Twórcze zespoły młodych programistów

fot. Ewa Daniluk

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Programowanie robotów to zajęcie, wokół którego uczniowie naturalnie budują zespół. Daje im to szansę na wspólną naukę i zabawę, a czasem na konflikt i szukanie rozwiązań. Program #SuperKoderzy otwiera możliwość zdobywania cennej umiejętności działania wspólnie i osiągania przez to radości i satysfakcji – opowiada Ewa Daniluk z Katolickiej Szkoły Podstawowej w Warszawie.

O możliwości wzięcia udziału w grantowym projekcie Fundacji Orange #SuperKoderzy dowiedziałam się z internetu. Szybka decyzja, bo czasu na zgłoszenie i złożenie dokumentów zostało mało.

Kwiecień 2020 r. - w szkole trwają lekcje on-line. Pytanie do klasy 6:
- Czy chcielibyście mi pomóc dostać się do #Superkoderów?
- Tak, pomożemy!

Ja wypełniam zgłoszenie, czteroosobowa grupa szóstoklasistów bierze na siebie przygotowanie zaproszenia #Superkoderów do naszej szkoły. Powstaje bardzo fajny film, dzięki któremu zostajemy zakwalifikowani do projektu. Wybrana: Robomatematycy. W sierpniu razem z innymi nauczycielami z całej Polski uczestniczę w szkoleniu. Składamy roboty - mBoty, poznajemy ich możliwości i dostajemy ciekawe podpowiedzi, jak warto pracować z dzieciakami, co się sprawdza.

Wrzesień 2020 r. - chętnych do udziału w kółku jest sporo. Zaczynamy! Pierwsze zajęcia jeszcze stacjonarnie w szkole. Uczniowie logują się na swoje konta w Scratch-u. Poznają również nową platformę mBlock, na której wykonują pierwsze zadania matematyczne, przygotowując się do stworzenia matematycznej gry planszowej z wykorzystaniem robotów mBot. Nawet dajemy radę złożyć zakupione w ramach grantu mBoty. Zajęcia te budzą ogromne emocje: gdzie podłączyć ten kabelek? Hej, koło nam odpadło! Zobaczcie, oni już kończą, weźmy się do pracy! Robot będzie działał, czy nie? Pojedzie, czy nie pojedzie? Uff, udało się! Roboty ruszyły.

Listopad 2020 r. - i znowu jesteśmy na zdalnym nauczaniu.
- Dzień dobry, przepraszam za spóźnienie, ale musiałem z psem przed dom wyjść!
- Dzień dobry, przepraszam za spóźnienie, ale właśnie obiad z restauracji do nas dojechał!
- Dzień dobry, przepraszam za spóźnienie, wyszłam po lekcjach na chwilę na dwór i zapomniałam!

Na cotygodniowe środowe popołudnia z #Superkoderami stawiają się uczniowie w trochę okrojonym składzie (niektórzy rodzice ograniczali uczniom dodatkowy czas spędzany przed monitorem), ale nadal jest nas sporo. Platforma Teams jest naszym sprzymierzeńcem, pojawia się nowa funkcja breakout rooms (pokoje spotkań). Młodzież chętnie z tej możliwości korzysta. Każda grupa trafia do oddzielnego pokoju, udostępniają sobie wykonywany projekt, pracują wspólnie i starają podchodzić do sprawy bardzo odpowiedzialnie. Nie oznacza to, że wszystko wychodzi świetnie. Zdarza się, że mają odmienne zdania, trudno im osiągnąć kompromis i trzeba wesprzeć ich w dojściu do porozumienia.

Zabrałam ze szkoły mBoty z myślą, że może spróbuję je wykorzystać on-line. Wypróbowaliśmy wspólnie. Dodatkowy laptop, chętne osoby po przejęciu kontroli nad pulpitem nauczyciela były w stanie sterować robotem zdalnie i kamerka, która pokazywała, co robot wykonuje. To było ciekawe doświadczenie.

Październik 2021 r. - ostatnie zajęcia mogliśmy zorganizowaliśmy dopiero na początku października. Drużyny rozwiązywały zadania przygotowane w mBlocku, po udzieleniu poprawnej odpowiedzi robot reagował dźwiękiem lub światłem, a uczniowie odpowiednio sterując, przesuwali mBota na kolejne pola gry. Kto pierwszy dotarł do pola META, wygrywał. Oj, było dużo emocji... Superkoderskie kółko podobało się i w podobnym składzie kontynuujemy zajęcia w tym roku. Zostaniemy teraz Mistrzami Internetu i stworzymy swoje strony internetowe.

Podczas zajęć uczniowie mądrze wykorzystywali czas przed komputerem, ucząc się współpracy i odpowiedzialności oraz rozwiązywania konfliktów wynikających z różnicy zdań. No i to uczucie radości, gdy wszystko wychodzi. Pracowali w zespołach mieszanych, przeważnie trzyosobowych. Dziewczynki (chociaż były tylko dwie) chętnie współpracowały z chłopcami. Spotkania on-line dały możliwość kontaktowania się z kolegami z innej klasy, wspólnej rozmowy czy żartów, które mogli kontynuować po zakończeniu zajęć na kółku superkoderskim, bo nikt nie musiał wracać do domu… ;)

Dla mnie udział w #Superkoderach był doskonałą lekcją zarządzania (grupami, które działają wirtualnie) i pomysłowości (jak wykorzystać robota on-line). Z ogromną przyjemnością obserwowałam uczniów, którzy samodzielnie przygotowywali zgłoszenia do projektu, którym chciało się myśleć i działać. Ważne, żeby stworzyć im taką możliwość.

***

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Adresowany jest do szkół podstawowych oraz uczniów w wieku 9-14 lat. W czasie trwania programu dzieci uczą się programowania, podstaw robotyki i poznają świat nowych technologii nie tylko na informatyce, ale również na lekcjach przyrody, historii, języka polskiego, muzyki, matematyki czy języków obcych. 
Więcej informacji: www.superkoderzy.pl.

 

Ewa Daniluk jest nauczycielką informatyki w Szkoły Katolickiej Sodalicji Mariańskich w Warszawie. Realizowała z uczniami w poprzedniej edycji ścieżkę #SuperKoderów Robomatematycy, a w tym roku - ścieżkę Mistrzowie Internetu.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie