Gimnazjaliści szkolili nauczycieli

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Gimnazjaliści ze Szkół Leonarda Piwoni ze Szczecina wystąpili w roli nauczycieli podczas warsztatów zorganizowanych w ramach Spotkania Szkolnych Opiekunów Pracowni Komputerowych w Kołobrzegu (10-11 lutego br.). Ich zadaniem było pokazać nauczycielom, w jaki sposób pracują z iPadem na lekcjach w swojej szkole. Podczas warsztatów uczniowie pokazali swoje prezentacje z lekcji, książki stworzone przez nauczycieli ze szkoły oraz indywidualne materiały nauczycieli.(C) Radosław Witkowski

Jednym z zadań współczesnej szkoły jest przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym. Ma to swoje odzwierciedlenie wśród ogólnych zadań szkoły w podstawowym dokumencie reformy edukacji – Podstawie programowej, w myśl której nauczyciele mają stwarzać uczniom warunki do nabywania umiejętności poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz posługiwania się technologią informacyjną. iPad idealnie wpisuje się w te działania placówki oświatowej.  Można to osiągnąć poprzez przygotowanie uczniów do posługiwania się komputerem i technologią informacyjną, a następnie wykorzystywanie tej technologii na zajęciach z różnych przedmiotów, na wszystkich etapach kształcenia.

Realizacja tego zadania jest dużym i długofalowym przedsięwzięciem. Jesteśmy na takim etapie rozwoju, w którym informacja medialna odgrywa bardzo ważną rolę. Wszyscy - młodzi i starzy – uczymy się za sprawą i poprzez media. Być dobrym nauczycielem oznacza nie nudzić siebie i innych. Czas spędzony w pracy (np. przez nauczyciela), czy w szkole, w klasie przez uczniów, może i powinien być czasem spędzonym interesująco. Lekcja z iPadem stwarza uczniowi takie możliwości.

Wybierając iPada jako narzędzie edukacyjne warto zastanowić się, w jaki sposób można wykorzystać to narzędzie w edukacji? Każdy z nauczycieli musi widzieć sens i sposób użycia iPada w swojej pracowni klasowej oraz z własnym zespołem klasowym. iPad jako urządzenie daje wiele możliwości wykorzystania w klasie, w domu, na przerwie czy podczas szkolnej wycieczki. Do szkolnych zalet iPada można zaliczyć: małą wagę, wielość aplikacji dostępnych dzięki zasobom sklepu AppStore, dostęp do iTunes Univeristy - gdzie możemy znależć filmy, podcasty ze znaczących na świecie instytucji edukacyjnych, iTunes Store - gdzie znajdziemy podcasty, muzykę przydatne na każdej lekcji. Jego zaletą jest także możliwość szybkiego przeglądania stron internetowych, ich dydaktyzacja oraz udostępnianie plików.

(C) Radosław WitkowskiPotrzeby i style nauki młodego pokolenia korelują z ich związkiem z cyfrowymi technologiami. Jest to integralne z ich stylem życia, zachowaniami oraz kształtem ich charakteru. Zapewniając uczniom możliwość pracy na iPadzie w systemie 1:1 (każdy uczeń ma swoje urządzenie) uczniowie pozostają w swoim środowisku cyfrowym, mają taki sam świat w domu, jak i szkole. Bezprzewodowe środowisko sieciowe stwarza szanse uczniom, aby zwiększyć doświadczenie nauki i w pełni użyć internet do celów edukacyjnych.

iPady w systemie nauki 1:1 dają uczniom dostęp do nauki gdziekolwiek oraz kiedykolwiek – w salach lekcyjnych, na szkolnych boiskach i w domu, a nawet podczas podróży wakacyjnej. Spersonalizowana nauka 1:1 ogranicza również cyfrowy podział, umożliwia uczniom uczenie się niezależnie od siebie, ale także pełną współpracę z rówieśnikami oraz komunikację w klasie.

Oczywiście iPad nie zastąpi nauczyciela, ale może uatrakcyjnić i przyśpieszyć proces lekcyjny. Lekcja z iPadem daje nauczycielowi bardzo dużo możliwości rozwoju uczniów oraz samego siebie. Przez używanie wbudowanych aplikacji oraz aplikacji pobranych z AppStore uczniowie i nauczyciele tworzą lekcję w sposób ciekawy a zarazem interaktywny. Szybkie wyszukiwanie informacji, korzystanie z Safari, słowników w aplikacjach oraz online przyśpiesza proces uczenia się. Tworzenie prezentacji, map mentalnych, ebooków pozwala uczniom archiwizować, planować oraz zapamiętać jak najwięcej z lekcji. Nauczyciel powinien być zatem koordynatorem procesu lekcyjnego, który umiejętnie przygotowany staje się wspaniałą przygodą edukacyjną.

Indywidualnie nauczycielom prezentowali aplikacje jakich używają i do czego w ogóle służy iPad. Podczas warsztatów nauczyciele wcielili się w rolę uczniów. Nauczyciele stwierdzili, że iPad nie jest gadzetem, ani zabawką, ale narzędziem, które w pełni sprawdza się w edukacji.

W warsztatach w Kołobrzegu uczestniło łącznie 240 nauczycieli ze szkół z całej Polski.

Daniel Makus jest nauczycielem języka niemieckiego oraz wychowawcą klasy w Szkołach Leonarda Piwoni ze Szczecina. Na swoich lekcjach wykorzystuje iPady. Fotografie: Radosław Witkowski

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie