Warto oszczędzać... bez względu na pogodę

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Światowy Dzień Oszczędzania obchodzony jest przez społeczność międzynarodową 31 października. Na całym świecie obfituje on w liczne inicjatywy z zakresu edukacji finansowej. W roku 2012, dzięki Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy, Polska już po raz szósty dołącza do grona państw, w których dzień ten jest doskonałą okazją do dyskusji na temat różnych aspektów gospodarowania domowymi finansami.photo: sxc.hu

Czy we współczesnym, dynamicznie zmieniającym się świecie, umiejętność oszczędzania jest ważna? Na pewno tak, zarówno w wymiarze osobistym, jak i zawodowym. Zbyt często uczymy się tego wyłącznie na (kosztownych nieraz) błędach. Dlatego organizatorzy akcji Tydzień dla Oszczędzania przygotowali kilka aktywności, które pomogą rozwijać umiejętność zarządzania własnymi finansami.

Jednym z najważniejszych elementów tegorocznej edycji Tygodnia dla Oszczędzania jest internetowa gra symulacyjna Pierwszy Milion (www.1milion.edu.pl), która udowadnia, że każdy z nas może w życiu zostać milionerem. Możemy przećwiczyć w niej zachowania w codziennych sytuacjach życiowych, w których podejmujemy decyzje finansowe. Gracz, aby osiągnąć cel gry, którym jest jak najszybsze zarobienie miliona złotych, musi nauczyć się korzystać z narzędzi finansowych (fundusze inwestycyjne, lokaty, akcje, obligacje, surowce), zarządzać domowym budżetem (między innymi planować wydatki), dbać o standard życia i realizację swoich potrzeb konsumpcyjnych, a także podnosić kwalifikacje z wiedzy finansowej. W październiku o milion wirtualnych złotych (i realnych 5000 złotych) rywalizuje już ponad 6500 studentów. Organizatorzy planują także konkurs dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, który odbędzie się w dniach 1-14 grudnia.

W projekcie przygotowany został Scenariusz zajęć poświęconych oszczędzaniu – organizatorzy zachęcają nauczycieli do ich przeprowadzenia w szkołach, na przykład w ramach godziny wychowawczej. Scenariusz dostępny jest do pobrania w Strefie dla Nauczyciela na stronie www.tdo.edu.pl. Nauczyciele, którzy przeprowadzą najciekawsze zajęcia, także przy wykorzystaniu Scenariusza mogą wziąć udział w konkursie i zdobyć cenne nagrody (więcej informacji). Organizatorzy szacują, że łącznie w lekcjach o oszczędzaniu weźmie udział w tym roku 20 tysięcy uczniów.

We współpracy z Centrum Edukacji Obywatelskiej realizowane są także konkursy rozwijające wiedzę i umiejętności związane z finansami osobistymi. Finanse bez tajemnic - to konkurs dla uczniów na najciekawszą gazetkę szkolną online na temat finansów osobistych i upowszechnianie jej w Internecie. Wirtualny plakat, realne zyski - to konkurs na wirtualny plakat promujący oszczędzanie.

Akcję tradycyjnie wspiera serwis www.tdo.edu.pl - z którego chętnie korzystają nauczyciele i uczniowie. Zawiera on wiele pomocnych artykułów i narzędzi edukacyjnych z zakresu edukacji finansowej. Jego użytkownicy mogą skorzystać m.in. z przystępnych artykułów poradnikowych, a także otrzymać zestaw ćwiczeń do praktycznego planowania finansów osobistych, instrukcje, jak otworzyć własny rachunek bankowy, informację o możliwości i konsekwencji zadłużenia oraz wyjaśnienie, dlaczego warto odkładać na emeryturę.

Akcja społeczna Tydzień dla Oszczędzania obchodzona jest w Polsce w dniach 24-31 października. Fundacja Kronenberga prowadzi akcję wspólnie z Fundacją Think!

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie