Osiem kroków do przodu

fot. Centrum Edukacji Obywatelskiej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W klasie trwa właśnie trzęsienie ziemi. Mieszkańcy miasta robią krok do tyłu, lokatorzy licho zbudowanych slumsów – dwa kroki, tylko wieśniacy stoją w miejscu. Młodzi ludzie przemieszczają się po sali z kartami w rękach, próbując zmierzyć się z wyzwaniami, przed jakimi stają mieszkańcy innych części świata.

Opublikowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej zestaw gier Gra o rozwój to pomysł na zdobycie przez uczniów i uczennice wiedzy o trudnych wyzwaniach współczesnego świata i najważniejszych zagadnieniach edukacji globalnej – poprzez zabawę.

Bezpieczeństwo energetyczne i odnawialne źródła energii, zrównoważony rozwój, sprawiedliwość technologiczna, suwerenność żywnościowa, sposoby radzenia sobie ze skutkami zmian klimatu – młodzież ma okazję nie tyle przyjrzeć się tym zagadnieniom, co się z nimi zmierzyć i je przeżyć.

Maszyny proste na trudne wyzwania

Z koszyka zawieszonego na linie przymocowanej do stosu ławek wypada kilka pomidorów, obijając się głośno o klasową podłogę. Gimnazjaliści grają w Rozkwaszonego pomidora – grę polegającą na zespołowym wymyślaniu sposobu na sprawne i bezkolizyjne przetransportowanie owoców i warzyw z wysokich gór na targ w dolinie. Z prawdziwej góry materiałów zebranych w rogu klasy – klocków, sznurka, kartonów, śrubek i osiek z zestawów Młodego Technika – tworzą konstrukcje i sprawdzają ich działanie.

Po godzinie już wiedzą, że zastosowanie zasad działania maszyn prostych może przynieść realną zmianę w trudnym życiu nepalskich górali i umożliwić rozwój ich społeczności. Gra w „pomidora” jest wyjątkowa nie tylko dlatego – tu punkty dostaje się również za wadliwą konstrukcję. Liczy się uzasadnienie – dlaczego nasza maszyna nie zadziałała?

W gimnazjum na drugim końcu Polski całą salę do geografii wypełniają mieszkańcy i mieszkanki wyspy Watu. W jednym rogu siedzą Hilas, w drugim społeczność Savuvi, w trzecim Wazenzi, a w czwartym lud Milma. Zjednoczyli się w imię wspólnego zadania – ochrony swoich domów przed skutkami powodzi, które coraz częściej zalewają ich wyspę. Każda ze wspólnot ma przedstawić swoje rozwiązania. Bartek z Polą i Zuzą, czyli Milma, oklejają karbowany karton kuchenną folią aluminiową – to będzie blacha falista do pokrycia dachu. Mija pół godziny i słychać chlupot. Magda z Hilas energicznie leje wodę z konewki na swój dom, który zmieścił się w sporej miednicy. Drewniana konstrukcja z patyczków po lodach po chwili zaczyna się rozpadać.

Uczennice i uczniowie biorą udział w grze Pokonać powódź – o sposobach zabezpieczania się przed skutkami klęsk żywiołowych związanych ze zmianami klimatu. Konstruują modele domów, które mają być jak najbardziej odporne na ich skutki, a następnie poddają je działaniu wodnego żywiołu, sprawdzając, czy zaproponowane rozwiązania są skuteczne.

Gra, w tym gra symulacyjna, jako narzędzie świetnie sprawdza się w edukacji. Uczestnicy i uczestniczki wchodzą w rolę uczestników zdarzeń, przyjmują ich perspektywę, co uruchamia w nich prawdziwe emocje i zaangażowanie.

Gry symulacyjne są proste do przeprowadzenia w warunkach szkolnych, a do tego wymagają symbolicznych nakładów finansowych – jako materiały służą podstawowe artykuły dostępne w szufladzie każdego ucznia i nauczyciela oraz rzeczy z recyklingu.

Każda z gier składa się z instrukcji dla osoby prowadzącej oraz licznych materiałów pomocniczych, np. map, plakatów, różnych rodzajów kart pracy i kart informacyjnych. Jak zauważają nauczyciele, świetnym punktem wyjścia i zachętą do działania mogą być filmy dokumentalne pokazujące wyzwania, przed jakimi stają mieszkańcy i mieszkanki krajów globalnego Południa i sposoby, jak sobie z nimi radzą. Propozycje filmowych wstępów do gier można bezpłatnie pobrać na: www.globalna.ceo.org.pl.

Po sznurku do zrównoważonego rozwoju

Dostrzeganie rozmaitych rozwiązań, analiza sytuacji, ustalanie planu działania, rozmowy o konsekwencjach podejmowanych decyzji – to elementy każdej z gier, które rozwijają w młodych ludziach kluczowe umiejętności – współpracy w grupie, prowadzenia dyskusji, podejmowania decyzji. Uczennice i uczniowie uruchamiają kreatywność i niezależne myślenie, a przede wszystkim wykorzystują szkolną wiedzę i stosują informacje poznawane na co dzień – w praktyce.

W grze Dostęp do energii poświęconej bezpieczeństwu energetycznemu zadaniem uczniów i uczennic jest podłączenie jak największej liczby miejscowości do linii elektrycznej. Wszystkie ruchy graczy – radzenie sobie z wyzwaniami technicznymi: awariami, szybkim rozwojem, brakiem infrastruktury, a także podejmowanie trudnych decyzji, np. kto powinien w pierwszej kolejności otrzymać dostęp do sieci – są punktowane.

Wygraną gwarantuje wyjście poza konwencjonalne myślenie. Bank punktów rozbija propozycja przejścia na rozproszone źródła energii i wykorzystanie OZE (odnawialnych źródeł energii) wraz z uzasadnieniem.

Pytania pomocnicze na pomoc światu

Bardzo ważnym elementem każdej z gier jest jej podsumowanie i omówienie, w tym przede wszystkim wspólne poszukanie odpowiedzi na pytania o głębszy sens tej zabawy. Co z tego, co działo się w klasie, mogę wykorzystać w swoim życiu? Gry zawierają propozycje pytań pomocniczych ułatwiających związanie dyskusji i sprowokowanie młodzieży do refleksji na temat dóbr i zasobów, z których korzystamy.

Czy myślicie, że elektryczność jest tak ważna w życiu ludzi, że każdy powinien mieć do niej dostęp? Czy w obliczu wyczerpujących się zasobów paliw kopalnych możliwy jest dalszy rozwój gospodarczy i społeczny? Dlaczego dzieje się tak, że my możemy korzystać z nowoczesnych technologii, a inni nie mają takiej szansy?

Teraz wasz ruch!

Publikację Centrum Edukacji Obywatelskiej Gra o rozwój – zestaw ośmiu gier edukacyjnych wprowadzających młodych ludzi w tematykę globalnych wyzwań – zrównoważonego rozwoju, sprawiedliwości technologicznej, suwerenności żywnościowej, bezpieczeństwa energetycznego, zmian klimatu – można bezpłatnie pobrać tutaj. Wejdźcie do gry!

Artykuł powstał w ramach projektu Wzór na rozwój. Nauki ścisłe odpowiadają na wyzwania współczesności finansowanego ze środków Unii Europejskiej oraz w ramach polskiego programu współpracy rozwojowej MSZ RP. Tekst wyraża wyłącznie poglądy autorów i nie może być utożsamiany z oficjalnym stanowiskiem Unii Europejskiej czy Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP. Artykuł udostępniany na licencji Creative Commons - Uznanie autorstwa 3.0 Polska.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie