Konkurs oratorski

fot. Szkoła Podstawowa TAK w Opolu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zakończyła się druga edycja konkursu oratorskiego, który Szkoła Podstawowa TAK w Opolu organizuje wspólnie z zaprzyjaźnioną kancelarią adwokacką. Zadaniem jego uczestników było wygłoszenie mowy obrończej lub oskarżycielskiej. Na ławie oskarżonych zasiadły jak zwykle znane postacie literackie. A punktem odniesienia było obowiązujące w Polsce prawo. W pierwszej edycji nasi uczniowie oskarżali lub bronili postacie mitologii greckiej, a w drugiej na wokandzie znalazły się skomplikowane sprawy postaci popularnych baśni i bajek.

Chcieliśmy ośmielić młodzież do przemawiania, argumentowania, prezentowania swojego stanowiska, kształtowania i wyrażania poglądów. W naszej szkole zależy nam również na tym, by namówić naszych uczniów do wypowiadania się w sposób pełny i bogaty, co jest niezmiernie ważne w dobie krótkich tekstowych wiadomości wysyłanych na odległość. Stąd też pomysł na konkurs, który zrodził się w głowie Pani Katarzyny Konowalczuk – prawniczki i mamy jednej z naszych uczennic.

Sąd nad postaciami literackimi to bez wątpienia jedna z metod dydaktycznych wartych stosowania na lekcjach języka polskiego, ponieważ wspomaga głębokie przetworzenie tekstu, a co za tym idzie wpływa na lepsze zapamiętanie treści lektury. Czytanie lektur niczym akt sprawy sądowej wspomaga umiejętności analityczne uczniów i zdolność do kojarzenia faktów z dwóch różnych rzeczywistości: subiektywnej – literackiej i obiektywnej – prawnej. W sensie moralnym wpływa na lepsze zrozumienie złożoności ludzkiej natury.

Konkurs kierujemy do uczniów klas 5-7 szkoły podstawowej i wszystkich uczniów gimnazjum. Oferujemy wsparcie w przygotowaniach do konkursu. W tym celu:

  • odbywają się lekcje biblioteczne, w ramach których uczniowie poznają słowniki i leksykony, które mogły być dla nich źródłem wiadomości o wybranych postaciach mitologicznych;
  • lekcje języka polskiego poświęcone publicznym przemowom – analizowanie przemówień TED, możliwość poćwiczenia wystąpień we własnym oswojonym gronie;
  • warsztaty i konsultacje z pracownikami kancelarii prawnej, którzy przybliżyły uczniom zasady budowania przemowy sądowej oraz pomogły w budowaniu argumentacji prawnej;
  • warsztaty i konsultacje z aktorami, na których finaliści doskonalą swoje umiejętności oratorskie (emisja głosu i mowa ciała);
  • finał w sądzie

Eliminacje szkolne wyłoniły najlepszych mówców. A na finał zaprosiliśmy wszystkich do Sądu Okręgowego w Opolu, gdzie ubrani w togi finaliści zaprezentowali swoje przemówienia w obecności składu sędziowskiego i zainteresowanych tematem mediów.

Zobaczmy relację:

 

(Źródło: Szkoła Podstawowa TAK w Opolu)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie