W Malborku o edukacji XXI wieku

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
projekty edukacyjneWystartował IV Ogólnopolski Festiwal Edukacyjny. Do Malborka przyjechali nauczyciele i edukatorzy z całej Polski aby zastanawiać się, jak zmienić tradycyjne formy edukacji w szerokopasmowe edustrady, na których zmieszczą się każdy styl uczenia i każdy uczeń, a także jak wykorzystywać nowe technologie edukacyjne dla poprawy jakości kształcenia.
 
Pierwszego dnia Festiwalu o nowoczesnej edukacji opowiadali Colin Rose (Uczenie się w XXI wieku), Dorota Dziamska (Edukacja przez ruch), Marek Szurawski (Efektywne uczenie się). Możliwości swojego portalu edukacyjnym z interaktywnymi zasobami dla nauczyciela prezentowali przedstawiciele Young Digital Planet. W sesji popołudniowej odbyło się 13 warsztatów edukacyjnych, zaś finałem pierwszego dnia było oglądanie kultowego filmu Alana Parkera „The Wall“, filmu, który zdaniem organizatorów festiwalu, powinna przynajmniej raz obejrzeć każda osoba zajmująca się edukacją.
 
projekty edukacyjne 
 
„4% najlepszych studentów w Chinach czy 6% w Indiach to już więcej niż populacja Polski. Żyjemy w czasach globalnej konkurencji intelektualnej.“ – powiedział Colin Rose podczas wykładu inaugurującego Festiwal. To wielkie wyzwanie dla nauczycieli i dla systemu edukacji, kształcącego pokolenia przyszłych pracowników.

Odwołując się do popularnej wśród internautów prezentacji Did you know? przypomniał, że dzisiejsi nauczyciele przygotowują swoich uczniów do zawodów, które jeszcze nie istnieją i w wykonywaniu których korzystanie z nowych technologii informacyjnych i komunikacyjnych będzie miało kluczowe znaczenie.

„Do tej pory mieliśmy do czynienia z modelem edukacji polegającym na przekazywaniu wiedzy do głów uczniów. Ale teraz wiedza i informacja jest wolna, w zasięgu klawiszy komputera. Zasoby wiedzy zostały uwolnione i musimy się nauczyć, co z tymi zasobami powinniśmy zrobić“ – powiedział Colin Rose. „Nie chodzi już o to, aby uczyć używać Google do zdobywania informacji – teraz musimy uczyć, jak używać informacji zdobytej za pomocą Google czy innych narzędzi.“

Informacji jest coraz więcej. Codziennie publikowanych jest na świecie 3000 książek. Wydania gazety codziennej z jednego tygodnia zawierają więcej informacji, niż XVIII wieczny człowiek zdobywał w ciągu swojego życia. Co to oznacza? „Prawdopodobne jest, że wiedza ucznia zdobyta w pierwszym roku edukacji w szkole średniej zdezaktualizuje się z chwilą zakończenia edukacji szkolnej.“ – zauważył Rose.
 

 
Rozwój technologiczny jest kolejnym wyzwaniem dla człowieka. Do 2049 r. powstanie prawdopodobnie komputer mający większą moc od ludzkiego mózgu. Zmiany stają się również faktem na rynku pracy: prawdopodobnie współczesny uczeń będzie wykonywał od 6 do 9 różnych zawodów przed ukończeniem 38 roku życia.

Jak uczyć, czego uczyć? Kluczowym wyzwaniem dla edukacji jest zmiana koncepcji nauczania. Uczyć uczniów, jak mają się uczyć – to najważniejsze zadanie stojące przed edukatorami. „Jeżeli nauczymy uczniów, jak mają szybko i skutecznie uczyć się, wyposażymy ich w podstawową i fundamentalną kompetencję XXI wieku.“ – przekonywał Colin Rose.
 
projekty edukacyjne 
 
Jak to zrobić? Po pierwsze musimy skorzystać z dobrodziejstw nowych technologii, tych samych, z których tak często korzysta młodzież – pokolenie MTV/YouTube, czyli osoby przyzwyczajone do krótkich i dynamicznych materiałów wideo i audio. Jednym z takich narzędzi może być w szkolnej klasie tablica interaktywna, dająca możliwość realizacji bardziej interaktywnych zajęć z uczniami.

Równie ważne jest dobranie odpowiednich technik uczenia się do indywidualnych preferencji osoby uczącej się. Każdy ma swój styl uczenia się. Kiedy używamy wybranej techniki, która pasuje do tego stylu, uczymy się łatwiej i szybciej. Ze strony nauczyciela oznacza to konieczność uznania istnienia w klasie szkolnej wielorakich inteligencji uczniów. „Jeśli odkryjemy drogę w klasie na odniesienie się do wielorakich inteligencji, odniesiemy sukces, poniewaz uczniowie będą bardziej efektywnie uczyli się.“ – przekonywał Rose.
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie