Kodowanie z kotem

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wszyscy zgodzimy się zapewne, że we współczesnym świecie niezbędna jest znajomość języków, którymi będziemy mogli komunikować się z innymi mieszkańcami globu. Dlatego od najwcześniejszych lat uczymy się na przykład języka angielskiego, w którym mniej lub bardziej skutecznie porozumiemy się już w większości krajów świata. Ale spójrzmy szerzej na dzisiejsze "potrzeby językowe". Potrzebujemy jeszcze znajomości innych języków.(C) Edunews.pl - Inspiracje Wczesnoszkolne 2015

We współczesnym świecie otacza nas coraz więcej skomplikowanych nowoczesnych urządzeń elektronicznych, których będzie jeszcze przybywać. Może zatem czas uczyć dzieci drugiego języka "obcego" - języka programowania? Wszak w życiu nieustannie będziemy zmuszeni różne urządzenia programować, aby nam służyły, tak, jak tego od nich byśmy oczekiwali. Coraz więcej zawodów na rynku pracy wymagać będzie nie tylko podstawowych, ale i bardziej zaawansowanych kompetencji cyfrowych i programistycznych.

Naukę języka programowania powinniśmy możemy śmiało zaczynać już na etapie edukacji wczesnoszkolnej. O tym, dlaczego warto uczniów w klasach I-III SP uczyć kodowania opowiadali podczas niedawnej konferencji Inspiracje Wczesnoszkolne 2015 koordynatorzy programu Mistrzowie Kodowania: Iwona Brzózka-Złotnicka i Krzysztof Jaworski, będący również członkami społeczności Superbelfrzy RP. W tym programie naukę programowania rozpoczyna się od programu Scratch, którego główną postacią jest pomarańczowo-biały kot.

Zapraszamy na wystąpienie Mistrzów Kodowania:

O korzyściach płynących z nauki kodowania już w I klasie, przekonał/a się już nie jeden/jedna nauczyciel/ka. Niedawno w Edunews.pl opisywaliśmy przygody Krystyny Kużmin-Szmalc, nauczycielki w Szkole Podstawowej nr 55 w Szczecinie, która zauważyła: „Wciąż zaskoczona jestem tym, że programując dzieciaki rzeczywiście rozwijają skrzydła. I trudno mi uwierzyć, że pierwszaki tyle już potrafią.” Przeczytajcie o pierwszych krokach z programowaniem - jak się okazuje nauka programowania może przebiegać w szkole równolegle z nauką pisania i czytania.

9 maja na Stadionie Narodowym w Warszawie, podczas Pikniku Naukowego Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik będzie można odwiedzić Strefę Mistrzów Kodowania (sektor B 10). Uczestnicy pikniku będą mogli np. wprawić w ruch cyfrową postać czy stworzyć mini grę. Prace będą prowadzone pod okiem nauczycieli zaangażowanych w realizację programu. Dzięki atrakcyjnemu interfejsowi języka Scratch, każdy, kto spróbuje sił w kodowaniu na pewno będzie usatysfakcjonowany swoimi osiągnięciami. Uczestnicy pikniku będą mogli również przetestować aplikacje stworzone przez uczniów - starszych Mistrzów Kodowania - w środowisku App Inventor. Najmłodsi spotkają się z ogromną maskotką kota Scratcha, z którą - z okazji obchodzonego w tym roku w dniu 9 maja Światowego Dnia Scratcha - będzie można zrobić sobie zdjęcie.

A już 1 czerwca na Stadionie Narodowym w Warszawie odbędzie się finał II edycji projektu Mistrzowie Kodowania. Jest to obecnie jeden z największych programów edukacyjnych kształtujących kompetencje przyszłości wśród dzieci. W II edycji projektu wzięło udział 630 szkół, w których w zajęciach programowania uczestniczyło łącznie 35 tys. dzieci, a zajęcia poprowadziło 1300 przeszkolonych nauczycieli i edukatorów.

***

Mistrzowie Kodowania to program edukacyjny zainicjowany przez Samsung Electronics Polska i realizowany we współpracy z wieloma partnerami społecznymi. Aktualnie są to: Centrum Cyfrowe Projekt: Polska, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacja CoderDojo, stowarzyszenie „Rodzice w Edukacji”, stowarzyszenie „Dobra Edukacja” oraz grupa nauczycieli SuperBelfrzy RP. II edycja programu została objęta patronatami Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Gospodarki oraz patronatem Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, Pawła Orłowskiego. Ponadto Mistrzowie Kodowania są wspierani przez Szerokie Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie