Jak początek wakacji, to czas Inspir@cji

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Rzeczywistość edukacyjna w Polsce jest szczególnie złożonym zagadnieniem. Nawet gdy mamy świetne pomysły, które mogłyby przyczynić się do unowocześnienia i poprawy jakości procesu nauczania/uczenia się w polskich szkołach, to nie wprowadzimy ich na większą skalę, ponieważ politycy (niestety po stronie rządowej i opozycyjnej) nie mają żadnego interesu we wprowadzaniu sensownych zmian w szkolnictwie. Dowodów na to aż nadto w ostatnich latach... No ale skoro coś bardzo chcemy zmienić, co w tej sytuacji możemy zrobić?

Na konferencji INSPIR@CJE 2019 temat zmieniania szkolnej rzeczywistości był silnie reprezentowany, co najmniej w połowie wystąpień. Aż w tylu? Tak, ponieważ nie chodzi o to, aby stać w miejscu i czekać aż ktoś sprezentuje nam wymarzone zmiany w szkole (to nie nastąpi, nie ma się co oszukiwać) – zacznijmy wprowadzać je od swojej klasy. Stańmy się takimi „dyskretnymi rewolucjonistami” – jak mówił Aleksander Pawlicki ze Szkoły Edukacji PAFW i UW, w wystąpieniu otwierającym. Skoro mamy taki „kamyk w bucie”, spróbujmy zrobić coś, co da nam odczucie poprawy i przyczyni się do jakiejś jednej, albo całego cyklu zmian oddolnych, rozpoczętych w relacji pomiędzy nauczycielem i uczniami. Tu zmiany mają szczególne znaczenie i stosunkowo szybko można dostrzec pozytywne skutki (albo skorygować negatywne). Zdecydowana większość występujących podzieliła się z uczestnikami INSPIR@CJI 2019 swoimi pomysłami i realizacjami zmian.

W zasadzie można powiedzieć, że cały czas toczymy „walkę” o szkołę w Polsce. Użycie terminologii wojennej jest tu uzasadnione, a takie rozwiązania siłowe były szczególnie widoczne w ostatnich kilku latach podczas tzw. „dobrej zmiany” minister Zalewskiej, zauważył Jarosław Pytlak. Niestety nie widać, aby politycy jakoś mieli porzucić ten sposób „interakcji” ze środowiskiem oświatowym. Sorry, taki mamy w Polsce klimat.

O tym, że w polskich szkołach dzieją się dobre rzeczy dzięki współpracy na poziomie samorządu i szkół (można powiedzieć, że POMIMO działań rządu i MEN niż dzięki pomocy instytucji państwa), opowiadał Witold Kołodziejczyk pełniący honorową funkcję przewodniczącego Słupskiej Rady Edukacji przy Prezydencie Miasta Słupsk. W ciągu ostatnich kilku lat oświata słupska przechodzi dość głęboką transformację, a rezultatem zmian jest znaczne pogłębienie form współpracy i kształcenia, których beneficjentem są uczniowie szkół wszystkich poziomów (m.in. wprowadzenie sieci współpracy i wymiany w obszarze poszczególnych przedmiotów, specjalistycznych form edukacji praktycznej w duchu rozwijania kompetencji XXI wieku, działań projektowych opartych o webquesty, wizyt studyjnych i wymian, także zagranicznych). Na przykładzie dwóch innych pomorskich szkół – Szkoły Podstawowej nr 27 (Adam Perzyński i Anna Krause) w Gdańsku i 17 LO w Gdyni (Oktawia Gorzeńska) mogliśmy natomiast zobaczyć, jak wiele zależy od dyrekcji szkoły oraz wypracowanej wizji i strategii, którą szkoła realizuje. Wiele szkół ma możliwość skorzystania z funduszy (np. europejskich czy budżetu obywatelskiego) oraz ekspertów – w dzisiejszej rzeczywistości stosunkowo łatwo jest zaprosić ich do współpracy przy edukacyjnej zmianie. Najłatwiej zacząć od tworzenia sprzyjającej uczeniu się przestrzeni edukacyjnej, ale równocześnie można wprowadzać nowatorskie i innowacyjne formy kształcenia. Nie ma się co oglądać na ministerstwo edukacji – trzeba wprowadzać w życie własne pomysły.

Szkoły w regionie będą się szybciej zmieniały, jeśli zobaczą, że mają wsparcie dla zmian i oparcie w kuratorium oświaty. Instytucja, która zdecydowanej większości nauczycieli kojarzy się z biurokracją, niezrozumiałymi zaleceniami i niezapowiedzianymi kontrolami, pełni w gruncie rzeczy rolę pomocniczą dla szkół. O zmianie podejścia kuratorium do współczesnej rzeczywistości oświatowej opowiadała Monika Kończyk, Pomorski Kurator Oświaty – pokazując na przykładzie organizowanych Hackatonów edukacji, w jaki sposób na poziomie regionu można budować dobre relacje pomiędzy szkołami i wypracowywać pomysły na skuteczne zmiany. Warto też wspomnieć, że Pomorskie jest pierwszym kuratorium działającym w „chmurze”, co zdecydowanie ograniczyło papierowy obieg dokumentacji.

Drugi blok wystąpień poświęcony był jednemu z trzech najważniejszych trendów globalnych w edukacji, czyli digitalizacji. Ale wspólnym mianownikiem występujących było pokazywanie, że stosunkowo łatwo jest zakupić technologię do szkoły, lecz wyzwaniem (i najważniejszym celem) jest jej mądre wykorzystanie do rozwijania kompetencji kluczowych. O tym, że warto swoją szkołę otwierać na współpracę międzynarodową i wykorzystywać możliwości, jakie daje dziś technologia do prowadzenia projektów transgranicznych i globalnych, opowiadała Małgorzata Kulesza z LI nr 13 w Krakowie, pełniąca działająca również w grupie innowacyjnych nauczycieli firmy Microsoft: Microsoft Innovative Education Expert). Podczas INSPIR@CJI mieliśmy możliwość poznania możliwych zastosowań technologii edukacyjnych w obszarze STEAM (od ang. słów Science, Technology, Engineering, Arts i Mathematics - nauka, technologia, inżynieria, sztuka i matematyka). Przykłady takich działań realizowanych w szkole podawała Małgorzata Rabenda ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Lubsku, zaś od strony dostawcy rozwiązań dla szkół – Karol Górnowicz ze Skriware. Z kolei Anna Stokowska zastanawiała się, jak wykorzystać możliwości technologii do pogłębienia indywidualizacji nauki w szkole. Uczestnicy konferencji byli również zachęcani do udziału w programach Fundacji Orange - #Superkoderzy oraz Lekcja: Enter. Swoje propozycje dla edukacji zaprezentowali również Lech Wikaryjczyk (Learnetic) oraz Sylwia Wojciechowska (Brainly). O tym, jak można w prosty sposób wykorzystać mobilne urządzenia do stworzenia własnego kanału podkastowego opowiadał Marcin Zaród z LO nr 5 w Tarnowie, który współprowadzi w sieci ciekawy projekt EduGadki.

Wiele dyskusji i wystąpień miało na pierwszym planie rozwój kompetencji kluczowych. Można założyć, że (niemal) wszyscy jakoś te kompetencje starają się rozwijać. Natomiast ważne byłoby, aby te działania powiązać z jakimiś ważnymi wyzwaniami, przed którymi stajemy nie tylko jako Polacy, ale jako ludzie. Takim wielkim i wspólnym wyzwaniem dla nas wszystkich staje się klimat, czyli walka o Ziemię, jej zasoby i środowisko naturalne. Zastanówmy się, jakie działania powinna podejmować szkoła w tym kierunku – apelowała Iwona Brzózka-Złotnicka ze Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog.

Drugi dzień INSPIR@CJI poświęcony był różnym metodom, technikom i narzędziom służącym do nauczania/uczenia się.

O design thinking w edukacji szkolnej opowiadali Agata Łuczyńska i Kamil Śliwowski z Fundacji Szkoła z Klasą. Agata Baj pokazywała, w jaki sposób można ułatwić uczniom doskonalenie procesu uczenia się. Tomasz Szwed pokazywał na przykładzie własnej klasy, jak stara się zwiększyć zaangażowanie uczniów w zajęcia. O uczeniu się przez dociekanie opowiedziała Małgorzata Nowak. Z kolei Monika Czerkas pokazała, w jaki sposób można stworzyć miniaturowy teatr z papieru i wykorzystać go do realizacji projektów artystycznych w ramach języka polskiego.

Prawdziwym przebojem okazały się metody pracy Małgorzaty Brodeckiej z 17 LO w Gdyni, która do tłumaczenia trudnych zagadnień z biologii wykorzystuje swoje talenty muzyczno-wokalne, zasoby graficzne i YouTube, tworząc piosenki wspierające uczniów w zgłębianiu wiedzy z tego przedmiotu.

Temat zadawania prac domowych poruszyły Barbara Ostrowska i Karolina Żelazowska opowiadając o akcji #Zadajęzsensem, rozpoczętej w ub. roku. Usłyszeliśmy też o Godzinie Geniuszu, w którym to projekcie uczniowie mają czas i możliwość podzielenia się z innymi swoimi pasjami, jak również o kampanii #SłowaKrzywdzą rozpoczętej przez uczniów z Pielgrzymowic. Niepubliczna Szkoła Podstawowa nr 1 w Grudziądzu podzieliła się z uczestnikami pomysłem na Grę Miejską z udziałem rodziców. W kontekście realizacji przez szkoły projektów, Anna Bichta z Fundacji Think! podzieliła się kilkoma narzędziami, które z powodzeniem mogą i powinny szkoły stosować, jeśli chcą rozwijać inicjatywność i przedsiębiorczość swoich uczniów.

INSPIR@CJE zamknęło wystąpienie Jarosława Pytlaka, który podzielił się swoim podejściem do szkolnej rzeczywistości w (coraz bardziej) nieogarniętym społeczeństwie.

W tym roku w INSPIR@CJACH wzięło udział ponad 350 uczestników, zaś 35 inspiratorów dzieliło się się swoimi spostrzeżeniami, pomysłami, wiedzą, doświadczeniem; była też rekordowa liczba 30 inspirujących i skłaniających do refleksji. Całkiem udany początek wakacji – ilość pomysłów, inspiracji i myśli wystarczająca do naładowania baterii i przemyślenia nowych form i sposobów „ogarniania” szkolnej rzeczywistości od nowego roku szkolnego. W kontekście tego, co napisałem na początku tego artykułu - okazji do zmian w szkole znajdziemy sporo. Zacznijmy jednak o tych, na które mamy największy wpływ. Zapraszamy za rok!

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008) i organizatorem cyklu INSPIR@CJE. Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacji, Jak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami (m.in. w radzie rodziców). Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP. 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie