Jak pomóc uczniom w uczeniu się?

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Uczniowie w szkole też uczą się, jak się uczyć. Nauczyciele mogą im w tym pomóc. W tym wpisie zajmę się czterem obszarami związanymi z uczeniem się: organizacją, strategiami, rolą notatek i szukaniem indywidualnego sposobu uczenia się.

Organizacja

Na początek dwie podstawowe kwestie:

a) Miejsce na własne notatki

Zachęcajmy uczniów do posiadania zorganizowanego miejsca na własne notatki. Może to być teczka, kołonotatnik z koszulkami, OK zeszyt z zapisywanymi notatkami itp. Warto mieć tam podział na działy, aby szybko było można właściwe notatki odnaleźć. OK zeszyt jest świetnym takim miejscem, szczególnie, gdy nauczyciel daje uczniom czas na refleksje i podsumowanie. OK zeszytowi poświęcony jest dział na stronie: www.oknauczanie.pl.

b) Planowanie uczenia się

Chodzi o planowaniu czasu z kalendarzem – kiedy i co będę robił. Można to robić wirtualnie lub w notatniku. Kalendarz powinien zawierać terminy zajęć dodatkowych, tak, aby plany nie kolidowały ze sobą. Jeśli termin nie zostanie dotrzymany, to trzeba wyznaczyć termin następny. Warto również zaplanować wykonanie pracy domowej. I przygotowanie się do sprawdzianu.

Strategie

Przyjęło się, że powszechną strategią uczenia się jest czytanie tekstów i materiałów. Jednak jest wiele innych strategii, z którymi uczniów warto zapoznać i dać im wybór.

Aby powiększyć wachlarz strategii można przestawić znane strategie lub zapytać uczniów o ich wypróbowane metody uczenia się, zrobić z nich listę i zostawić uczniom do wyboru.

Jedna z bardzo ważnych strategii wykorzystuje umiejętność robienia notatek. Trzeba się jej nauczyć. Polecam wpisy: https://oknauczanie.pl/sztuka-robienia-notatki lub https://oknauczanie.pl/sposob-na-notatki.

Wielu uczniom wydaje się, że będą pamiętać, o czym było, ale przeważnie w kilka minut zapominają. Inny problem, to niemożliwość zapisania wszystkiego, co mówi nauczyciel i trudność w segregowaniu tego, co jest ważne i godne zapisania.

Notatki

Notatki lepiej wykonywać ręcznie. Kilka wskazówek dla ucznia:

  • Skoncentruj się na zapisaniu głównych punktów. Nie próbuj zapisywać wszystkiego, co usłyszysz.
  • Podsumuj własnymi słowami, nie zapisuj dokładnie słów, które usłyszysz.
  • Zapis ma być dla ciebie zrozumiały.
  • Słowa, których nie znasz zapisz na boku, abyś mógł potem sprawdzić ich znaczenie.
  • Dodawaj kolor. Używaj zakreślacza na bieżąco. Kolor pomaga pokazać relacje między pojęciami i lepiej angażuje mózg.
  • Wymyśl własne skróty, abyś nie musiał pisać całych zdań lub aby zaznaczyć emocje towarzyszące treściom.
  • Nie bój się poprosić o powtórzenie czegoś, jeśli masz wrażenie, że coś przegapiłeś lub umieść gwiazdkę – o co chcesz zapytać.
  • Warto przepisać notatki tuż po zajęciach. To dobry sposób na utrwalenie informacji.
  • Warto mieć spisane te rady w widocznym miejscu.

Nauczyciel może po ponownym przeczytaniu notatek przez uczniów poprosić ich o zapisanie pytań, które im się nasuwają i zadanie ich na forum klasy. W ten sposób można zacząć następne zajęcia w klasie.

Pytania uczniów można następnie wykorzystać do tworzenia quizu sprawdzającego.

Indywidualny sposób uczenia się

Każdy z uczniów musi rozpoznać dla siebie właściwy sposób uczenia się – jaki sposób jest najbardziej efektywny. Warto o tym z uczniami rozmawiać.

Trzeba obserwować szczegóły. Komuś może odpowiadać robienie częstych przerw, a innemu ściskanie w ręku przedmiotu lub wspólne uczenie się z przyjacielem. Dla niektórych (prawie wszystkich) korzystne jest opowiedzenie o tym, czego się nauczyli komuś innemu. Jeśli kogoś takiego nie ma, to można zasugerować czytanie na glos.

Muzyka nie zawsze i nie każdemu pomaga, jeśli już to powinna być w tle.

Istotne jest, aby to sam uczeń odkrywał, co jest dla niego pomoce, próbował i wybierał. A przede wszystkim widział, że to od niego zależy efekt, a nie od szczęścia czy zdolności.

Rozmowy w klasie z uczniami i też rozmowy indywidualne na temat uczenia się, pokazują uczniom, że ta sprawa leży po ich stronie i mogą mieć na nią wpływ.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie. Inspiracja artykułem Sharon D. Ratliff z Middleweb.com, w którym można znaleźć bogatą bibliografię w języku angielskim.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie