Kurs uważności dla nauczycieli szkół przyszpitalnych

fot. Fundacja Szkoła z Klasą

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Fundacja Szkoła z Klasą we współpracy z Fundacją Edumind Uważność w Edukacji zapraszają do udziału w bezpłatnym programie „Krople uważności”. Trzecia odsłona projektu skierowana jest przede wszystkim do nauczycieli szkół przyszpitalnych. Organizatorzy programu wierzą, że praktyki uważności okażą się szczególnie pomocne w ich pracy z uczniami i uczennicami. Nabór do programu trwa do końca września.

Funkcjonowanie w szkole przyszpitalnej bywa wymagające i obciążające zarówno dla osoby nauczającej jak i dla ucznia. Pogorszony stan zdrowia, obniżone samopoczucie związane
z pobytem w szpitalu, osamotnienie, ograniczony kontakt z rodziną czy przyjaciółmi, spadek poczucia własnej wartości i zmniejszona aktywność mogą wpływać na codzienne funkcjonowanie i dobrostan dziecka w placówce – mówi Gaja Andrukowicz, koordynatorka projektu z Fundacji Szkoła z Klasą. Zależy nam, aby wspierać nauczycielki i nauczycieli w ich codziennej pracy z dziećmi w środowisku szczególnie wymagającym poświęcenia uwagi nie tylko uczniom i uczennicom, ale też sobie – dodaje.

„Krople uważności” to część programu Young Health Programme, koordynowanego przez firmę AstraZeneca. W Polsce jest on realizowany od trzech lat przez Fundację Szkoła z Klasą we współpracy z Fundacją Edumind pod honorowym patronatem Prezydenta m.st. Warszawy Rafała Trzaskowskiego oraz Konsultant Krajowej w Dziedzinie Psychiatrii Dzieci i Młodzieży, dr n. med. Aleksandry Lewandowskiej.

Najważniejszym elementem kursu dla nauczycieli szkół przyszpitalnych będzie 8-tygodniowy Trening Uważności połączony z 4-tygodniowym mentoringiem, przygotowującym do wprowadzania praktyk uważności do pracy z uczniami. Kursantki i kursanci ze szkół przyszpitalnych zaproszeni zostaną także do udziału w stacjonarnym spotkaniu poświęconym praktykom mindfulness. Przez cały czas trwania kursu i po jego zakończeniu nauczyciele będą wprowadzać w życie zdobyte umiejętności – tak, aby stały się one dla nich wsparciem podczas wymagającej pracy z uczniami i uczennicami przebywającymi w oddziałach szpitalnych.

Szkoły przyszpitalne jako niewidoczny element systemu

W domenie publicznej brakuje danych na temat dokładnej liczby szkół przyszpitalnych w Polsce. Jedyne, co możemy stwierdzić z całą pewnością to to, że szkoły te stanowią wymagające środowisko pracy, a ich pracownicy często mierzą się z wyzwaniami odmiennymi niż te w typowych placówkach oświatowych. Dodatkowo specyfika każdego szpitala także jest inna, co również przekłada się na pracę z uczniami – podkreśla Gaja Andrukowicz.

Nauczyciele i nauczycielki szkół przyszpitalnych to osoby, które pracują np. na oddziałach psychiatrycznych czy onkologii dziecięcej, co wymaga nie tylko ogromnej wrażliwości
i zaangażowania, ale także odporności psychicznej. Muszą współpracować z szeregiem specjalistów: pedagogów, terapeutów czy lekarzy oraz uwzględniać w swoich działaniach zmienny stan zdrowia uczniów i uczennic. Bardzo często nauczyciele pełnią ważną rolę nie tylko w procesie nauczania dziecka, ale też jego leczenia. Dlatego tak ważne jest zadbanie o ich własne zdrowie, samopoczucie i dobry stan emocjonalny – dobrostan nauczycieli korzystnie wpłynie na małych pacjentów.

Dzięki wdrożeniu świadomej koncentracji uwagi na tu i teraz, praktyki mindfulness podnoszą jakość życia we wszystkich obszarach. Dlatego też chciałabym wprowadzić praktykowanie uważności wśród dzieci przewlekle chorych, w tym zmagających się z chorobą nowotworową. Mam nadzieję, że metoda ta pozwoli budować u małych pacjentów poczucie pewności siebie i rozwijać wewnętrzne kompetencje do radzenia sobie z codziennymi wyzwaniami związanymi z hospitalizacją i przebiegiem choroby – powiedziała Małgorzata, nauczycielka szkoły przyszpitalnej, uczestniczka pilotażowej części kursu.

Nabór na kursy uważności dla nauczycieli szkół przyszpitalnych w ramach III edycji programu „Krople uważności” trwa do końca września br. Zainteresowane osoby zapraszamy do wypełnienia formularza na stronie Fundacji Szkoła z Klasą.

Zachęcamy także wszystkich nauczycieli do zapoznania się z kursem e-learningowym dotyczącym praktyki uważności i wprowadzania jej w życie szkoły, który powstał w ramach programu Krople Uważności: (S)pokój nauczycielski. Uważność w szkole.

(Źródło: Fundacja Szkoła z Klasą)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie