Konkurs oratorski

fot. Szkoła Podstawowa TAK w Opolu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zakończyła się druga edycja konkursu oratorskiego, który Szkoła Podstawowa TAK w Opolu organizuje wspólnie z zaprzyjaźnioną kancelarią adwokacką. Zadaniem jego uczestników było wygłoszenie mowy obrończej lub oskarżycielskiej. Na ławie oskarżonych zasiadły jak zwykle znane postacie literackie. A punktem odniesienia było obowiązujące w Polsce prawo. W pierwszej edycji nasi uczniowie oskarżali lub bronili postacie mitologii greckiej, a w drugiej na wokandzie znalazły się skomplikowane sprawy postaci popularnych baśni i bajek.

Chcieliśmy ośmielić młodzież do przemawiania, argumentowania, prezentowania swojego stanowiska, kształtowania i wyrażania poglądów. W naszej szkole zależy nam również na tym, by namówić naszych uczniów do wypowiadania się w sposób pełny i bogaty, co jest niezmiernie ważne w dobie krótkich tekstowych wiadomości wysyłanych na odległość. Stąd też pomysł na konkurs, który zrodził się w głowie Pani Katarzyny Konowalczuk – prawniczki i mamy jednej z naszych uczennic.

Sąd nad postaciami literackimi to bez wątpienia jedna z metod dydaktycznych wartych stosowania na lekcjach języka polskiego, ponieważ wspomaga głębokie przetworzenie tekstu, a co za tym idzie wpływa na lepsze zapamiętanie treści lektury. Czytanie lektur niczym akt sprawy sądowej wspomaga umiejętności analityczne uczniów i zdolność do kojarzenia faktów z dwóch różnych rzeczywistości: subiektywnej – literackiej i obiektywnej – prawnej. W sensie moralnym wpływa na lepsze zrozumienie złożoności ludzkiej natury.

Konkurs kierujemy do uczniów klas 5-7 szkoły podstawowej i wszystkich uczniów gimnazjum. Oferujemy wsparcie w przygotowaniach do konkursu. W tym celu:

  • odbywają się lekcje biblioteczne, w ramach których uczniowie poznają słowniki i leksykony, które mogły być dla nich źródłem wiadomości o wybranych postaciach mitologicznych;
  • lekcje języka polskiego poświęcone publicznym przemowom – analizowanie przemówień TED, możliwość poćwiczenia wystąpień we własnym oswojonym gronie;
  • warsztaty i konsultacje z pracownikami kancelarii prawnej, którzy przybliżyły uczniom zasady budowania przemowy sądowej oraz pomogły w budowaniu argumentacji prawnej;
  • warsztaty i konsultacje z aktorami, na których finaliści doskonalą swoje umiejętności oratorskie (emisja głosu i mowa ciała);
  • finał w sądzie

Eliminacje szkolne wyłoniły najlepszych mówców. A na finał zaprosiliśmy wszystkich do Sądu Okręgowego w Opolu, gdzie ubrani w togi finaliści zaprezentowali swoje przemówienia w obecności składu sędziowskiego i zainteresowanych tematem mediów.

Zobaczmy relację:

 

(Źródło: Szkoła Podstawowa TAK w Opolu)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie