Tak działa wyobraźnia! Podsumowanie 31. Edycji Odysei Umysłu

fot. Odyseja Umysłu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jak myśleć i działać innowacyjnie? Jak przekuwać wiedzę w realne i skuteczne rozwiązania? Jak współpracować tak, by najlepiej wykorzystać potencjał zespołu? Tego wszystkiego uczą się uczestnicy programu edukacyjnego Odyseja Umysłu. Podczas Finału Ogólnopolskiego blisko 1500 uczniów i studentów spotkało się, by pokazać efekty swojej kilkumiesięcznej pracy. Najlepsi mogą teraz wyjechać do Stanów Zjednoczonych i reprezentować Polskę na forum międzynarodowym. Jednak sukces odnosi każdy odyseusz – pokonując własne ograniczenia i odkrywając swoje talenty.

Odyseja Umysłu to inicjatywa edukacyjna obecna w Polsce od ponad 30 lat. Jej celem jest rozwój uniwersalnych kompetencji intelektualnych i społecznych takich jak m.in. myślenie twórcze i analityczne, praca projektowa i zespołowa, improwizacja i efektywna komunikacja. Uczestnicy programu pracują w kilkuosobowych grupach, przygotowując rozwiązanie wybranego interdyscyplinarnego zadania. Swoje dzieła prezentują na konkursie sędziom i publiczności.

Zwycięskie drużyny pojadą do USA lub pokażą się zdalnie

W toku dwudniowych konkursowych zmagań sędziowie mogli obejrzeć ponad 200 prezentacji. Na sześciu scenach odbywały się pokazy pojazdów mechanicznych, obciążane były ultralekkie struktury z drewna balsa, odgrywano spektakle i musicale. Zespoły, które uzyskały największą liczbę punktów zyskały prawo do reprezentowania kraju na Finałach Światowych. Odbędą się one w formule hybrydowej: dla chętnych zdalnie, dla gotowych na podróże – na Uniwersytecie Stanowym Iowa w Stanach Zjednoczonych.

32 drużyny zapowiedziały, że będą dążyć do tego, by osobiście stawić się za oceanem. Nasi rodacy mogą się pochwalić bogatą historią triumfów międzynarodowych. Do tej pory na zawodach w USA drużyny z Polski
43-krotnie zdobyły Złoty Puchar i Mistrzostwo Świata, 32 razy sięgnęły po srebrne medale, 20 razy – po medale brązowe, 13 razy po nagrodę za wybitną kreatywność i 3 razy po nagrodę za postawę fair-play. Więcej sukcesów odnoszą jedynie amerykańscy gospodarze oraz Chińczycy.

Rozwiązania wyjątkowo pomysłowe

Zespołom, których rozwiązania przykuły uwagę jurorów z uwagi na swoją wyjątkową kreatywność, przyznano wyróżnienia specjalne. Drużyna Ośrodka Twórczej Psychoedukacji DAMB z Gdańska w Problemie „Turbozagadka” i grupie wiekowej IV została wyróżniona za zaprojektowanie unikatowych wehikułów. Przeczyły one stereotypowi zaszytemu w słowie „pojazd”, a więc „coś, co jeździ”. Jeden wehikuł kroczył na wielu nóżkach, poruszanych sprytnym układem współzależnych od siebie zębatek. Drugi toczył się po podłożu, napędzany turbiną rotacyjnie wdmuchującą powietrze w zamocowane na obręczy gumowe rękawiczki – mówi Katarzyna Kicinska-Pajchrowska, przewodnicząca jury. Pomysłowość projektów, zastosowana technologia oraz precyzja wykonania i wyważenie poszczególnych elementów spotkały się z najwyższym uznaniem zespołu sędziowskiego.

Z kolei drużyna reprezentująca Stowarzyszenie ISKIERKI WYOBRAŹNI z Warszawy w Problemie „Historia w postaci musicalu” i grupie wiekowej III doceniona została za pokazanie spektakularnie spójnego spektaklu, w którym śpiewająco przybliżono widzom sylwetkę wynalazcy metody masowej produkcji papieru i w którym niemal wszystkie materialne elementy rozwiązania stworzono… z papieru. Efektowna scenografia (w tym tekturowe schody zdolne udźwignąć człowieka), estetyczne stroje, zmyślne rekwizyty – wszystko to było z papieru, którego część ekipa wyprodukowała samodzielnie, m.in. z suszonych pokrzyw i torebek po herbacie. Koncept, artyzm i rozmach zrobiły na jurorach ogromne wrażenie – uzupełnia Kicinska-Pajchrowska.

Liczy się postawa i bycie dla innych

Odyseja, jak zgodnie twierdzą organizatorzy, to nie tylko konkurs – to przede wszystkim program edukacyjny. Ma wpierać proces nauki oraz rozwoju osobistego. Na każdy kroku uczestnicy mogą wyciągać wnioski ze swojej pracy, dostają informacje zwrotne i mogą zainspirować się tym, co robią inni. Doceniane jest także działanie w duchu fair play i prospołeczne postawy. Omer – odysejowa maskotka – jest patronem specjalnej nagrody, przyznawanej osobom i zespołom, które wobec innych zachowają się w szczególnie uczciwy lub pomocny sposób. W tym roku wręczono ją aż czterokrotnie.

Trenerce Agnieszce Ryszka z Kłodzka udało się pogodzić opiekę nad drużyną startującą w konkursie z obroną pracy dyplomowej – łącząc się w trakcie Finału z komisją egzaminacyjną. Odyseuszki Marysia Marszałek i Zosia Mierzwińska z Gliwic zostały wyróżnione za to, że gdy na krótko przed Finałem reszta drużyny rozmyśliła się i zrezygnowała, dziewczęta nie poddały się, zmieniły scenariusz, modulując głosami odegrały wszystkie role i całe rozwiązanie problemu zaprezentowały tylko we dwie. Z kolei trenerki Małgorzata Olechnowicz-Piechota i Nadia Piechota oraz dyrektor Joachim Szyc ze Szkoły GEDANENSIS z Gdańska nagrodę odebrały za stworzenie szansy udziału w Odysei Umysłu osobom, którym macierzyste placówki nie dały takiej możliwości.

Wyjątkowa okazała się również postawa młodzieży ze Społecznej Szkoły Podstawowej nr 3 STO z Krakowa i ich akt solidarności z dziećmi z Ukrainy. Odyseusze postanowili, że fundusze, jakie udało im się zgromadzić w toku szkolnej zbiórki, zamiast na własny wyjazd na Finał do Gdyni przeznaczą na rzecz Dzieci Mariupola – grupy wychowanków domu dziecka „Pielgrzym”, uciekających z miasta atakowanego przez rosyjskie wojska. Przekazali ponad 10.000 zł.

Wideo-podsumowanie Finału 31. edycji Odysei Umysłu oraz dokładne wyniki konkursu dostępne są na stronie final.odyseja.org.

(Źródło: Odyseja Umysłu)

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie