Ora-Ama-Ko - praca metodą projektu

fot. Specjalni.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Metoda projektu jest jedną z najpopularniejszych i najczęściej wykorzystywanych przez nas, ale także przez innych nauczycieli metod uczenia się. To naturalny sposób na kreatywne nauczanie oraz wdrażanie do samokształcenia i rozwijania zdolności twórczych uczniów.

Dlaczego warto, a nawet należy pracować metodą projektów?

Projekt umożliwia nauczycielom, terapeutom, ale także rodzicom poznanie predyspozycji, zainteresowań i umiejętności uczniów. Podczas pracy w projekcie mamy szansę na poznanie stylów uczenia się dzieci.

Dzięki różnorodnym zadaniom zaplanowanym w pracy projektowej umożliwiamy naukę i aktywność wszystkim typom dzieci, bez względu na ich rodzaj inteligencji i predyspozycji. W projkecie mają szansę na sukces zarówno słuchowcy jak i uczniowie, u których dominującym zmysłem jest ruch czy wzrok. Z pewnością projekt sprawdzi się w pracy z uczniami z wysoką samooceną jak i z uczniami o niskim poczuciu własnej wartości. Swoje miejsce odnajdą w nim uczestnicy preferujący rolę lidera i uczniowie lubiący aktywności w cieniu innych.

Metoda projektu zwiększa szansę na odniesienie sukcesu uczniom słabszym, nieśmiałym, ale także dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Bez wątpienia taka forma pracy i rozwiązywania problemów daję szansę na współpracę i integrację uczniów z wielu szkół.

Projekt pozwala na zastosowanie różnorodnych aktywności, form pracy i użycia różnych środków i zapraszania do ich realizacji ciekawych osób. Nie bez znaczenia jest tutaj możliwość wdrażania nowoczesnych technologii, które nie tylko aktywizują uczniów, ale uatrakcyjnią proces uczenia się.

Jednym z ostatnich projektów, który realizujemy z uczniami jest międzynarodowy projekt eTwinning pt. ORA-AMA-KO. Zadaniem projektu jest poznanie różnorodności biologicznej lasów deszczowych, ochrona klimatu, kształtowanie umiejętności i postaw proekologicznych i prozdrowotnych, integracja, a także współdziałanie w obrębie kilku przedmiotów.

Podczas projektu uczniowie współpracując z kolegami ze Szkoły Podstawowej im. Kazimierza Nowaka w Dąbrówce oraz ze Szkołą Podstawową z Cypru działają praktycznie, wykorzystując dostępne wcześniej już w innym celu wykorzystywane elementy, ale także poszerzają swoje kompetencje cyfrowe.

  1. Dlatego przygotowaliśmy już makietę lasu deszczowego.
  2. Stworzyliśmy ekologiczny model pojazdu, który przemieszczać się ma pomiędzy poznanymi miejscami takimi jak Borneo, Amazonia i Kotlina Konga.
  3. Przygotowywaliśmy lapbooki, plakaty, dzięki którym poznajemy zwierzęta i rośliny tych regionów.
  4. Uczestniczyliśmy w warsztatach kulinarnych, podczas których przygotowujemy i promujemy zdrowe, wegańskie potrawy.
  5. Tworzyliśmy mapy myśli w aplikacjach tabletowych, które pomagają nam odpowiedzieć na pytanie po co potrzebne są nam lasy deszczowe?
  6. Ponadto organizowaliśmy wideokonferencje, podczas których wzajemnie się poznajemy i omawiamy nasze działania, planując jednocześnie kolejne.
  7. Udało nam się nagrać wspólny klip, który powstał na potrzeby projektu.
  8. Kodowaliśmy trasy robotów, które poznają kotlinę Konga.
  9. Stworzyliśmy tajemne szyfry, w których zbudowaliśmy wiadomości do siebie.
  10. Przygotujemy doświadczenia, które pomogą nam zrozumieć, w jaki sposób wybuchają wulkany i jak można oczyszczać wodę i powietrze, by wszystkim żyło się lepiej.

Największą wartością dodaną tego projektu jest jednak jego interdyscyplinarność, współpraca i integracja uczniów pełnosprawnych z niepełnosprawnymi intelektualnie. Udowadniamy przy tym, że jesteśmy świadomymi ekologicznie ludźmi i jesteśmy zdeterminowani, by dbać o naszą planetę. Wszystkie, edukacyjne działania, które podnoszą świadomość i wiedzę uczniów na temat klimatu i tego w jaki sposób o niego dbać, są efektywne i warte naszego zaangażowania.

Relacja z działań projektowych na platformie Twin Space.

 

Notka o autorkach: Zyta Czechowska i Jolanta Majkowska- nauczycielki w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku. Członkinie grupy SuperbelfrzyMini i SuperbelfrzyRP. Autorki bloga specjalni.pl. Entuzjastki nowoczesnych technologii i kreatywnych pomocy dydaktycznych. Wdrażają elementy programowania w szkolnictwie specjalnym. Autorki projektu sieci współpracy nauczycieli, prowadzące Rady Szkoleniowe i warsztaty dla nauczycieli. Za szczególne osiągnięcia edukacyjno-wychowawcze otrzymały w 2017 r. Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Specjalni.pl. Licencja CC-BY-SA

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie