Edukacja ekonomiczna w obrazkach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Skąd się bierze dobrobyt? Czy Polska to zielona wyspa czy Atlantyda? Jak trwale przywrócić wzrost gospodarczy w strefie euro? Czy uwolnienie zawodów regulowanych to szansa czy zagrożenie? – to wybrane tematy lekcji, jakie poprowadzą nauczyciele w polskich szkołach w nadchodzącym roku szkolnym 2013/2014 w oparciu o nowe scenariusze, przygotowane przez trenerów edukacji ekonomicznej we współpracy z ekonomistami Forum Obywatelskiego Rozwoju. Scenariusze powstały na bazie komiksów i animacji, które zwyciężyły w IV edycji konkursu zorganizowanego przez FOR i Bank Zachodni WBK. Honorowy Patronat nad projektem objęła Minister Edukacji Narodowej.(C) FOR

Scenariusze lekcji wraz z komiksowymi antologiami i animacjami na płytach CD bezpłatnie otrzymają nauczyciele szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, którzy prowadzą lekcje z podstaw przedsiębiorczości i wiedzy o społeczeństwie.

"Kolejna edycja naszego projektu przynosi nowe pomysły na zajęcia przybliżające uczniom zagadnienia związane z ekonomią. Nauczyciele otrzymają gotowe materiały dydaktyczne, które ułatwią im pracę, a uczniów ucieszy atrakcyjna, obrazkowa forma zdobywania wiedzy. Edukacja ekonomiczna nie może być nudna. To od niej zależy, czy zrozumiemy prawa rządzące dzisiejszą gospodarką." – mówi Emilia Klima, członek zarządu Forum Obywatelskiego Rozwoju.

Tematy tegorocznych scenariuszy lekcji to:
1. Skąd się bierze dobrobyt?
2. O dobrobycie z Adamem Smithem.
3. Jaka gospodarka jest bogactwem narodów?
4. Zielona wyspa, czyli perspektywy naszej gospodarki.
5. Skutki kryzysu dla państw strefy euro i ich obywateli.
6. Jak przywrócić wzrost w krajach strefy euro?
7. Operacja deregulacja, czyli o uwolnieniu zawodów regulowanych.
8. Po co nam zawody regulowane?

Komiksy i animacje ekonomiczne, jako materiał pomocniczy do powyższych lekcji, zostały nagrodzone w konkursie zorganizowanym przez FOR we współpracy z Bankiem Zachodnim WBK w 2012 r. Prace konkursowe dotyczyły czterech tematów: skąd się bierze dobrobyt, perspektywy polskiej gospodarki, przywrócenie trwałego wzrostu gospodarczego w strefie euro oraz uwolnienie zawodów regulowanych.

W jury konkursu zasiedli: prof. Leszek Balcerowicz - Przewodniczący Rady FOR oraz znani rysownicy i satyrycy - Jacek Fedorowicz, Michał Ogórek, Tomasz Leśniak i Rafał Skarżycki (twórcy Jeża Jerzego), Marek Raczkowski, Antoni Rodowicz oraz Artur Adamski z Banku Zachodniego WBK.

"Wiedzę o gospodarce ze wszech miar warto upowszechniać i ugruntowywać. Dzięki temu przybywać nam może przedsiębiorców, mniejszych i większych inwestorów czy choćby rodaków mądrze gospodarujących swoimi pieniędzmi. Już samo rozumienie zasad ekonomii jest wartością godną uwagi i wsparcia." – powiedział Artur Adamski z Banku Zachodniego WBK, zasiadający w jury konkursu.

A oto opinie nauczycieli, którzy prowadzili lekcje z wykorzystaniem scenariuszy z poprzedniej edycji konkursu:

  • Materiały uatrakcyjniają przebieg lekcji i umożliwiają lepsze zrozumienie tematu przez młodzież.
  • Dzięki tym materiałom uczniowie łatwiej przyswajają i rozumieją zagadnienia polityczne i ekonomiczne omawiane w gimnazjum. Są one przystępne dla ucznia.
  • Dobrze jest przeprowadzić lekcję w oparciu o nowy pomysł. Poza tym to doskonały sposób na udokumentowanie pracy dydaktycznej.
  • Do młodzieży trafia szybciej obraz, a poza tym jest to forma bliższa ich zainteresowaniom.
  • Lekcje zaproponowane są na bardzo wysokim poziomie. Scenariusze bardzo mnie zainspirowały. Do tego młodzież była bardzo aktywna, a komiksy spowodowały, że lekcje bawiły i uczyły.
  • Ciekawe i niebanalne, wyczerpujące temat.

Nauczyciele, którzy chcą otrzymać bezpłatny egzemplarz tegorocznej antologii komiksowej wraz z płytą CD ze scenariuszami lekcji, animacjami i komiksami, powinni złożyć zamówienie poprzez formularz na stronie: http://www.for.org.pl/pl/komiksy-animacje-scenariusze-2012-2013.

Natomiast scenariusze lekcji, komiksy i animacje ze wszystkich czterech edycji są dostępne na nowej stronie projektu: www.komiksy-ekonomiczne.pl.

Organizator Projektu: Forum Obywatelskiego Rozwoju. Partner Projektu: Bank Zachodni WBK. Patronat Honorowy: Minister Edukacji Narodowej, Ośrodek Rozwoju Edukacji. Patroni Projektu: Gazeta Wyborcza, Wyborcza.biz, Metro, TOK FM, Aleja Komiksu, CENTRALA mądre komiksy, Gildia.pl

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie