Co znaczy być ekowrażliwym? Trwają zapisy do XVII edycji programu „Kubusiowi Przyjaciele Natury”

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Od czego zacząć budowanie ekowrażliwości i uważności na zachodzące w środowisku zmiany? Od edukacji najmłodszych. Badania mówią, że prawie 70% uczniów[1] uważa tematykę związaną ze zmianami klimatu za istotną, a 31% z nich[2] czerpie wiedzę o ekologii właśnie od nauczycieli. To wyraźnie pokazuje, jak ważne jest kontynuowanie edukacji proekologicznej i zaangażowanie najmłodszych w działania na rzecz ochrony planety.

Akcja „Kubusiowi Przyjaciele Natury” to odpowiedź na realne potrzeby

Ekowrażliwość to postawa i świadomość dotycząca wpływu człowieka na przyrodę oraz gotowość do podejmowania działań mających na celu jej ochronę. Może przejawiać się np. poprzez ograniczanie generowania odpadów, oszczędzanie energii czy angażowanie się w inicjatywy proekologiczne. To postawa pełna odpowiedzialności i troski o przyszłość planety i jej mieszkańców. Tego właśnie uczą się „Kubusiowi Przyjaciele Natury”. W roku szkolnym 2023/2024 w programie udział wzięło ponad 1,2 miliona dzieci z 9 tys. szkół i 5,5 tys. przedszkoli. Najmłodszych w zdobywaniu wiedzy wspierało 80 tys. nauczycieli, z których 99% poleciłoby program innym nauczycielom, a 98% zadeklarowało chęć wzięcia udziału w kolejnej edycji.

Organizatorem inicjatywy jest marka Kubuś należąca do Grupy Maspex – lidera rynku produkcji żywności w Polsce oraz Europie Środkowo-Wschodniej. Firma od lat angażuje się w działania CSR na rzecz edukacji ekologicznej, popularyzacji sportu i bezpieczeństwa wśród dzieci, współpracując z ekspertami i dostarczając szkołom bezpłatne materiały i pomoce edukacyjne. Program „Kubusiowi Przyjaciele Natury” jest największą inicjatywą o tematyce ekologicznej w Polsce skierowaną do przedszkoli oraz klas I-III szkół podstawowych. Już od 17 lat kształtuje w najmłodszych proekologiczne postawy, a tegoroczna edycja obfituje w nowości. 

Przez 16 lat, we wszystkich edycjach programu „Kubusiowi Przyjaciele Natury” udział wzięło ponad 10 milionów dzieci. To dla nas ogromna satysfakcja i potwierdzenie potrzeby takich działań! Równie mocno cieszy nas wynik przeprowadzonych badań, który wskazuje, że 99% nauczycieli uważa, że udział szkoły w programie zwiększył świadomość ekologiczną wśród dzieci. Jesteśmy zaangażowani w edukację na temat ekologii i zmian klimatu od 17 lat, ponieważ wierzymy, że tylko długofalowe działania mogą przynieść realne efekty - komentuje Daniel Karaś, Manager ds. CSR w firmie Maspex.

Partnerem merytorycznym akcji jest UNEP/GRID-Warszawa, który od 1991 roku realizuje w Polsce misję UNEP - United Nations Environment Programme, (Program Organizacji Narodów Zjednoczonych [ONZ] ds. Środowiska), wspierając i inspirując partnerów w działaniach dotyczących zrównoważonego rozwoju.

Jakie przyrodnicze misje zrealizują uczniowie w tym roku szkolnym?

Zarówno dla przedszkolaków jak i dzieci ze szkół podstawowych przygotowane zostały scenariusze zajęć, filmy edukacyjne i audiobooki. Opracowane zostały we współpracy z ekspertami i organizacjami zajmującymi się ochroną środowiska oraz edukacją. Lekcje poruszają aż dziewięć tematów dotyczących dbania o środowisko. Sześć z nich nauczyciele już bardzo dobrze znają: „Misja szkoła. Na tropie zmian klimatycznych”, „Misja dom. Na tropie ekonawyków”, „Misja sklep. Na tropie mądrych zakupów i życia w zgodzie z naturą”, „Misja las. Na tropie roślin i zwierząt”, „Misja zielona energia. Na tropie odnawialnych źródeł” i „Misja łąki i pola. Na tropie zapylaczy”. W tegorocznej odsłonie programu pojawią się dodatkowo trzy nowe scenariusze lekcji:

  • Misja Recykling. Na tropie drugiego życia odpadów – podczas tej lekcji dzieci będą uczyć się, jak segregować odpady, na czym polega recykling i jak można ograniczyć ilość odpadów. Partnerami tej lekcji zostały organizacje Rekopol oraz UNEP/GRID-Warszawa.
  • Misja Ruch. Na tropie aktywności fizycznej – lekcja poświęcona aktywności fizycznej, która pokaże dzieciom, dlaczego ruch jest ważny dla zdrowia. Scenariusz powstał we współpracy z Fundacją Nauka to Lubię oraz Tomaszem Rożkiem autorami projektu „Sport. To lubię”.
  • Misja Ochrona Przyrody. Na tropie dźwięków natury – to lekcja, podczas której dzieci poznają dźwięki natury, dowiedzą się, jakie zagrożenia niesie urbanizacja oraz jak mogą chronić przyrodę wokół siebie. Partnerami tej lekcji są Pomelody oraz organizacja UNEP/GRID-Warszawa.

Edukacja ekologiczna to kluczowy element budowania świadomości młodego pokolenia na temat ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Program „Kubusiowi Przyjaciele Natury” od lat skutecznie wprowadza najmłodszych w świat ekologii i odpowiedzialności za planetę. Akcja wyróżnia się kompleksowo opracowanymi i weryfikowanymi przez ekspertów materiałami, z których nauczyciele mogą korzystać podczas lekcji. Dzięki takim projektom, dzieci nie tylko uczą się o znaczeniu recyklingu, ochrony przyrody czy zdrowego stylu życia, ale także wyrabiają nawyki, które będą procentować w dorosłym życiu – komentuje Michał Purol, Dyrektor ds. rozwoju UNEP/GRID-Warszawa.

Na uczestników czeka Certyfikat „Kubusiowych Przyjaciół Natury”

Wszystkie przedszkola i szkoły podstawowe biorące udział w programie otrzymują bezpłatne materiały edukacyjne opracowane przez specjalistów. Po zakończeniu zajęć każda placówka otrzymuje Certyfikat „Kubusiowych Przyjaciół Natury”, a dzieci dyplomy.

O programie

„Kubusiowi Przyjaciele Natury” to największy ogólnopolski program edukacyjny o ekologii skierowany do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Organizowany jest przez należącą do Grupy Maspex markę Kubuś we współpracy z ekspertami. W ciągu 16 lat wzięło w nim udział ponad 10 milionów dzieci. Więcej na stronie: https://www.przyjacielenatury.pl/

 

Przypisy:

[1] Badanie „Uczniowie wobec zmian klimatu”, Uniwersytet Śląski, 2022.

[2]Edukacja ekologiczna w polskich szkołach. Na jakich lekcjach dzieci się uczą o zmianach klimatycznych lub zrównoważonym rozwoju?”, B. Wesoła, StrefaEdukacji.pl.

 

(ARTYKUŁ PROMOCYJNY)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie