Już pora na sztuczną inteligencję w szkołach. Trwa nabór do Projektu AI4Youth

fot. PCSS

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jesteśmy świadkami kolejnej rewolucji technologicznej. Przedsiębiorstwa z branży IT, instytuty badawcze angażują olbrzymie środki rozwijając produkty i usługi związane ze sztuczną inteligencją. Tym samym zwiększa się zapotrzebowanie na pracowników o określonych umiejętnościach. Już teraz luka kompetencyjna na rynku IT przekracza 50 000 wakatów, a będzie prawdopodobnie jeszcze gorzej. Czy polska szkoła jest gotowa na tą rewolucję? Czy nadąży za zmianami zapełniając tę lukę?

Program edukacyjny o Sztucznej Inteligencji

Konieczność wzbudzenia zainteresowania nowoczesnymi technologiami i sztuczną inteligencją młodych ludzi stała się faktem. Swoje programy edukacyjne opracowują największe firmy sektora IT. Jednym z nich jest globalny program firmy Intel - AI for Youth, który już wkrótce będzie realizowany w ponad 60 polskich szkołach.

Program ten to wyjątkowa podróż edukacyjna kończąca się niesamowitym konkursem projektów AI dla młodzieży. Podróż obejmuje 4 etapy i pozwala młodym ludziom zdobyć praktyczne umiejętności, konieczne do efektywnego i twórczego korzystania ze sztucznej inteligencji:

  • Inspiracja – młodzi inspirują się możliwościami AI. W projekcie uczniowie dowiadują się, jakie problemy społeczne mogą rozwiązać, stosując Sztuczną Inteligencję. Zastanawiają się nad potencjalnymi zagrożeniami.
  • Zdobywanie – na tym etapie młodzież zdobywa podstawową wiedzę i umiejętności z AI. Pozwolą one uczniom stworzyć własny projekt AI bazując na umiejętnościach specyficznych dla danej dziedziny AI. DATA, Computer Vision, Natural Language Processing.
  • Doświadczanie – młodzież buduje swoje doświadczenie programistyczne w konkretnych domenach AI - DATA, CV, NLP. Uczniowie pod okiem inżynierów PCSS zajmujących się AI przygotowują się do opracowania projektu.
  • Wzmacnianie – na tym ostatnim etapie młodzież wykorzystuje swoje umiejętności. Tworzy projekt konkursowy rozwiązujący rzeczywiste problemy, pamiętając o wpływie społecznym i etycznym.

Projekt AI4Youth w polskich szkołach

Wdrożenie Programu AI for Youth w szkołach jest możliwe poprzez zgłoszenie szkoły do udziału w Projekcie AI4Youth . Projekt jest realizowany przez Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe afiliowane przy Instytucie Chemii Bioorganicznej Polskiej Akademii Nauk i firmę Software Development Academy na rzecz Ministerstwa Rozwoju i Technologii w ramach poddziałania 2.4.1 „inno_Lab – centrum analiz i pilotaży nowych instrumentów” Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-20.

Jest adresowany do publicznych liceów ogólnokształcących i techników zawodowych. Nauczyciele uczestniczący w Projekcie wezmą udział w kursie AI. Dzięki temu poznają podstawowe mechanizmy komputerowego widzenia, przetwarzania języka naturalnego lub zarządzania danymi. Wiedzę tę przekażą swoim uczniom w szkołach. Następnie uczniowie pod okiem ekspertów PCSS rozwiną swoje kompetencje programistyczne, przygotowując się do realizacji projektów konkursowych.

Aby dołączyć do projektu, który uprawnia do udziału w konkursie projektów AI, wystarczy wypełnić formularz elektroniczny, dostępny na stronie internetowej https://ai4youth.edu.pl, a następnie postępować zgodnie z instrukcją otrzymaną na adres e-mail. Termin zgłoszeń upływa 17.10.2021 r.

Korzyści z udziału w Projekcie AI4Youth

Szkoła otrzymuje pakiet materiałów edukacyjnych pełnego programu AI for Youth przygotowanych przez firmę Intel Corporation oraz Certyfikat szkoły, w której realizowany jest innowacyjny projekt AI4Youth.

Nauczyciel otrzymuje wsparcie trenerów i inżynierów PCSS, wynagrodzenie z tytułu realizacji zajęć szkoleniowych, certyfikat Coacha Programu AI for Youth wydany przez firmę Intel Corporation. Uczniowie otrzymują certyfikat uczestnika Programu AI for Youth, wydany przez firmę Intel Corporation oraz mogą zdobywać atrakcyjne nagrody w zorganizowanym dla nich konkursie. Do szkoły zwycięskich projektów trafiają również dodatkowe nagrody. Program z materiałami może być wykorzystywany do realizacji zajęć w kolejnych latach.

Młodzi ludzie już dzisiaj muszą uczyć się jak kreatywnie, ale także odpowiedzialnie korzystać z dobrodziejstw technologii. Jestem przekonany, że wchodząc na rynek pracy, posiadając umiejętność tworzenia innowacyjnych rozwiązań w obszarze STEM (ang. Science, Technology, Engineering, Mathematics) oraz rozwiązywania problemów społecznych z pomocą technologii, będą gotowi na podejmowanie wyzwań współczesnego świata i tworzenie innowacji.

Więcej informacji o projekcie

Zgłoś udział szkoły: https://ai4youth.edu.pl

Spotkania informacyjne: https://ai4youth.edu.pl/spotkania-informacyjne/

Kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Notka o autorze: Zbigniew Karwasiński jest trenerem, konsultantem ds. edukacji w Dziale Zaawansowanej Wizualizacji i Interakcji Poznańskiego Centrum Superkomputerowo–Sieciowego, specjalistą ds. kompetencji cyfrowych. Lider Zespołu Laboratorium Innowacyjnej Edukacji PCSS w Poznaniu. Koordynator projektu AI for Youth w Polsce. Współtwórca gry Scottie Go! i zestawu do nauki podstaw programowania BeCreo. Współautor scenariuszy i projektów edukacyjnych w obszarze STEAM. Twórca bloga https://stemwszkole.pl . Dawny nauczyciel informatyki, fizyki i techniki.

 

(ARTYKUŁ PROMOCYJNY) 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Wkręcani przez sztuczną inteligencję
Najbardziej ta kompetencja krytycznego myślenia, a raczej dystansu emocjonalnego do zamieszczanych t...
Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie