Konkurs oratorski

fot. Szkoła Podstawowa TAK w Opolu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zakończyła się druga edycja konkursu oratorskiego, który Szkoła Podstawowa TAK w Opolu organizuje wspólnie z zaprzyjaźnioną kancelarią adwokacką. Zadaniem jego uczestników było wygłoszenie mowy obrończej lub oskarżycielskiej. Na ławie oskarżonych zasiadły jak zwykle znane postacie literackie. A punktem odniesienia było obowiązujące w Polsce prawo. W pierwszej edycji nasi uczniowie oskarżali lub bronili postacie mitologii greckiej, a w drugiej na wokandzie znalazły się skomplikowane sprawy postaci popularnych baśni i bajek.

Chcieliśmy ośmielić młodzież do przemawiania, argumentowania, prezentowania swojego stanowiska, kształtowania i wyrażania poglądów. W naszej szkole zależy nam również na tym, by namówić naszych uczniów do wypowiadania się w sposób pełny i bogaty, co jest niezmiernie ważne w dobie krótkich tekstowych wiadomości wysyłanych na odległość. Stąd też pomysł na konkurs, który zrodził się w głowie Pani Katarzyny Konowalczuk – prawniczki i mamy jednej z naszych uczennic.

Sąd nad postaciami literackimi to bez wątpienia jedna z metod dydaktycznych wartych stosowania na lekcjach języka polskiego, ponieważ wspomaga głębokie przetworzenie tekstu, a co za tym idzie wpływa na lepsze zapamiętanie treści lektury. Czytanie lektur niczym akt sprawy sądowej wspomaga umiejętności analityczne uczniów i zdolność do kojarzenia faktów z dwóch różnych rzeczywistości: subiektywnej – literackiej i obiektywnej – prawnej. W sensie moralnym wpływa na lepsze zrozumienie złożoności ludzkiej natury.

Konkurs kierujemy do uczniów klas 5-7 szkoły podstawowej i wszystkich uczniów gimnazjum. Oferujemy wsparcie w przygotowaniach do konkursu. W tym celu:

  • odbywają się lekcje biblioteczne, w ramach których uczniowie poznają słowniki i leksykony, które mogły być dla nich źródłem wiadomości o wybranych postaciach mitologicznych;
  • lekcje języka polskiego poświęcone publicznym przemowom – analizowanie przemówień TED, możliwość poćwiczenia wystąpień we własnym oswojonym gronie;
  • warsztaty i konsultacje z pracownikami kancelarii prawnej, którzy przybliżyły uczniom zasady budowania przemowy sądowej oraz pomogły w budowaniu argumentacji prawnej;
  • warsztaty i konsultacje z aktorami, na których finaliści doskonalą swoje umiejętności oratorskie (emisja głosu i mowa ciała);
  • finał w sądzie

Eliminacje szkolne wyłoniły najlepszych mówców. A na finał zaprosiliśmy wszystkich do Sądu Okręgowego w Opolu, gdzie ubrani w togi finaliści zaprezentowali swoje przemówienia w obecności składu sędziowskiego i zainteresowanych tematem mediów.

Zobaczmy relację:

 

(Źródło: Szkoła Podstawowa TAK w Opolu)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie