Cztery poziomy korzystania z technologii w szkole

(C) Edunews.pl - INSPIR@CJE 2015

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Sama obecność nowoczesnych technologii w szkole i klasie nie spowoduje jeszcze zmiany jakościowej w nauczaniu. Nawet najnowocześniejsze urządzenia można użyć w sposób konserwatywny, niewykorzystując ich potencjału i bogactwa funkcjonalności. Wiele zależy od kompetencji nauczyciela i uczniów, ale także od kreatywności i wyobraźni.

Model SAMR, stworzony przez dr Rubena Puentedurę (zob. Model SAMR, czyli o technologii w nauczaniu), opisuje cztery poziomy wykorzystania technologii w szkole. Od zastąpienia (ang. substitution), przez rozszerzenie (ang. augmentation), po modyfikację (ang. modification) i redefinicję (ang. redefinition) procesu nauczania. Jeśli chcemy rzeczywiście sprawić, żeby technologie pomagały naszym uczniom rozwijać się i zdobywać nowe umiejętności i kompetencje, miejmy na uwadze to, że nie każde ich użycie wspiera takie cele.

O tym, jak w codziennej praktyce szkolnej mądrze pracować z technologiami, mając na uwadze te cztery poziomy modelu SAMR, opowiadali podczas konferencji INSPIR@CJE 2015 – JAK UCZYNIĆ POLSKĄ SZKOŁĘ JESZCZE LEPSZĄ nauczyciele z tarnowskich szkół: Dorota Uchwat-Zaród i Marcin Zaród, członkowie grupy Superbelfrzy RP. Wystąpienie to może być dobrą wskazówką dla nauczycieli, w jaki sposób unowocześniać nauczanie, jeśli już chcemy coś zmienić. 

Zapraszamy do oglądania:

***

Organizatorami Inspir@cji 2015 są: portal o nowoczesnej edukacji Edunews.plFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz firma Think Global. Partnerem merytorycznym konferencji jest grupa Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji jest projekt Mistrzowie Kodowania firmy Samsung Electronics Polska.

Partnerami instytucjonalnymi są Fundacja Rozwoju Systemu EdukacjiOśrodek Rozwoju EdukacjiWarszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Partnerami biznesowymi są firma Learnetic SA oraz strefa nowoczesnej edukacji Edustore.eu.

Partner medialny: Głos Nauczycielski.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Zobacz inne wystąpienia z INSPIR@CJI 2015:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie