Współpraca i otwarte zasoby edukacyjne

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W 2015 roku Instytut Badań Edukacyjnych przeprowadził badania dotyczące potrzeb nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i nauczycieli matematyki w zakresie kształcenia zawodowego. Wynika z nich, że nauczyciele przyzwyczajają się do podręczników, których używają na lekcji i często brakuje im czasu, aby sięgać po inne materiały, nie potrafią korzystać z narzędzi IT, aby ułatwić i uatrakcyjnić naukę uczniom, brakuje im wsparcia systemowego, a czasem również kompetencji metodycznych i merytorycznych.

Raport Otwarte zasoby edukacyjne - uwarunkowania i szanse rozwoju zrealizowany przez Centrum Cyfrowe zidentyfikował szereg przeszkód w stosowaniu przez nauczycieli innowacyjnych metod, zasobów cyfrowych czy nowoczesnych narzędzi. Trudności te, to między innymi: przywiązanie do tradycyjnych metod nauczania, brak wzajemnego wsparcia i wymiany doświadczeń oraz informacji, brak kompetencji cyfrowych. W świetle tych badań (które oczywiście zostały przeprowadzone jeszcze przed ostatnią reformą edukacji) kluczowe wydaje się wsparcie nauczycieli w tworzeniu sieci kontaktów, nawiązywaniu współpracy, zwiększanie kompetencji wykorzystania TIK w nauczaniu. Wspólne tworzenie otwartych zasobów edukacyjnych jest doskonałą okazją, aby ułatwić nauczycielom samokształcenie, korzystanie z różnorodnych zasobów i poznawanie cyfrowych narzędzi w praktyce. Zmiana postaw, w tym metod nauczania musi rozpocząć się od nauczycieli i nauczycielek, którzy działają najaktywniej i mają największy wpływ na swoje środowisko.

Otwarte zasoby edukacyjne to wszystkie materiały edukacyjne dostępne swobodnie i za darmo z możliwością ich dalszego dowolnego modyfikowania i wykorzystania. Otwarta edukacja ma wpływ zarówno na uczniów i nauczycieli, jak i na rodziców, szkoły, instytucje oświatowe, środowiska eksperckie, decydentów czy biznes – wydawców, firmy technologiczne i szkoleniowe. Otwieranie coraz większej liczby zasobów edukacyjnych i darmowe ich udostępnienie w formie cyfrowej stanowi odpowiedź na wiele potrzeb powyższych grup, przynosząc im konkretne korzyści.

Spółdzielnia Otwartej Edukacji

Matematyka uważana za jeden z ważniejszych, ale jednocześnie trudniejszych przedmiotów w szkole, stwarza przy tym niesamowite możliwości. Uczy rozumienia świata, rozwiązywania problemów, myślenia. Jeśli połączyć zaś matematykę z szeroko pojętą humanistyką, wspierać może kształcenie cenionych dzisiaj umiejętności miękkich, takich jak współpraca, elastyczność, kreatywność, aż w końcu umiejętność uczenia się.

Tak właśnie w Centrum Cyfrowym powstał pomysł na stworzenie przestrzeni, która ułatwi i zachęci do dzielenia się wiedzą i umiejętnościami. Spółdzielnia Otwartej Edukacji działa w duchu współpracy, wspierając wszystkich, którym mądra edukacja leży na sercu. Tych, którym nie jest wszystko jedno, jak uczą, których kusi nowe i nieznanie, którzy traktują uczniów jak partnerów do rozmowy i są otwarci na nowe rozwiązania.

Wszystkich zainteresowanych dołączeniem do Spółdzielni, zwanej SpołEdem, a zwłaszcza nauczycieli matematyki zachęcam do kontaktu (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.). Więcej o projekcie można przeczytać tutaj.

 

(Źródło: Centrum Cyfrowe)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie