Strona internetowa – zrób to sam(a)

fot. Superbelfrzy RP

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zdecydowana większość polskich szkół posiada własne strony internetowe. Z nich można dużo dowiedzieć się, z jaką szkołą mamy do czynienia – czy poważnie traktuje ona rodziców, czy jest aktywna, czy angażuje dzieci i młodzież w różnego rodzaju projekty. Dzisiaj, w epoce internetu, to jedna z najważniejszych „wizytówek” szkoły. Także nauczyciel powinien pomyśleć o stworzeniu własnej strony www lub bloga i temu poświęcony był trzeci webinar Superbelfrów.

Możliwości wykorzystania serwisów internetowych w pracy nauczyciela jest wiele. Niektórzy z nich traktują je jako formę cyfrowego protfolio - świetny dowód na realizację awansu zawodowego, ale także jako wygodną przestrzeń do przechowywania materiałów edukacyjnych - prezentacji, sprawdzianów, czy klasówek, które trzeba mieć pod ręką. Wychowawcom strony internetowe zastępują kroniki klasowe, tablice informacyjne, galerie zdjęć, czy filmów, a strony poświęcone przedmiotom pełnią nawet funkcję cyfrowych podręczników.

Trzeci webinar Superbelfrów miał za zadanie przybliżenie dostępnych za darmo i przyjaznych użytkownikowi platform, które można wykorzystać do tworzenia własnych stron. Swoje doświadczenia i dobre praktyki zaprezentowali: Sabina Piłat, nauczycielka wczesnoszkolna z Polsko-Francuskiej Szkoły Podstawowej „La Fontaine” z Warszawy i Jan Jackowicz – Korczyński, nauczyciel informatyki w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 6 w Gdańsku. Oboje od lat prowadzą blogi i strony internetowe - podzielili się swoimi uwagami na temat popularnych systemów blogowych i systemów zarządzania treścią, przedstawili swoje własne kanały, a następnie w przystępny sposób przeprowadzili uczestników webinarium przez proces zakładania strony internetowej.

Sabina Piłat jako doświadczona blogerka polecała używać Bloggera (powiązanego z pakietem Google) i Wordpress’a. Pokazała również, że szablony blogów możemy dopasowywać do swoich potrzeb korzystając z gotowych projektów dostępnych w sieci za darmo, na przykład na stronie: http://btemplates.com/.

Jan Jackowicz-Korczyński przedstawił natomiast możliwości jakie daje JOOMLA – popularny, mocno rozbudowany i bezpłatny system zarządzania treścią CMS na licencji GNU/GPL. Porównał on proces tworzenia strony zbudowanej na Joomli do układania klocków LEGO – dzięki modułowej budowie oraz licznym rozszerzeniom możemy skonstruować dowolny serwis internetowy i dowolną aplikację sieciową.

Na deser Jan zachęcił do wypróbowania nowego narzędzia sieciowego, którego używa z uczniami do tworzenia podcastów - aplikacji AudioBoom (więcej na jej temat w jego serwisie eduwww).

Osoby zainteresowane bliższym poznaniem i wykorzystaniem systemu Joomla w szkole Jan Jackowicz-Korczyński zaprosił na dodatkowy warsztat online.
Propozycja takiego „praktycznego” webinarium dostępna jest tutaj.

Zapraszamy na skrót z trzeciego webinaru Superbelfrów:

 

(W artykule wykorzystano fragmenty artykułu Agnieszki Bilskiej, który ukazał się w blogu Superbelfrów, licencja CC-BY-SA)

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie