Jak uczyć dzieci o cyberbezpieczeństwie? Nauczyciele wdrażają program Cyber Academy

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Cyber Academy to darmowy program edukacyjny, który został przygotowany w ramach globalnej inicjatywy Internet Safety For Kids & Families (ISKF), przez firmę Trend Micro. Cykl bezpłatnych szkoleń w formie krótkich filmików animowanych, skierowanych do dzieci w wieku 7-10 lat, został zaprojektowany z myślą o edukacji dzieci pod okiem rodziców i nauczycieli. Każdy odcinek zawiera w związku z tym dedykowane materiały dydaktyczne dla dorosłych, w tym przewodnik konwersacyjny. Z jedną z nauczycielek, która miała okazję przeprowadzać program, rozmawiamy o jego założeniach i skuteczności.

Edunews.pl: W tym roku szkoła, w której Pani uczy, jest jedną z placówek, które biorą udział w programie Cyber Academy, kampanii edukacyjnej dotyczącej cyberbezpieczeństwa, kierowanej przede wszystkim do dzieci.

Katarzyna Mieczyk: Zgadza się, mam przyjemność być jego koordynatorem w jednej z warszawskich szkół podstawowych.

Czy mogłaby Pani opowiedzieć nieco więcej na temat programu, który będzie realizowany?

Program podzielony jest na 10 tematów, poruszających niezwykle ważną kwestię dzisiejszych czasów — zasad bezpieczeństwa, jakie uczniowie powinni zachować podczas korzystania z dóbr Internetu. Lekcje podparte są wspaniałymi pomocami dydaktycznymi m.in. przewodnikiem dla nauczycieli, krótkimi filmami, które wprowadzają uczniów w temat, quizami i kartami zawierających ćwiczenia utrwalające zdobytą podczas lekcji wiedzę. Ponadto dla biorących udział w programie, przygotowano dzienniczek, do którego można wklejać naklejki po odbytej lekcji, co wpływa na uczniów bardzo motywująco.

A czego dokładnie mogą nauczyć się dzieci dzięki udziałowi szkoły w programie?

Wiedza, jaką dzięki Cyber Academy przekazujemy wszystkim odbiorcom, w dzisiejszej dobie wszechogarniającej nas techniki, powinna stać się tak naprawdę wiedzą elementarną. Poruszane są takie zagadnienia jak odpowiednie planowanie czasu korzystania z komputera czy innych urządzeń, dbałość o prywatność danych i informacji, w tym zdjęć czy filmów. Rozmawiamy także o szacunku i życzliwości w sieci oraz sposobach walki z tzw. „hejtem”.

Program pomaga zrozumieć również ważne kwestie związane z zabezpieczeniami, o których należy pamiętać, korzystając ze sprzętu komputerowego i Internetu – o istocie wprowadzania i regularnej zmianie haseł oraz sposobach weryfikacji i ochronie prywatności w sieci, podczas korzystania z komunikatorów, poczty, serwisów i innych usług internetowych.

Z jakim odbiorem wśród uczniów spotykają się zajęcia? I o jakiej skali w ogóle mówimy, jak dużo dzieci przystępuje do udziału w programie?

W placówce, w której pracuję, do programu przystąpiło około 300 uczniów z klas 1-4 i śmiało mogę powiedzieć, że wszystkie dzieci biorące w nim udział, z niecierpliwością czekają na kolejne lekcje. Materiały są tak przygotowane, że zarówno uczeń z klasy 1, jak i ten z klasy 4, nie ma problemu z odbiorem treści i tematyki danej lekcji, co rzadko się zdarza podczas realizowania programów edukacyjnych. Mam na myśli, że większość z nich zazwyczaj jest nakierowana na odbiorców w jednej grupie wiekowej.

Jaka jest Pani zdaniem największa wartość płynąca z przeprowadzania programu Cyber Academy wśród uczniów?

W dzisiejszych czasach coraz częściej słyszy się wiele różnych, przykrych historii dotyczących nieumiejętnego korzystania przez dzieci i młodzież z zasobów Internetu. Dzięki tym kilku lekcjom możemy uświadomić najmłodszym, a także często samym sobie, o środkach ostrożności, jakie należy zachować, aby czuć się bezpiecznie podczas korzystania z Internetu. Cyber Academy to warty uwagi program, który gorąco polecam nauczycielom i rodzicom. Można przeprowadzić go w szkole z uczniami albo indywidualnie.

***

Cyber Academy to także internetowe quizy utrwalające wiedzę po każdym odcinku oraz specjalne materiały, które po wydrukowaniu mogą zostać wykorzystane jako zadania domowe.

Cały program i materiały Trend Micro Cyber Academy można znaleźć na stronie: https://www.trendmicro.com/internet-safety/pl/cyber-academy 

Nauczyciele z całej Polski mogą zgłaszać swoje szkoły do programu przez formularz kontaktowy: https://forms.gle/yJw997KKWkwyszwL8

W ramach programu ISKF uruchomiony został również konkurs online na najlepszy film lub plakat What’s Your Story, który jest skierowany do dzieci w wieku 7-17 lat. Jego tegoroczny motyw przewodni, „Jak mógłbyś wykorzystać Internet, by pomagać innym i zmieniać świat na lepszy?”, to szansa na danie młodzieży głosu w globalnej dyskusji na temat bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z Internetu, przy jednoczesnym zachęceniu do pozytywnego korzystania z mediów społecznościowych.

Więcej na temat konkursu What’s Your Story: https://whatsyourstory.trendmicro.pl/

 

Notka o rozmówczyni: Karolina Mieczyk pracuje w Szkole Podstawowej nr 3 w Łomiankach, w której koordynuje program Cyber Academy. W zawodzie od 11 lat. Bardzo lubi pracę z dziećmi i młodzieżą, dostarcza jej to wiele satysfakcji. Kończy dodatkowy kierunek studiów z zakresu terapii pedagogicznej i zdobywa nowe, związane z tym doświadczenie zawodowe.

 

(ARTYKUŁ PROMOCYJNY)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie