Domena Publiczna 2019

fot. domena publiczna

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zbliża się Tydzień Domeny Publicznej (21-25 stycznia). Co roku, z pierwszym dniem stycznia, uwalniane są w Polsce prawa majątkowe do utworów, których autorzy zmarli 70 lat wcześniej. Dla edukacji oznacza to wielką korzyść - swobodę dostępu i wykorzystania w procesie edukacji tysięcy zdjęć, obrazów, książek, muzyki, filmów. Koalicja Otwartej Edukacji (KOED) zachęca do organizacji działań i wydarzeń z wykorzystaniem utworów z domeny publicznej.

Z dniem 1 stycznia do domeny publicznej przeszły w Polsce m.in. dzieła: Fryderyka Zolla młodszego (jednego z głównych twórców polskiego prawa autorskiego), Ruth Benedict (amerykańska badaczka antropologii kulturowej i folklorystyki), Mikołaja Bierdiajewa (rosyjski filozof), Władysława Witwickiego (jeden z twórców polskiej psychologii i autor pierwszych podręczników do psychologii, tłumacz m.in. dzieł Platona) oraz Maximiliana Lenza (austriacki malarz symbolista i naturalista, grafik i rzeźbiarz).

„Domena Publiczna to rosnąca z roku na rok część kultury, z której każdy może korzystać nie pytając nikogo o zgodę. To dla nas wszystkich radosne święto, bo dzieła te stanowią wspólne dziedzictwo, które umożliwia nieograniczoną kreatywność – publikowanie, remiksowanie, przerabianie i tworzenie zupełnie nowych dzieł na bazie tych, które już powstały.” – napisała Aleksandra Czetwertyńska, przewodnicząca KOED na stronie Fundacji Centrum Cyfrowe. Z bogactwa dzieł znajdujących się w domenie publicznej mogą i powinny korzystać szczególnie instytucje edukacyjne.

„W dniach 21-25 stycznia chcemy, aby internet został opanowany przez informacje dotyczące domeny publicznej. Dlatego zachęcamy Was do wybrania jednego dnia w czasie trwania Tygodnia Domeny Publicznej i opublikowania właśnie wtedy newsa na stronie lub blogu na temat tego, jak korzystacie z domeny publicznej, dlaczego jest ona dla Was ważna, jakie projekty udało się dzięki niej zrealizować - temat możecie wybrać sami.” – apelują przedstawiciele zespołu Centrum Cyfrowego.

W tym roku obchodzimy również 10. rocznicę Manifestu Domeny Publicznej popartego przez wiele organizacji pozarządowych i edukacyjnych na całym świecie. Jak czytamy na stronie Creative Commons Polska, „Manifest podkreśla rozumienie domeny publicznej jako bogactwa informacji, które są wolne od barier w dostępie do ponownego użytku związanych z ochroną praw autorskich. Według manifestu, domena publiczna jest surowcem, z którego pochodzi wiedza i z którego inspiracji mogą powstawać nowe dzieła kultury.”

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie