ADAPTER w Szkole – audiodeskrypcja jako innowacja pedagogiczna

fot. Fundacja KATARYNKA

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy narzędzia wspierające osoby niewidome mogą pomóc w edukacji pełnosprawnych uczniów? Audiodeskrypcja to doskonały przykład narzędzia, które na zajęciach polonistycznych rozwija kompetencje językowe, wypowiedzi ustne i pisemne czy formułowanie własnych opinii.

Audiodeskrypcja, czyli ustny opis obrazu, filmu i innych treści audiowizualnych to narzędzie przeznaczone dla osób z dysfunkcją wzroku. Jednak wykorzystana w edukacji, staje się innowacją pedagogiczną, która służy rozwijaniu wyobraźni, słownictwa i wiedzy o kulturze. Audiodeskrypcja otwiera nowe możliwości przed tymi, którzy szukają ciekawych wyzwań w pracy pedagogicznej.

„Podczas wieloletniej współpracy ze specjalnymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi dla niewidomych zauważyliśmy, że zarówno dzieci jak i nauczyciele potrzebują kontaktu z filmem. Brakuje także dostosowanych materiałów filmowych, które można wykorzystywać podczas lekcji języka polskiego” – mówi Justyna Mańkowska wiceprezes Fundacji KATARYNKA. „Szukając kompleksowego narzędzia edukacyjnego, stworzyliśmy ADAPTER w szkole.”

Projekt „ADAPTER w szkole” opiera się na trzech elementach:

  1. Audiodeskrypcja – czyli narzędzie, które opisuje treści wizualne na potrzeby osób niewidomych. Wzbogaca słownictwo, wiedzę o kulturze i rozwija wyobraźnię.
  2. Materiał filmowy - aby wprowadzić audiodeskrypcję do edukacji, wzięliśmy na warsztat adaptacje filmowe lektur szkolnych – najbardziej uniwersalny materiał filmowy, który potrzebuje odświeżenia.
  3. Internet – czyli najbliższy młodzieży sposób komunikacji. Wszystkie materiały filmowe znajdują się na darmowej platformie filmowej www.adapter.pl.
fot. Fundacja KATARYNKA

Praca z uczniami z niepełnosprawnościami otworzyła jednak kolejne obszary do eksperymentu. Podczas warsztatów okazało się, że audiodeskrypcja w edukacji nie tylko pozwala odbierać im dzieło filmowe. Audiodeskrypcja doskonale sprawdza się także w rozwijaniu kompetencji językowych oraz budowaniu wypowiedzi. Analizując opisy bohaterów, przyrody, młodzież tworzyła autorskie wypowiedzi, przyswajając język, informacje i interpretując to, co zostało im przedstawione w formie audiodeskrypcji. Dlatego „ADAPTER w szkole” został wdrożony także na warsztatach w szkołach masowych.

„Uczniowie w szkołach powszechnych doświadczali najpierw odbioru filmu tylko słuchem – dzięki audiodeskrypcji i efektom dźwiękowym wyobrażali sobie scenę filmową, głównego bohatera, tło akcji” – tłumaczy Mańkowska. „Potem poznawali zasady i hierarchię tworzenia opisów dla niewidomych, aby w efekcie tworzyć własne proste audiodeskrypcje.”

Tworzenie opisów to podstawowe narzędzie, którym posługują się poloniści. Audiodeskrypcja jest jednak dużo bardziej efektywna i atrakcyjna. Dlaczego? Ponieważ młodzi ludzie tworząc opisy, kierują je do konkretnego niewidomego odbiorcy, któremu w ten sposób mogą pomóc. Zaangażowanie społeczne młodzieży można poszerzyć także o różne działania wolontariackie.

fot. Fundacja KATARYNKA

Aby dowiedzieć się więcej na temat projektu ADAPTER w szkole, zapraszamy do kontaktu:

justyna[at]fundacjakatarynka.pl
alina[at]fundacjakatarynka.pl

www.adapter.pl
www.fundacjakatarynka.pl

 

Projekt „Adapter w Szkole” został dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych PFRON.

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie