W stronę nowej szkoły

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Świat wokół nas nieustannie się zmienia, wpływając na stosunki społeczne, gospodarcze, polityczne, a także na naszą edukację i sferę prywatności. Czy tego chcemy, czy nie, zmiany te dotyczą także szkoły i powinniśmy (konstruktywnie) zastanawiać się, jak zmienić szkołę (jako instytucję) i edukację szkolną, tak aby młody człowiek, którego kształci szkoła, miał szansę w tym nieustannie zmieniającym się świecie na odniesienie sukcesu dzięki wiedzy i kompetencjom, które uzyskał w także szkole.

fot. Fotolia.com

Po raz pierwszy w dziejach tego świata mamy taką sytuację, że nauczyciele i uczniowie mają dostęp do tych samych źródeł informacji – to jest zasadnicza przyczyna, dla której powinniśmy poszukiwać innego modelu nauczania – zauważył prof. dr hab. Janusz Morbitzer z Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej otwierając XI konferencję KASSK w Nowym Tomyślu pt. "Co dalej z cyfrową szkołą?".

W edukacji potrzebny jest edukacyjny przewrót kopernikański, który w uproszczeniu można opisać tak: „wstrzymać nauczycieli, ruszyć uczniów”. Nie chodzi o to oczywiście, aby teraz nauczycieli wypędzić ze szkół i niech sami uczniowie się uczą. Chodzi o to, aby uczniom powierzać takie zadania i aktywizować ich, aby stopniowo brali coraz większą odpowiedzialność za własne kształcenie. Jak przekonywał prof. Morbitzer, mniej nauczania może przynieść więcej uczenia się: „dzieci zaczęły uczyć się więcej dopiero wtedy, kiedy ja zacząłem mniej nauczać” (John C. Holt).

To, czego przede wszystkim nam potrzeba, to zmiany myślenia o współczesnej szkole. „Pozytywne zmiany w edukacji wymagają zmiany mentalnej – zmiany myślenia o edukacji. To zadanie powinni podjąć kompetentni nauczyciele z pasją” – mówił Morbitzer.

Zachęcamy do obejrzenia niezwykle ciekawego i wielowątkowego wystąpienia prof. Morbitzera otwierającego konferencję XI konferencję KASSK. Znajdą w nim Państwo wiele błyskotliwych myśli i być może także inspiracji ku temu, aby wasze szkoły czynić jeszcze lepszymi:

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie