Jak zostać Asem Internetu?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Rozsądek, uważność, siła, życzliwości i odwaga - to główne wartości bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z internetu, które autorzy programu Asy Internetu chcą wzmocnić u dzieci w wieku 6-12 lat. W ramach projektu ruszyły pierwsze szkolenia nauczycieli, a już niebawem do polskich podstawówek trafi zestaw pomysłów na zajęcia, które nauczyciele będą mogli wykorzystać na lekcjach różnych przedmiotów.

Już teraz uczniowie z całej Polski mają szansę zmierzyć się z wyzwaniami cyberświata w interaktywnej grze, a ich rodzice skorzystać z materiałów dydaktycznych dostępnych na stronie g.co/AsyInternetu.

Rozwój technologii oraz dostęp do internetu niewątpliwie ułatwiają dzieciom zdobywanie wiedzy i inspirują je do kreatywnego działania. Jednak odpowiedzialne korzystanie z możliwości jakie one dają wymaga przestrzegania jasnych zasad oraz umacniania konkretnych wartości - takich, które świadomi młodzi ludzie powinni stosować zarówno w świecie offline, jak i online.

Według badań przeprowadzone przez Ipsos na zlecenie autorów programu zarówno rodzice (81%), jak i nauczyciele (84%) zgadzają się, że to szkoła oraz kadra pedagogiczna powinny przede wszystkim edukować dzieci w zakresie bezpieczeństwa w internecie, przy jednoczesnym wskazaniu szczególnej odpowiedzialności ciążącej na rodzicach Podczas badania 32% nauczycieli stwierdziło, że rozmowa z dzieckiem nt. bezpieczeństwa w internecie jest trudna i potrzeba w związku z tym więcej wsparcia w postaci informacji dotyczących dostępnych rozwiązań technicznych (61%), porad o tym jak rozmawiać z dziećmi na trudne tematy (59%) i chronić je przed zagrożeniami (52%), jak mądrze korzystać z internetu (48%) i przekazywać dziecku wiedzę nt. bezpiecznego poruszania się w sieci (41%), zaś 37% nauczycieli chciałoby dowiedzieć się więcej o istniejących zagrożeniach. Badanie wykazało, że 78% nauczycieli korzysta z profesjonalnych źródeł zewnętrznych traktujących o cyberbezpieczeństwie, a 81% chętnie weźmie udział w szkoleniu na ten temat. Aż 97% badanych nauczycieli uważa, że bezpieczeństwo w internecie powinno być częścią podstawy programowej.

"Udostępniaj z głową", "nie daj się nabrać", "chroń swoje sekrety", "rozmawiaj o wątpliwościach", a także "życzliwość jest fajna" - to hasła i filary programu, jakimi Google i Fundacja Szkoła z Klasą zachęcają uczniów podstawówek do świadomego i bezpiecznego korzystania z sieci. Nowy program Asy Internetu adresowany jest do dzieci, a w jego realizację zaangażowani są również ich nauczyciele i rodzice.

Zarówno w sieci, jak i w rzeczywistym świecie, warto kierować się takimi wartościami jak wzajemna życzliwość, czy rozsądek i odwaga w działaniu. Asy Internetu to program, który wspomniane wartości definiuje, buduje i umacnia, skupiając się na podmiotowości dziecka. Współpracujemy z nauczycielami i rodzicami uczniów, by wspólnie pomóc im bezpiecznie korzystać z internetu - mówi Agata Łuczyńska, Prezes Zarządu Fundacji Szkoła z Klasą.

W ramach projektu Google i Szkoła z Klasą wspólnie opracowali zbiór innowacyjnych materiałów dydaktycznych. Nauczyciele otrzymają gotowe scenariusze lekcji, skorelowane i w pełni zgodne z podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, które będą mogli wykorzystać np. podczas godzin wychowawczych lub lekcji języka polskiego. Dla uczniów została przygotowana interaktywna gra Interlandia, w której będą mieli okazję zmierzyć się z potencjalnie trudnymi sytuacjami, jakie mogą napotkać w sieci. Dodatkowo w ramach projektu Google uruchomił stronę g.co/AsyInternetu, gdzie zarówno nauczyciele jak i rodzice mogą znaleźć niezbędne materiały dydaktyczne. Natomiast już w przyszłym roku projekt przewiduje szeroki program szkoleń dla nauczycieli i pedagogów.

Wierzymy w moc technologii, która pozwala nie tylko uwolnić kreatywność jaka tkwi w dzieciach i pomaga też w ich edukacji już od najmłodszych lat. Jednocześnie zależy nam, aby nawet najmłodsi użytkownicy czuli się w sieci bezpiecznie. Chcemy wyposażyć nauczycieli w wiedzę, doświadczenie i materiały edukacyjne pozwalające nauczyć dzieci zasad bezpieczeństwa, praktycznych umiejętności, a także dobrych nawyków przy korzystaniu z internetu - od tworzenia silnego hasła i ochrony swoich danych osobowych, poprzez unikanie nieodpowiednich treści czy wreszcie życzliwość wobec innych. Takie umiejętności wzmacniają pozytywne postawy u dzieci i pozwalają im czuć się pewnie w wirtualnym świecie - mówi Agnieszka Hryniewicz-Bieniek z Google Polska.

Program edukacyjny Asy Internetu docelowo ma dotrzeć do wszystkich szkół podstawowych w Polsce.

 

(Źródło: Google)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie