Umiejętności nauczyciela w edukacji online

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Rosnąca popularność kursów edukacji na odległość oraz prognozy naukowców sugerujących szybkie zmiany w sposobie dostarczania wiedzy na poziomie szkół średnich z wykorzystaniem platform e-learningowych, skłaniają do zastanowienia się nad kompetencjami e-nauczyciela. Kluczowe dla powodzenia e-edukacji mogą być umiejętności komunikacyjne i interakcja.PHOTO: SXC.HU

Nauczanie w sieci nie jest tym samym nauczaniem, które ma miejsce w klasie szkolnej. Międzynarodowe Stowarzyszenie na rzecz Edukacji Online K-12 (iNACOL), promujące e-learning w nauczaniu na poziomie szkół średnich, proponuje zwracać szczególną uwagę na przygotowanie nauczycieli do prowadzenia kursów online w zakresie kompetencji komunikacyjnych i interakcji z uczestnikami kursów w internecie. Już dwa lata temu Stowarzyszenie zaprezentowało raport Examining Communication and Interaction in Online Teaching (PDF) zawierający zestaw rekomendacji dla szkół, które stawiają na e-learning.

Niestety pomimo, że wiele szkół i uczelni oferuje już kursy edukacji na odległość, poziom przygotowania e-nauczycieli jest jeszcze ciągle niewystarczający. Dlatego iNACOL przygotowało również Standardy dla nauczycieli w zakresie nauczania online (PDF), starając się określić optymalny profil nauczyciela online.

Zdaniem ekspertów iNACOL e-nauczyciel powinien:

1. posiadać umiejętności wspierania interakcji z uczestnikami kursów – powinien swobodnie używać poczty elektronicznej, rozmawiać (telefonicznie lub przez Skype) z kursantami, używać narzędzi komunikacyjnych w sieci – komunikatorów, forum i innych narzędzi społecznościowych. Nauczanie online wymaga bowiem znacznie więcej uwagi poświęconej konkretnemu uczniowi niż w analogicznej sytuacji w tradycyjnej klasie. Nauczyciel online powinien być jednocześnie przewodnikiem, mentorem, słuchaczem i osobą motywującą do nauki.

2. tak szybko, jak to możliwe reagować na potrzeby kursantów (także i ich rodziców) – jego kanały komunikacyjne powinny być zawsze otwarte. Oczywiście nie oznacza to komunikacji bez żadnych ograniczeń – obie strony powinny ustalić reguły dotyczące komunikowania się.

3. wykazywać się bardzo dobrą znajomością technologii edukacyjnych dostępnych w sieci. Musi nie tylko umieć posłużyć się danym narzędziem, ale przede wszystkim posłużyć się nim w celach dydaktycznych, aby efektywnie wykorzystać środowisko platformy e-learningowej i przekazać swoim kursantom bardziej aktywne, konstruktywne i kooperatywne doświadczenia edukacyjne niż mogliby oni otrzymać w tradycyjnej klasie. Ponadto muszą potrafić dopasować różne technologie i metody pracy do różnych potrzeb i indywidualnych styli edukacyjnych uczniów, z którymi pracują.

4. być specjalistą zarówno w nauczaniu synchronicznym, jak i asynchronicznym. To pierwsze oznacza, że i nauczyciel i uczniowie znajdują się w jednym czasie w tych samych przestrzeniach wirtualnych i w nich rozwija się proces nauki z wykorzystaniem narzędzi komunikacyjnych i interakcji między wszystkimi uczestnikami wirtualnej klasy. Ale z chwilą zakończenia takiej lekcji proces edukacji nie zamiera. Staje się asynchroniczny, co oznacza, że e-nauczyciel pracuje dalej z uczniami przy użyciu innych narzędzi i ten proces zostaje rozciągnięty w czasie. Na tym etapie w użyciu są inne kompetencje nauczyciela niż podczas wirtualnego spotkania wszystkich uczestników kursu.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest członkiem Grupy Ekspertów ds. Edukacji Finansowej przy Komisji Europejskiej, prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych www.EconomicEducator.eu)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie