To oni będą decydować o przyszłości naszej planety

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Masz w sobie ciekawość świata? Nie są Ci obojętne problemy czy wyzwania, jakie zauważasz w swojej lokalnej społeczności? Chcesz mieć wpływ na otaczającą Cię rzeczywistość? Samsung ponownie oddaje głos młodemu pokoleniu, wspierając i doceniając jego inicjatywę oraz nieszablonowe pomysły. W ramach II edycji programu edukacyjnego Solve for Tomorrow zaprasza uczniów do zmierzenia się z jednym z 4 wyzwań współczesności: zdrowiem, klimatem, bezpieczeństwem lub integracją. Pomysły można zgłaszać do 31 października br.

Solve for Tomorrow to unikatowy w Polsce program, w ramach którego młode pokolenie mierzy się z aktualnymi wyzwaniami współczesnego świata równolegle rozwijając kompetencje przyszłości. Dzięki SFT nastolatkowie mogą proponować kreatywne pomysły, które następnie realizowane są w postaci aplikacji czy rozwiązań technologicznych dla lokalnych problemów. Pogram pokazuje, że nie trzeba mieć znajomości, specjalistycznej wiedzy czy doświadczenia, aby zmieniać świat. Udowodnili to finaliści pierwszej edycji, którzy zaproponowali innowacyjne rozwiązania z różnych dziedzin – od aplikacji, ułatwiającej poruszanie się po zmroku po wodorosty oczyszczające powietrze oraz maszynę przyspieszającą proces kompostowania.

Dla kogo jest program Solve for Tomorrow?

W drugiej edycji programu Solve for Tomorrow rozszerzona została grupa docelowa oraz zakres tematyczny zgłaszanych pomysłów. Tym razem do programu zapraszani są uczniowie z klas 7-8 szkół podstawowych oraz klas 1-4 szkół ponadpodstawowych wraz z opiekunami: nauczycielami, pracownikami bibliotek, świetlic środowiskowych czy domów kultury.

Solve for Tomorrow jest skierowany do młodego pokolenia, które nie boi się stawiać pytań i podejmować nowych wyzwań. Program z jednej strony daje im szansę na lepszy start w dorosłość, a z drugiej – możliwość poznania najbliższego otoczenia oraz podjęcia międzypokoleniowego dialogu z lokalną społecznością. Mamy nadzieję, że II edycja przyniesie jeszcze więcej kreatywnych pomysłów, które przełożą się na działania na rzecz wspólnego dobra – skomentowała Magdalena Olborska, CSR Manager w Samsung Electronics Polska.

Zainteresowani mają za zadanie zgłosić projekt skupiony wokół jednego z czterech obszarów: zdrowia, klimatu, bezpieczeństwa lub integracji. Ostatnia kategoria to tegoroczna nowość, która stanowi odpowiedź na problem wykluczenia związany z wiekiem, niepełnosprawnością, doświadczeniami imigranckimi czy barierą językową. Młodzieżowe zespoły SFT będzie miały tu szerokie pole do działania.

Podobnie jak przy I edycji, tak i tym razem działania będą prowadzone w oparciu o metodologię myślenia projektowego Design Thinking. Proces ten składa się z następujących po sobie etapów: empatyzowania, diagnozowania problemu, generowania pomysłów, prototypowania i testowania. Metoda ta – niezwykle rzadko wykorzystywania w polskich szkołach – pozwala zdobyć kluczowe kompetencje przyszłości, takie jak kreatywność, krytyczne myślenie, współpraca, komunikacja i empatia, które będą niezbędne na przyszłym rynku pracy.

Co więcej, podczas pracy nad projektami uczennice i uczniowie poznają edukacyjną metodę STEAM, której głównym założeniem jest interdyscyplinarna nauka oparta na odkrywaniu, doświadczaniu, eksperymentowaniu w ramach minimum dwóch z pięciu dziedzin nauki (S – science, T – technology, E – engineering, A – Arts, M – Maths), a wszystko w duchu pracy zespołowej.

Solve for Tomorrow to także ciekawa propozycja dla nauczycieli, którzy mogą współuczestniczyć w procesie tworzenia nowatorskich rozwiązań zaproponowanych przez ich podopiecznych, a także poznać nowe narzędzia pracy, możliwe do wdrożenia niezależnie od nauczanego przedmiotu.

Jak wygląda udział w programie?

Uczestnicy dobrani w kilkuosobowe zespoły wraz z opiekunem wybierają 1 z 4 wyzwań, a następnie zgłaszają się do projektu poprzez formularz dostępny na stronie: https://solvefortomorrow.pl/formularz/. Zgłoszenia można przesyłać do 31 października br.

Następnie spośród nich jury wybierze 25 półfinałowych drużyn. Na tym etapie grupy otrzymują wsparcie od ambasadorów programu Solve for Tomorrow, czyli zespołu ekspertów specjalizujących się w różnych dziedzinach wiedzy oraz pracują nad pogłębioną analizą swoich pomysłów w oparciu o metodologię Design Thinking.

W ostatniej fazie finaliści doskonalą efekty swojej pracy, korzystając z najlepszej ekspertyzy technologicznej, czyli wiedzy wolontariuszy z firmy Samsung R&D. Program kończy się uroczystym ogłoszeniem zwycięzców podczas gali finałowej. Zdobywcy trzech pierwszych miejsc otrzymają stypendia do podziału w drużynie oraz nagrody rzeczowe w postaci smartfonów czy tabletów firmy Samsung. Nie zabraknie także nagród dla nauczycieli, szkół czy wyróżnionych zespołów.


Film podsumowujący I edycję programu Solve for Tomorrow

***

Misją CSR firmy Samsung jest działanie pod hasłem „Together for Tomorrow! Enabling people” („Wspólnie dla przyszłości. Uaktywnij swój potencjał”). Programy inicjowane przez Samsung mają na celu ułatwienie dostępu do edukacji dla przyszłych pokoleń i umożliwienie rozwoju potencjału każdego z nas. Dzięki temu przyczyniają się do pozytywnych zmian w społeczeństwie i budowania lepszego świata.

 

(Żródło: Samsung)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie