Co działo się w tegorocznej edycji Girls Do Engineering?

fot. Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W kwietniu odbyła się Gala Finałowa IV edycji edukacyjnego programu “Girls Do Engineering” skierowanego do uczennic trójmiejskich szkół średnich. Jego celem jest zachęcenie młodych kobiet do rozważenia kariery w sektorze inżynieryjnym i technologicznym. Przez kilka miesięcy wytężonej pracy uczestniczki uczyły się podstaw języka Python, pracowały metodą Design Thinking, zapoznawały się z technologiami bazującymi na sztucznej inteligencji – nabytą wiedzę wykorzystały do stworzenia grupowych projektów.

Portfolio uczestniczki tegorocznej edycji Girls Do Engineering wygląda naprawdę imponująco: 30 godzin warsztatów stacjonarnych, 6 godzin warsztatów online. Jak ten czas został wykorzystany? Dziewczęta uczyły się programować, pisały skrypty dla technologii Alexa, poznały podstawy gitlaba oraz pracowały z mikrokontrolerami (na przykładzie RaspberryPi).

W ramach zajęć “Girls Do Engineering” najbardziej fascynująca była dla mnie część techniczno-informatyczna. Dotychczas nie miałam styczności z takimi tematami, a nawet broniłam się przed nimi. Cieszę się, że mogłam rozwinąć się w tym kierunku! – mówi Zuzanna Kąkol z Uniwersyteckiego LO im. Pawła Adamowicza w Gdańsku.

Jej głos nie jest odosobniony. Dla Liliany Herman z X LO Dwujęzycznego im. Lecha Bądkowskiego w Gdańsku, warsztaty stricte technologicznie także były ulubioną częścią programu. Cieszę się, że nie tylko programowałyśmy, ale też pracowałyśmy z płytkami mechatronicznymi, podłączyłyśmy kabelki... – stwierdza zadowolona uczestniczka.

W IV edycji “Girls Do Engineering” dziewczyny miały również okazję odbyć sesje mentoringowe z inżynierami i inżynierkami przedsiębiorstw Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce oraz wziąć udział w wizytach studyjnych na Politechnice Gdańskiej oraz w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych.

Głównym motywem łączącym wszystkie warsztaty była praca nad projektami grupowymi. Dziewczyny, uzbrojone w wiedzę na temat pracy metodą Design Thinking, stworzyły w sumie 11 prototypów aplikacji i stron internetowych. Powstałe projekty są odpowiedziami na wyzwania zdiagnozowane przez uczestniczki na początku programu. Wśród zaprojektowanych aplikacji i stron możemy znaleźć różnorodne propozycje – od platformy zrzeszającej osoby poszukującej pomocy psychologicznej i specjalistów jej udzielających, poprzez ekologiczną aplikację mobilną ułatwiającą codzienne życie w zgodzie z dbałością o środowisko aż po pomocne rozwiązanie dla osób, które gubią się w nadmiarze swojej garderoby i nigdy nie mają w co się ubrać.

Na Gali Finałowej projektu uczestniczki tegorocznej edycji “Girls Do Engineering” zaprezentowały swoje prace przed szerszą publicznością, wśród której znaleźli się przedstawiciele i przedstawicielki świata biznesu, polityki, edukacji, nauki i mediów.

Drzwi do świata nowoczesnych technologii są szeroko otwarte, a dzięki inicjatywom takim jak Girls Do Engineering coraz więcej polskich uczennic może odkrywać swoje umiejętności i rozwijać się w dziedzinie inżynierii. Jestem zaszczycony, że mogłem wziąć udział w tym inspirującym spotkaniu i poznać przyszłe liderki STEM – stwierdził gość honorowy wydarzenia, Jego Ekscelencja, Ambasador Stanów Zjednoczonych w Polsce, Mark Brzezinski.

Z kolei Prezydent Miasta Gdańska, Aleksandra Dulkiewicz, zwróciła się bezpośrednio do przyszłych inżynierek – W herbie naszego miasta widnieje hasło "Nec temere, nec timide": "Bez strachu, lecz z rozwagą". Dzisiaj pokazujecie, że zmiana jest możliwa. Jestem niezmiernie dumna z każdej z Was. Mam nadzieję, że ta przygoda pozwoli Wam otworzyć nowe horyzonty. Dziś wszystko jest możliwe. Macie ogromne możliwości, wystarczy je wykorzystać.

***

Girls Do Engineering to program organizowany przez Amazon Development Center w Gdańsku we współpracy ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog. Jego celem jest zmniejszenie nierówności płci w sektorze STEM przez promowanie różnorodności i włączania. Program buduje pewność siebie wśród uczestniczek oraz wyposaża je w praktyczne umiejętności z zakresu IT i inżynierii. W IV edycji programu wzięło udział 50 uczennic ze szkół średnich z terenu Trójmiasta.

(Źródło: Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie