Współpraca i otwarte zasoby edukacyjne

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W 2015 roku Instytut Badań Edukacyjnych przeprowadził badania dotyczące potrzeb nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i nauczycieli matematyki w zakresie kształcenia zawodowego. Wynika z nich, że nauczyciele przyzwyczajają się do podręczników, których używają na lekcji i często brakuje im czasu, aby sięgać po inne materiały, nie potrafią korzystać z narzędzi IT, aby ułatwić i uatrakcyjnić naukę uczniom, brakuje im wsparcia systemowego, a czasem również kompetencji metodycznych i merytorycznych.

Raport Otwarte zasoby edukacyjne - uwarunkowania i szanse rozwoju zrealizowany przez Centrum Cyfrowe zidentyfikował szereg przeszkód w stosowaniu przez nauczycieli innowacyjnych metod, zasobów cyfrowych czy nowoczesnych narzędzi. Trudności te, to między innymi: przywiązanie do tradycyjnych metod nauczania, brak wzajemnego wsparcia i wymiany doświadczeń oraz informacji, brak kompetencji cyfrowych. W świetle tych badań (które oczywiście zostały przeprowadzone jeszcze przed ostatnią reformą edukacji) kluczowe wydaje się wsparcie nauczycieli w tworzeniu sieci kontaktów, nawiązywaniu współpracy, zwiększanie kompetencji wykorzystania TIK w nauczaniu. Wspólne tworzenie otwartych zasobów edukacyjnych jest doskonałą okazją, aby ułatwić nauczycielom samokształcenie, korzystanie z różnorodnych zasobów i poznawanie cyfrowych narzędzi w praktyce. Zmiana postaw, w tym metod nauczania musi rozpocząć się od nauczycieli i nauczycielek, którzy działają najaktywniej i mają największy wpływ na swoje środowisko.

Otwarte zasoby edukacyjne to wszystkie materiały edukacyjne dostępne swobodnie i za darmo z możliwością ich dalszego dowolnego modyfikowania i wykorzystania. Otwarta edukacja ma wpływ zarówno na uczniów i nauczycieli, jak i na rodziców, szkoły, instytucje oświatowe, środowiska eksperckie, decydentów czy biznes – wydawców, firmy technologiczne i szkoleniowe. Otwieranie coraz większej liczby zasobów edukacyjnych i darmowe ich udostępnienie w formie cyfrowej stanowi odpowiedź na wiele potrzeb powyższych grup, przynosząc im konkretne korzyści.

Spółdzielnia Otwartej Edukacji

Matematyka uważana za jeden z ważniejszych, ale jednocześnie trudniejszych przedmiotów w szkole, stwarza przy tym niesamowite możliwości. Uczy rozumienia świata, rozwiązywania problemów, myślenia. Jeśli połączyć zaś matematykę z szeroko pojętą humanistyką, wspierać może kształcenie cenionych dzisiaj umiejętności miękkich, takich jak współpraca, elastyczność, kreatywność, aż w końcu umiejętność uczenia się.

Tak właśnie w Centrum Cyfrowym powstał pomysł na stworzenie przestrzeni, która ułatwi i zachęci do dzielenia się wiedzą i umiejętnościami. Spółdzielnia Otwartej Edukacji działa w duchu współpracy, wspierając wszystkich, którym mądra edukacja leży na sercu. Tych, którym nie jest wszystko jedno, jak uczą, których kusi nowe i nieznanie, którzy traktują uczniów jak partnerów do rozmowy i są otwarci na nowe rozwiązania.

Wszystkich zainteresowanych dołączeniem do Spółdzielni, zwanej SpołEdem, a zwłaszcza nauczycieli matematyki zachęcam do kontaktu (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.). Więcej o projekcie można przeczytać tutaj.

 

(Źródło: Centrum Cyfrowe)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie