Eksperymentowanie bez granic! Kluby Młodego Odkrywcy w Warszawie

fot. CN Kopernik

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wielki hydrauliczny labirynt, wirująca wieża z monet, sejsmograf, elektryczne bańki – to tylko niektóre z propozycji przygotowanych przez Kluby Młodego Odkrywcy z Polski, Armenii, Gruzji, Rumunii i Ukrainy. Zostały one zaprezentowane podczas największej w Europie imprezy plenerowej promującej naukę.

27. Piknik Naukowy Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik – bo o nim mowa – jak co roku przyciągnął ponad 100 wystawców ze świata nauki. W tym wyjątkowym gronie znalazły się dzieci i młodzież działające w Klubach Młodego Odkrywcy (KMO) w Polsce i za granicą. Do Warszawy przyjechały: „Niutonki” z Kańczugi (woj. podkarpackie), „Odkrywczy Maczek” z Katowic, „Wulkan Pomysłów” i „Siarczki” z Krakowa, „Niutonki” z Puław, „Eksplorki” z Bukowy Wielkiej (woj. lubelskie), a także kluby z Ukrainy, Armenii, Gruzji i Rumunii. Wszyscy prezentowali doświadczenia i eksperymenty przygotowane według własnych pomysłów. Pracowali nad nimi przez ostatnie pół roku.

W ramach przygotowań jeździłyśmy na różne warsztaty. Byłyśmy w Lipniku w Domu Seniora. Prezentowałyśmy nasze doświadczenia dzieciom u nas w świetlicy, żeby zobaczyć, jak to mniej więcej mogłoby wyglądać. Uczyłyśmy się metodą prób i błędów. Zmieniałyśmy kolorystykę albo kolejność działań wykonywanych w naszych doświadczeniach - Ola, KMO „Niutonki” z Kańczugi

Udział w Pikniku Naukowym to dla nich możliwość zaprezentowania swoich pasji na największej europejskiej imprezie plenerowej o tematyce naukowej. To także okazja do poznania klubowiczów i klubowiczek z innych krajów i kultur oraz budowania z nimi relacji w oparciu o podobne zainteresowania. Dzień przed Piknikiem klubowicze mogli się spotkać i bliżej poznać. Były dania regionalne z każdego kraju, wspólne eksperymentowanie, tańce i mnóstwo radości.

To jest nasz pierwszy wyjazd zagraniczny. Wspaniałe doświadczenie. Poznaliśmy ciekawych ludzi z innych krajów. Cieszymy się, że mogliśmy zobaczyć, co robią. Zaprzyjaźniliśmy się z ekipą z Rumunii. - Nikoloz, KMO z Gruzji

Dzięki temu, że jesteśmy w klubie, mogłyśmy przyjechać do Polski. Klub łączy ludzi o podobnych zainteresowaniach. Tu na Pikniku każdy jest zainteresowany nauką i eksperymentami. To wspaniałe być w tym środowisku. - Meline i Elen, KMO z Armenii

Rozmawialiśmy bardzo dużo po angielsku: o innych krajach, o naszych dotychczasowych doświadczeniach. Oni przyjechali do innego kraju, my przyjechaliśmy do innego miasta. Byliśmy w tym sami i dzięki temu się zżyliśmy. - Krzysztof, KMO „Odkrywczy Maczek” z Katowic

Przez stoiska KMO przewijały się setki zwiedzających – dzieci i dorosłych. Prezentowanie swoich doświadczeń, zachęcanie do aktywności, odpowiadanie na pytania i zadawanie własnych – to wszystko wymagało od klubowiczów olbrzymiego zaangażowania. Większość z nich nie brała wcześniej udziału w tak dużej imprezie. Mimo zmęczenia odczuwali dużą satysfakcję i dumę, że pokonali własne bariery i sprostali nowym wyzwaniom. Liczą, że w przyszłym roku znowu pojawią się na Pikniku Naukowym.

Dużo ludzi, dużo emocji. Każdy podchodzi i pyta: „A co to jest?”. Dzieciaki najczęściej pytają, są zainteresowane. Każdemu chcesz wyjaśnić, pokazać. - Julia, KMO z Ukrainy

Dzisiaj sobie udowodniłem, że mogę występować publicznie i mogę pracować z ludźmi. Na co dzień nie jestem pewny siebie. Zawsze się boję i stresuję. Ten Piknik, te pokazy stworzyły mi możliwość przepróbowania swojej pewności siebie i tego, jak mogę występować i prezentować się przed innymi. - Miłosz, KMO „Siarczki” z Krakowa

Kluby Młodego Odkrywcy to otwarta sieć edukacyjna, której celem jest umożliwienie dzieciom i młodzieży poznawanie świata nauki poprzez samodzielne doświadczanie, a także rozwijanie umiejętności takich jak komunikacja, współpraca, krytyczne myślenie czy rozwiązywanie problemów. Dziś w Polsce działa niemal 1000 takich klubów. Natomiast międzynarodowa sieć obejmuje Gruzję, Armenię, Ukrainę, Rumunię i Etiopię. O jej sile opowiada Karen Martirosyan, opiekunka KMO z Armenii, w krótkim filmie Klub Młodego Odkrywcy – międzynarodowy fenomen: To idea, dzięki której najmniejsza wioska może stać się centrum Wszechświata, a centrum Wszechświata zgromadzić tych, którzy mogą przynieść światu dobrobyt.

O tym, jak dołączyć do KMO, można przeczytać na stronie programu: www.kmo.org.pl.

Sieć KMO jest od kilkunastu lat koordynowana i rozwijana przez Centrum Nauki Kopernik przy wsparciu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Kopernik realizuje w ten sposób strategię popularyzowania nauki, aktywnego rozwijania sieci społeczności uczących się, integrowania różnorodnych grup, zachęcania dzieci i młodzieży do wzmacniania własnej sprawczości i samodzielności oraz uczenia się od siebie nawzajem.

(Źródło: CN Kopernik)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie