Cztery poziomy korzystania z technologii w szkole

(C) Edunews.pl - INSPIR@CJE 2015

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Sama obecność nowoczesnych technologii w szkole i klasie nie spowoduje jeszcze zmiany jakościowej w nauczaniu. Nawet najnowocześniejsze urządzenia można użyć w sposób konserwatywny, niewykorzystując ich potencjału i bogactwa funkcjonalności. Wiele zależy od kompetencji nauczyciela i uczniów, ale także od kreatywności i wyobraźni.

Model SAMR, stworzony przez dr Rubena Puentedurę (zob. Model SAMR, czyli o technologii w nauczaniu), opisuje cztery poziomy wykorzystania technologii w szkole. Od zastąpienia (ang. substitution), przez rozszerzenie (ang. augmentation), po modyfikację (ang. modification) i redefinicję (ang. redefinition) procesu nauczania. Jeśli chcemy rzeczywiście sprawić, żeby technologie pomagały naszym uczniom rozwijać się i zdobywać nowe umiejętności i kompetencje, miejmy na uwadze to, że nie każde ich użycie wspiera takie cele.

O tym, jak w codziennej praktyce szkolnej mądrze pracować z technologiami, mając na uwadze te cztery poziomy modelu SAMR, opowiadali podczas konferencji INSPIR@CJE 2015 – JAK UCZYNIĆ POLSKĄ SZKOŁĘ JESZCZE LEPSZĄ nauczyciele z tarnowskich szkół: Dorota Uchwat-Zaród i Marcin Zaród, członkowie grupy Superbelfrzy RP. Wystąpienie to może być dobrą wskazówką dla nauczycieli, w jaki sposób unowocześniać nauczanie, jeśli już chcemy coś zmienić. 

Zapraszamy do oglądania:

***

Organizatorami Inspir@cji 2015 są: portal o nowoczesnej edukacji Edunews.plFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz firma Think Global. Partnerem merytorycznym konferencji jest grupa Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji jest projekt Mistrzowie Kodowania firmy Samsung Electronics Polska.

Partnerami instytucjonalnymi są Fundacja Rozwoju Systemu EdukacjiOśrodek Rozwoju EdukacjiWarszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Partnerami biznesowymi są firma Learnetic SA oraz strefa nowoczesnej edukacji Edustore.eu.

Partner medialny: Głos Nauczycielski.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Zobacz inne wystąpienia z INSPIR@CJI 2015:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie