Konkurs oratorski

fot. Szkoła Podstawowa TAK w Opolu

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zakończyła się druga edycja konkursu oratorskiego, który Szkoła Podstawowa TAK w Opolu organizuje wspólnie z zaprzyjaźnioną kancelarią adwokacką. Zadaniem jego uczestników było wygłoszenie mowy obrończej lub oskarżycielskiej. Na ławie oskarżonych zasiadły jak zwykle znane postacie literackie. A punktem odniesienia było obowiązujące w Polsce prawo. W pierwszej edycji nasi uczniowie oskarżali lub bronili postacie mitologii greckiej, a w drugiej na wokandzie znalazły się skomplikowane sprawy postaci popularnych baśni i bajek.

Chcieliśmy ośmielić młodzież do przemawiania, argumentowania, prezentowania swojego stanowiska, kształtowania i wyrażania poglądów. W naszej szkole zależy nam również na tym, by namówić naszych uczniów do wypowiadania się w sposób pełny i bogaty, co jest niezmiernie ważne w dobie krótkich tekstowych wiadomości wysyłanych na odległość. Stąd też pomysł na konkurs, który zrodził się w głowie Pani Katarzyny Konowalczuk – prawniczki i mamy jednej z naszych uczennic.

Sąd nad postaciami literackimi to bez wątpienia jedna z metod dydaktycznych wartych stosowania na lekcjach języka polskiego, ponieważ wspomaga głębokie przetworzenie tekstu, a co za tym idzie wpływa na lepsze zapamiętanie treści lektury. Czytanie lektur niczym akt sprawy sądowej wspomaga umiejętności analityczne uczniów i zdolność do kojarzenia faktów z dwóch różnych rzeczywistości: subiektywnej – literackiej i obiektywnej – prawnej. W sensie moralnym wpływa na lepsze zrozumienie złożoności ludzkiej natury.

Konkurs kierujemy do uczniów klas 5-7 szkoły podstawowej i wszystkich uczniów gimnazjum. Oferujemy wsparcie w przygotowaniach do konkursu. W tym celu:

  • odbywają się lekcje biblioteczne, w ramach których uczniowie poznają słowniki i leksykony, które mogły być dla nich źródłem wiadomości o wybranych postaciach mitologicznych;
  • lekcje języka polskiego poświęcone publicznym przemowom – analizowanie przemówień TED, możliwość poćwiczenia wystąpień we własnym oswojonym gronie;
  • warsztaty i konsultacje z pracownikami kancelarii prawnej, którzy przybliżyły uczniom zasady budowania przemowy sądowej oraz pomogły w budowaniu argumentacji prawnej;
  • warsztaty i konsultacje z aktorami, na których finaliści doskonalą swoje umiejętności oratorskie (emisja głosu i mowa ciała);
  • finał w sądzie

Eliminacje szkolne wyłoniły najlepszych mówców. A na finał zaprosiliśmy wszystkich do Sądu Okręgowego w Opolu, gdzie ubrani w togi finaliści zaprezentowali swoje przemówienia w obecności składu sędziowskiego i zainteresowanych tematem mediów.

Zobaczmy relację:

 

(Źródło: Szkoła Podstawowa TAK w Opolu)

 

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczyński
    Jak to najczęściej w szkolnej praktyce bywa, regułą jest, że nie ma reguły. Jakość podręczników, spo...
  • Written by Kinga
    ..."Pedagog z wykształcenia i powołania"... dokładnie tak !!!! Pani Małgosiu, wspaniały i mądry arty...
  • Written by Robert Raczyński
    Czytając lead miałem nadzieję na ciekawą refleksję nad wyciągniętym w nim wnioskiem, a otrzymałem ko...
  • Written by Yuyy
    Co za czasy. Ja też okaleczalam się i nie była to wina moich rodziców tylko rówieśników w szkole. Dz...
  • Written by Robert Raczyński
    Od bardzo dawna nie czytałem materiału promocyjnego o tak dużym ładunku społecznej użyteczności. Bra...
  • Written by Ppp
    Podane przykłady brzmią bardzo sztucznie (warto przeczytać sobie tekst na głos!), ale sama zasada sł...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie