Dobre praktyki cyfrowej dydaktyki

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

To chyba nie infrastruktura IT jest największym wyzwaniem związanym z wdrażaniem idei Cyfrowej Szkoły w polskich szkołach. Nawet najlepiej wyposażone w sprzęt szkoły nie osiągną istotnej zmiany w podniesieniu jakości edukacji jeśli nauczyciele nie będą potrafili wykorzystać tych cudownych narzędzi, które im „spadną z nieba“. Jeśli nie będą mieli z kolei cyfrowych zasobów edukacyjnych, z pomocą których będą mogli jeszcze lepiej uczyć – zmarnujemy tylko środki finansowe.SXC.HU

Rezultatem projektu „Moj@ edukacja“, który realizowany był w ubiegłym roku przez Fundację Teraz Edukacja przy wsparciu firm iSource i Think Global jest bogaty zestaw prac (w najbardziej różnorodnej formie) prezentujących narzędzia i treści, jakimi posługują się już niektórzy nauczyciele w polskich szkołach (tak, tak, to możliwe...). Wychodząc z założenia, że Cyfrowa Szkoła musi opierać się na trzech nogach: Kompetencjach, Zasobach i Infrastrukturze IT, chcemy zaprezentować kilka przykładów dobrych praktyk nauczycielskich, które łączą kompetencje, zasoby i infrastrukturę IT w jedną spójną całość. Niech staną się inspiracją dla tych dyrektorów i nauczycieli, którzy chcą wziąć udział w pilotażu programu Cyfrowa Szkoła. Udział w projekcie tylko dla wzbogacenia się o najnowszy sprzęt ma raczej mały sens.

Nauczyciel dobrze wspomagany

Warto posłuchać, co na temat związków nauczyciela i nowych technologii ma do powiedzenia Dariusz Martynowicz, nauczyciel V liceum ogólnokształcącego z Krakowa. Opowiada on o stawaniu się e-nauczycielem, o nowych technologiach i programach, które mogą wspierać nauczyciela we współczesnej szkole. W kolejnym filmie jego autorstwa widzimy dynamiczne wykorzystanie animacji do nauczania języka polskiego – dowiadujemy się prawdopodobnie więcej o baroku, niż przeczytalibyśmy w podręczniku.

Niemiecki inaczej, znaczy lepiej

Urządzenia mobilne doskonale służą nauce języków obcych. Daniel Makus z Gimnazjum przy I Prywatnym Liceum im. L. Piwoni w Szczecinie proponuje włączyć szerzej w proces nauczania iPady. Są one świetnymi urządzeniami, dzięki którym uczniowie mogą uczyć się języka obcego szybciej, więcej, korzystać z różnorodnych form komunikacji, tworzyć własne treści.

Inny przykład dobrej praktyki dotyczy wykorzystania blogu do nauki niemieckiego. Okazuje się, że coś co miało być tylko eksperymentem Marty Florkiewicz-Borkowskiej, nauczycielki w Publicznym Gimnazjum nr 3 w Pielgrzymowicach, stało się szybko fundamentem i głównym narzędziem wspierającym edukację języka. Warto odwiedzić blog DeutschFun.

Chemia dobra też z małego ekranu

Czy chemia może być ciekawa? Nie ma wątpliwości, zwłaszcza gdy wykorzystamy jeszcze film. Projekt został zrealizowany w oparciu o podręcznik "Ciekawa chemia" oraz książki "Lekcje z M. Skłodowską-Curie" i był zaprezentowany podczas I festiwalu Filmowej Chemii w Szczecinie. Jego autorem jest Halina Szczepaniec z Gimnazjum przy I Prywatnym Liceum w Szczecinie im. L. Piwoni. To dobry dowód na to, że TIK mogą i powinny znaleźć zastosowanie na lekcjach chemii, ponieważ przyczyniają się nie tylko do zwiększenia zainteresowania przedmiotem, ale i do rozwoju umiejętności uczniów.

Innym przykładem wartym wspomnienia są kursy rozwijania zainteresowań chemią prowadzone przez Radosława Brzyskiego metodą blended learning w gimnazjach w woj. lubelskim. Jest to przykład budowania dobrej współpracy pomiędzy uniwersytetem (UMCS) a szkołami z regionu.

Matematyka da się lubić (jeśli sprawisz, aby uczniowie ją mogli lubić)

Z kolei prezentacja Elżbiety Soja, nauczycielki w Szkole Podstawowej nr 4 w Lubaniu, przedstawia różnorodne metody pracy z uczniami z wykorzystaniem TIK, zebranych na blogach www.e-matematyk.blogspot.com i www.e-gimnazjum.blogspot.com oraz w Wirtualnym zeszycie zasobów. Zresztą to cały ekosystem nauczania matematyki, w którym znalazło się miejsce na wiele narzędzi wspierających naukę.

Ciekawym przykładem dobrego narzędzia do nauki matematyki jest również serwis e-zadania.pl – autorstwa Wiesława Ziaja, nauczyciela V Liceum Ogólnokształcącego w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Rzeszowie. Bardzo przypomina osławioną Akademię Khana. Swego nie znacie? W tym wypadku prezentacja tylko opisuje założenia serwisu – proponujemy go odwiedzić osobiście.

Wszystkie zaprezentowane prace zostały nagrodzone w konkursie „Moj@ edukacja“, którego rozstrzygnięcie było 9 stycznia 2012 r. (patrz: Pokazali, jak lubią (się) uczyć

W osobnym opracowaniu przedstawimy dobre praktyki cyfrowego uczenia się, czyli prace uczniów, które zasługują na wielkie uznanie.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie