach narodowych;
  • założenie dziecięcego parku narodowego;
  • kiermasze charytatywne – zbiórka funduszy na filtry do wody oraz wycieczka do parku narodowego dla dzieci z Kidongo;
  • film edukacyjny bez słów – przesłanie dla dzieci z Kidongo.

Linki:

 

Notka o autorkach: Dorota Dankowska nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Gryfitów w Słupsku. Koordynatorka i założycielka wielu projektów eTwinning. Prowadzi szkolny teatrzyk „Pleciugi”, zajęcia programowania i informatyki w klasach 1-4. Autorka książki „W górę kurtyna” oraz scenariuszy przedstawień dla dzieci, a także projektów z lekturą. Prowadzi stronę „Dziecko w szkole i na scenie” www.dorotadankowska.pl. Należy do społeczności nauczycieli Superbelfrzy i Superbelfrzy Mini.

Edyta Karwowska – Nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej. Ambasadorka programu eTwinning oraz Uniwersytetu Dzieci w Klasie. Koordynatorka licznych projektów. Moderatorka grupy ETwinning Wczesnoszkolni. Współautorka treningów twórczości dla dzieci, m.in. „Twórcze bazgroły. Przygody Ważki Grażki”. Współprowadzi bloga https://programrazem.blogspot.com relacjonując realizację autorskiego programu nauczania na etapie edukacji wczesnoszkolnej. Należy do społeczności nauczycieli Superbelfrzy RP.

Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmieniony przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA. 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie