Domena Publiczna 2019

fot. domena publiczna

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zbliża się Tydzień Domeny Publicznej (21-25 stycznia). Co roku, z pierwszym dniem stycznia, uwalniane są w Polsce prawa majątkowe do utworów, których autorzy zmarli 70 lat wcześniej. Dla edukacji oznacza to wielką korzyść - swobodę dostępu i wykorzystania w procesie edukacji tysięcy zdjęć, obrazów, książek, muzyki, filmów. Koalicja Otwartej Edukacji (KOED) zachęca do organizacji działań i wydarzeń z wykorzystaniem utworów z domeny publicznej.

Z dniem 1 stycznia do domeny publicznej przeszły w Polsce m.in. dzieła: Fryderyka Zolla młodszego (jednego z głównych twórców polskiego prawa autorskiego), Ruth Benedict (amerykańska badaczka antropologii kulturowej i folklorystyki), Mikołaja Bierdiajewa (rosyjski filozof), Władysława Witwickiego (jeden z twórców polskiej psychologii i autor pierwszych podręczników do psychologii, tłumacz m.in. dzieł Platona) oraz Maximiliana Lenza (austriacki malarz symbolista i naturalista, grafik i rzeźbiarz).

„Domena Publiczna to rosnąca z roku na rok część kultury, z której każdy może korzystać nie pytając nikogo o zgodę. To dla nas wszystkich radosne święto, bo dzieła te stanowią wspólne dziedzictwo, które umożliwia nieograniczoną kreatywność – publikowanie, remiksowanie, przerabianie i tworzenie zupełnie nowych dzieł na bazie tych, które już powstały.” – napisała Aleksandra Czetwertyńska, przewodnicząca KOED na stronie Fundacji Centrum Cyfrowe. Z bogactwa dzieł znajdujących się w domenie publicznej mogą i powinny korzystać szczególnie instytucje edukacyjne.

„W dniach 21-25 stycznia chcemy, aby internet został opanowany przez informacje dotyczące domeny publicznej. Dlatego zachęcamy Was do wybrania jednego dnia w czasie trwania Tygodnia Domeny Publicznej i opublikowania właśnie wtedy newsa na stronie lub blogu na temat tego, jak korzystacie z domeny publicznej, dlaczego jest ona dla Was ważna, jakie projekty udało się dzięki niej zrealizować - temat możecie wybrać sami.” – apelują przedstawiciele zespołu Centrum Cyfrowego.

W tym roku obchodzimy również 10. rocznicę Manifestu Domeny Publicznej popartego przez wiele organizacji pozarządowych i edukacyjnych na całym świecie. Jak czytamy na stronie Creative Commons Polska, „Manifest podkreśla rozumienie domeny publicznej jako bogactwa informacji, które są wolne od barier w dostępie do ponownego użytku związanych z ochroną praw autorskich. Według manifestu, domena publiczna jest surowcem, z którego pochodzi wiedza i z którego inspiracji mogą powstawać nowe dzieła kultury.”

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie