Nauka i praca

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
e-learningNiektóre źródła szacują, że ponad 80% nauki ma miejsce w pracy, a nie na poziomie edukacji wyższej lub podyplomowej. Aby utrzymać swe znaczenie dla rozwoju kapitału ludzkiego przyszłych pracowników, kształcenie musi zostać ściśle powiązane z procesem pracy i stać się integralną częścią codziennych zajęć pracowników i kadry kierowniczej.
 
To samo dotyczy szkolenia i nauki w pracy („on-the-job”), które coraz częściej stają się integralną częścią opisów stanowisk pracy ekspertów w poszczególnych dziedzinach w wielu firmach. W konsekwencji, pracownicy wiedzy sytuują się nie tylko po stronie popytu w scenariuszach kształcenia w pracy. Współpracują oni w tworzeniu treści, a często także w ich dostarczaniu. Stawia to nowe wyzwania w zakresie integracji nauki i pracy.

Jednym z czynników, które ograniczają działanie systemów e-learningowych, jest brak interfejsów, kompatybilnych z systemami informacyjnymi przedsiębiorstw. To pogarsza dostosowanie kształcenia do procesów biznesowych i negatywnie wpływa na szybkość doskonalenia umiejętności pracowników w stosunku do ciągłych zmian w wymaganiach środowisk biznesowych. Systemy edukacyjne przyszłej generacji będą lepiej rozumiały, jakie umiejętności są wymagane w nowych procesach biznesowych i będą dążyły do ich osiągnięcia poprzez zajęcia edukacyjne, w sposób jasny i przejrzysty dla użytkowników. Nowe systemy e-learningowe będą w stanie zaoferować stale dostępne, mobilne zajęcia edukacyjne i bogate treści medialne, dla wspierania indywidualnych planów rozwoju wiedzy użytkowników. Ponadto systemy te umożliwią łatwy kontakt z ekspertami z poszczególnych dziedzin, aby dostarczać treści do zasobów i aplikacji edukacyjnych opartych na współpracy.

Pierwszy artykuł w tym numerze opisuje międzynarodowe doświadczenia w zakresie wspieranego technologicznie zdalnego dostępu do pracy, mającego przyczynić się do rozwoju kształcenia opartego na pracy i mobilności zawodowej studentów. Poprzez porównanie tradycyjnych praktyk zawodowych i praktyk wirtualnych, zarówno w tradycyjnych, jak i w otwartych uczelniach, autorzy artykułu, Cornelis Adrianus (Kees-Jan) van Dorp i inni, rozważają wyniki osiągnięte w różnych porozumieniach edukacyjnych i wyciągają końcowe wnioski, biorąc pod uwagę rozwój umiejętności zawodowych studentów oraz zastosowane metody dydaktyczne i technologie.

W drugim artykule, Ove Jobring i Ingemar Svensson, dokonują przeglądu charakterystyki i korzyści systemów wsparcia on-line. Autorzy przyznają, że rozwój systemu, dzięki któremu kwalifikacje użytkowników mogą być rozwijane jakościowo i w sposób zrównoważony, może kierować i ułatwiać pracę osobom, które świadomie dążą do podnoszenia swoich kompetencji i zdolności poprzez nieformalne metody pracy w środowiskach on-line. Tak więc, starają się wskazać, jak system wsparcia on-line różni się od poprzednich form edukacyjnych. Następnie, artykuł przedstawia zarys podstawowych cech systemu on-line, będącego w stanie zapewnić ciągły proces wsparcia, które umożliwiają doskonalenie kwalifikacji grup zawodowych.

Trzeci artykuł, którego autorem jest Sirin Soyoz, rozważa zalety i wady e-portfoliów w szkoleniach przygotowawczych nauczycieli akademickich w odniesieniu do sposobu wspierania procesu rozwoju osobistego nauczycieli w szkolnictwie wyższym. Mając na względzie szersze wykorzystanie narzędzi cyfrowych w czasie zajęć, jest rzeczą niezmiernie ważną, aby nowo wykształceni nauczyciele byli przygotowani do skutecznego korzystania z technologii. System e-portfoliów włączony do programu nauczania może wspierać przygotowanie nauczycieli akademickich jako nauczycieli EFL, może pomóc im stać się skutecznymi użytkownikami technologii informacyjno-komunikacyjnych i rozszerzyć ich możliwości na rynku pracy. Niemniej proces implementacji e-portfoliów może wykazać kilka wad pedagogicznych i technicznych, jeśli kluczowe strategie nie zostaną wdrożone z właściwą ostrożnością.

Na koniec, Tony Toole, Petra Newrly i Simona Pede ilustrują sposoby promocji wykorzystania mediów społecznościowych w kształceniu i szkoleniu zawodowym (VET) i w systemie szkolenia dla dorosłych w Europie. Biorąc pod uwagę wyzwania i możliwości narzędzi Web 2.0, wywierających obecnie duży wpływ na europejskie systemy szkolenia, artykuł ten wykazuje, jak elementy szkolenia koncentrujące się na uczniu, takie jak platforma szkoleniowa on-line oparta na współpracy, mogą zostać włączone do systemu kursów i zapewnić funkcjonalność usług kierowanych zarówno do nauczycieli, jak i do uczniów. Analiza przedstawiona w artykule opiera się na pierwszych wynikach projektu SVEA, śledzącego regionalną analizę wykorzystania mediów społecznościowych w kształceniu i szkoleniu zawodowym oraz szkoleniach dla dorosłych w Europie.
 
Przeczytaj artykuły w numerze 22 eLearning Papers

e-learning 
 
eLearning Papers jest publikacją elektroniczną, stworzoną jako część portalu elearningeuropa.info. Portal ten jest inicjatywą Komisji Europejskiej mającą na celu promowanie wykorzystania technologii multimedialnych i internetu w edukacji i szkoleniu.
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie