Latamy! - czyli kontekst społeczny w uczeniu się

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W myśl zasad konstruktywizmu uczeń tworzy wiedzę z zebranych informacji w określonym kontekście (kulturowym, społecznym...). Właśnie kontekst społeczny postanowiono wykorzystać w procesie uczenia się w Gimnazjum nr 30 im. Felicjana Sypniewskiego w Poznaniu. W tej szkole od kilku lat realizowany jest projekt gimnazjalnej klasy lotniczej - mieści się ona bowiem blisko 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego, w której stacjonują samoloty F16.fot. Marek Banaszak

Wielu mieszkańców osiedla od pokoleń pracuje w pobliskiej jednostce wojskowej i lotnictwo jest dla nich nie tylko pracą, ale często całym życiem. Szkoła postanowiła wykorzystać ten potencjał kultury lokalnej i w ten sposób zachęcić uczniów do uczenia się w inny, aniżeli dotychczas sposób. Pod patronatem instytucji cywilnych i wojskowych w Gimnazjum nr 30 powstała pierwsza w Polsce, koedukacyjna gimnazjalna klasa lotnicza. Uczniowie przez trzy lata nauki, oprócz cyklu ogólnokształcącego, biorą udział w cotygodniowych zajęciach z dodatkowego przedmiotu "Propedeutyka wiedzy o lotnictwie". Przedmiot ten jest prowadzony przez instruktora szybowcowego.

Podczas zajęć z "Propedeutyki..." uczniowie poznają historię i tajniki lotnictwa, techniki nawigacji, zapoznają się ze zjawiskami meteorologicznymi. Przedmiot ten przedstawia holistyczny obraz lotnictwa i daje uczniom teoretyczne podstawy do działań praktycznych, które mają możliwość wykonywania podczas obozów lotniczych. Co roku każdy uczeń uczęszczający do klasy lotniczej ma możliwość wakacyjnego wyjazdu na obóz lotniczy. Podczas tych obozów uczniowie zwiedzają lotniska wojskowe i cywilne, doskonalą swoją sprawność fizyczną oraz biorą udział w lotach szybowcowych. Największą atrakcją dla większości uczniów jest oczywiście wznoszenie się w przestworza i lot szybowcem. Jest to moment, który wspominają z wielkimi emocjami.

Oprócz udziału w obozach lotniczych uczniowie biorą udział w zajęciach w modelarni, tam zapoznają się z budową rożnych samolotów i tworzą ich duże, profesjonalne modele. Klasy lotnicze to jednocześnie klasy sportowe. Uczniowie trenują piłkę siatkową, jeżdżą na obozy narciarskie, muszą umieć pływać. Intensywnie uczą się też języka angielskiego. Do tej klasy jest nabór wstępny, podczas którego szukamy prawdziwych pasjonatów latania.

Projekt klasy lotniczej został przedstawiony w ubiegłym roku szkolnym podczas Ogólnopolskiej Prezentacji Projektów Edukacyjnych w Zamku Królewskim w Warszawie. Uczniowie pod opieką pani dyrektor Anny Liebert (głównej pomysłodawczyni klasy lotniczej) oraz nauczyciela Marka Banaszaka zaprezentowali program zajęć "Propedeutyki wiedzy o lotnictwie". Uczniowie, nauczyciele, przedstawiciele władz lokalnych z całej Polski oraz eksperci mieli możliwość zapoznania się z projektem klasy lotniczej, obejrzenia modeli samolotów stworzonych w modelarni oraz prezentacji i zdjęć z obozów lotniczych. Stoisko klasy szybowcowej odwiedzili miedzy innymi pracownicy Centrum Edukacji Obywatelskiej, byli oni pod ogromnym wrażeniem idei klasy lotniczej, najbardziej interesowały ich loty szybowcowe podczas obozów.

Idea klasy lotniczej łączy w sobie naukę i pasję. Dzięki wykorzystaniu tradycji lokalnej oraz kontekstu społecznego udało się stworzyć projekt, który inspiruje i zachęca do własnego rozwoju. Wielu uczniów kończących tę klasę kontynuuje swoją przygodę z lotnictwem. Program tej klasy został uznany innowacją pedagogiczną. Klasa lotnicza rozpoczęła też współpracę ze szkołą włoską z Ortony. Uczniowie tej szkoły byli z nami na obozie szybowcowym. Odwiedzając ich mieliśmy okazję zwiedzać jedno z najlepszych w Europie muzeów lotnictwa.

To jednak nie koniec pomysłów. Od stycznia 2015 roku Gimnazjum nr 30 zostanie wyposażone w mobilną pracownię z iPadami. Dzięki temu będzie możliwe zrealizowanie nowego projektu "Ile fizyki jest w lataniu?". Projekt ten będzie realizowany na lekcjach informatyki oraz fizyki. Jeśli wzbudzi zainteresowanie (mam nadzieję, że tak) zostaną do niego zaproszeni również nauczyciele innych przedmiotów(matematyka, geografia, chemia, biologia), z których wiedza może być przydatna przy lataniu. Dzięki temu uczenie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych może być naprawdę fascynujące. Nauka będzie odnosiła się do rzeczywistości, a o to chyba właśnie w nauce chodzi...

Notka o autorze: Marek Banaszak - magister pedagogiki, wykładowca akademicki, nauczyciel, trener; posiada kwalifikacje do nauczania informatyki, przyrody, fizyki oraz wiedzy o społeczeństwie potwierdzone dyplomami ukończenia studiów wyższych oraz podyplomowych; specjalista w zakresie edukacji medialnej; interesuje się szczególnie wpływem mediów na rozwój mózgu oraz wykorzystaniem technologii informacyjnych w kształtowaniu kompetencji przyrodniczych, społecznych i matematycznych dziecka.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie