Młodzi w akcji – praktyczna lekcja obywatelskości

fot. Centrum Edukacji Obywatelskiej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Już ponad 180 szkół z całej Polski i blisko 2000 młodych ludzi wprowadziło zmianę w swoim otoczeniu dzięki udziałowi w programie Młodzi w Akcji. Młodzież zastanawia się nad przyszłością swojej miejscowości, organizuje kampanie crowdfundingowe, odkrywa fascynujące ślady przeszłości w swoim sąsiedztwie. Czekamy na kolejne szkoły, które chcą zaangażować młodych w działania na rzecz swojego najbliższego otoczenia.

Młodzi w akcji – praktyczna lekcja aktywności

Młodzi ludzie w sposób naturalny interesują się tym, co ich otacza i chcą zmieniać na lepsze swoje środowisko. Jeśli nie stworzy się im warunków, w których będą mogli działać, przyjmą postawę wyuczonej bezradności w dalszym życiu. Jeśli pozwoli się młodzieży podejmować ważne wyzwania, to będzie to dla niej świetna lekcja aktywności w praktyce, mówi o programie dr Jacek Strzemieczny, prezes CEO. Celem programu Młodzi w Akcji jest promowanie wiedzy na temat społeczności lokalnej oraz pokazanie sposobów, dzięki którym uczestnicy i uczestniczki mogą aktywnie działać w swoim najbliższym otoczeniu. Prowadząc lokalne projekty na rzecz mieszkańców i mieszkanek okolicy, młodzi ludzie dogłębnie poznają miejsce, w którym żyją, oraz zdobywają kompetencje przydatne w dorosłym życiu, zyskują poczucie sprawstwa i pewność siebie. Do projektu zapraszamy nauczycieli i nauczycielki, którzy chcą urozmaicić swoją pracę o nowe metody nauczania. Młodzi w Akcji to projekt również otwarty na inne instytucje edukacyjne: biblioteki, młodzieżowe rady miasta, organizacje pozarządowe czy grupy nieformalne, które chcą coś zrobić dla swojego najbliższego otoczenia lub po prostu się czegoś nauczyć – mówi Joanna Gus, koordynatorka programu. Aby się zgłosić wystarczy do 18 lutego wypełnić formularz: https://mlodziwakcji.ceo.org.pl/rekrutacja.

Dlaczego projekty?

Przeprowadzenie projektu społecznego z młodzieżą to szansa na zwiększenie kompetencji grona pedagogicznego oraz uczniów i uczennic, a także pretekst do bliższego poznania swoich podopiecznych. Dlaczego jeszcze tak bardzo cenimy projekt jako formę realizacji działań? W Centrum Edukacji Obywatelskiej wierzymy, że jest to najlepszy sposób na zdobywanie kompetencji społecznych oraz doświadczenia. To nauka poprzez działanie. Projekt jest realizowaniem swoich pomysłów, rozwiązywaniem problemów, planowaniem i działaniem zespołowym. Umiejętności przyswajane w praktycznym działaniu we współpracy z rówieśnikami młodzież z większą łatwością wykorzysta w dorosłym życiu. Realizując projekt w ramach programu Młodzi w Akcji, zyskuje się podwójnie – jako uczestnicy i uczestniczki, nabywając nowe kompetencje, które ciężko przyswoić poprzez samą naukę w szkole, a także jako część społeczności lokalnej, do której należycie i na rzecz której działacie. W czasie realizacji projektu młodzi ludzie uczą się planować działania, dzielić się zadaniami, współpracować w grupie, rozwiązywać pojawiające się problemy. Mają też szansę na spełnianie swoich marzeń i realizację własnych pomysłów, co daje im duże poczucie satysfakcji i wpływu na rzeczywistość dookoła nich. Uważam, że warto dołączyć do programu Młodzi w Akcji, ponieważ uczniowie i uczennice dzięki niemu nauczyli się projektować etapy swojego działania oraz samodzielnie je przydzielać. Przygotowanie warsztatów wymagało od młodzieży ciężkiej pracy, często towarzyszyła temu niepewność. Jednak w dniu warsztatów wszyscy poczuli się ważni i docenieni. Wspólnie ze zróżnicowaną grupą społeczną wypracowali wizję idealną budynku szkoły i jego otoczenia. Ich głos miał znaczenie. Dla mnie było to pierwsze tego typu doświadczenie, ale dzięki przeprowadzonym warsztatom zyskałam zarówno motywację do działania, jak i sojuszników, komentuje nauczycielka, która bierze udział w projekcie.

Młodzież, która pomaga

Młodzież z II LO im. M. Skłodowskiej-Curie w Piotrkowie Trybunalskim w ramach projektu zorganizowała już dwie kampanie crowdfundingowe: Okazało się, że jedna z dziewcząt z klasy już uczestniczyła w akcji miejskiej wspomagającej zbieranie funduszy dla Marysi, i wybór tej dziewczynki był szybki i naturalny. Ponieważ czuliśmy, że energii nam starczy na więcej zdecydowaliśmy się, aby równolegle zorganizować drugi projekt, zbiórkę dla Aleksa. Tym samym na początku listopada wiedzieliśmy już komu chcemy pomagać i dlaczego. Aleks ze swoją mamą odwiedzili nas na jednej z godzin wychowawczych i to spotkanie nadało większy sens temu co chcemy zrobić – opowiada młodzież ze szkoły. Wstępnym pomysłem było też prowadzenie na portalach społecznościowych kampanii, która zachęcałaby do uczestnictwa w projekcie, ale też zmieniała perspektywę patrzenia na dzieciaki, którym chcemy pomóc. Zależy nam na pokazaniu, że to co najważniejsze i najpiękniejsze może przybierać bardzo różne formy – opowiada młodzież. Więcej na: https://mlodziwakcji.ceo.org.pl/aktualnosci/tasmy-przyszlosci-w-sp-nr-15-w-koninie.

Żydowski Poznań

Młodzież z Grupa z Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. O. Sławskiej-Lipczyńskiej w ramach programu pogłębia swoją wiedzę na temat opustoszałych miejsc żydowskiego Poznania. Inspiracją dla młodzieży było spotkanie z graficzką: Podczas zajęć spotkaliśmy się z Karoliną Jeske, graficzką, współtwórczynią książki „Puste miejsce przy stole”. Najpierw ołówkiem rysowaliśmy naszą przestrzeń prywatną. Później nasze kartki powędrowały do koleżanek i kolegi, aby wymazywali z nich wybrane przez siebie elementy. Rozmawialiśmy o pustce i tym, jak ją wypełniać. Na kolejnych zajęciach ze starych fotografii Poznania wycięliśmy górujący nad miastem budynek synagogi przy ulicy Wronieckiej, która w 1939 roku została zbezczeszczona, zamieniona na pływalnię dla żołnierzy Wehrmachtu. Tę funkcję pełniła jeszcze kilka lat temu. Dziś budynek jest wrakiem w tkance miasta. Poznajemy jego historię. Więcej na: https://mlodziwakcji.ceo.org.pl/aktualnosci/zydowski-poznan

Chcemy mieć wpływ na to, jak będzie wyglądała siłownia plenerowa

Młodzież ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 1 im. J. Korczaka w Kaliszu przeprowadza warsztaty przyszłościowe na temat wyglądu siłowni plenerowej. Nasza grupa projektowa przeprowadzała diagnozę najbliższej okolicy – Parku Przyjaźni i rozpoznała potrzebę mieszkańców i mieszkanek, miejsca, które wymaga zmiany. W kolejnym etapie działań na podstawie zebranych informacji grupa wybrała temat-problem, wokół którego zorganizuje dyskusję z udziałem społeczności lokalnej. Rezultatem dyskusji będą wnioski, jakie zmiany w wybranym obszarze mieszkańcy i mieszkanki rekomendują do wprowadzenia. Zebrane wnioski zostają przedstawione lokalnym władzom w postaci wniosku do Budżetu Obywatelskiego, a grupa uczniowska będzie monitorowała postępy we wprowadzaniu zmian – opowiadają opiekunki grupy.

Program Młodzi w Akcji jest realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w partnerstwie z Fundacją Banku Zachodniego WBK oraz Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności, w ramach programu Szkoła Ucząca się. O jego uczestnikach i uczestniczkach można powiedzieć jedno: to ludzie, którzy chcą działać na rzecz lokalnej społeczności i zmieniać swoje najbliższe otoczenie.

Rekrutacja do programu trwa do 18 lutego. Warto się pośpieszyć z rejestracją, ponieważ obowiązuje kolejność zgłoszeń, a ilość miejsc jest ograniczona. Więcej informacji można znaleźć na stronie: https://mlodziwakcji.ceo.org.pl/.

Kontakt: Joanna Gus, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., telefon: 533 014 283.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie